جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار هیئت فرانسوی با مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه

حوزه/ مدیر مرکز تعالیم دینی مسیحیت بر اشتراکات فراوان مفهومی تشیع و مسیحیت به خصوص مسیحیت کاتولیک و برگزاری نشست های دو جانبه بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، پروفسور هنری دولهوگ ریاست دانشکده الهیات کاتولیک و مدیر مرکز تعالیم دینی مسیحیت در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: نهادهای مختلفی در عرصه مذهب کاتولیک برای ارتباط با اسلام وجود دارد.

وی افزود: انجمن جوانان مسیحی، یهودی، مسلمان، گروه همه باهم در کنار مریم، گروه گفتگوی اسلام و مسیحیت و... از گروه هایی هستند که در مراکز مسیحی آمادگی گفتگوهای بین دینی بخصوص با اسلام را دارند.

دولهوگ تصریح کرد: تاکنون نشست های مختلفی در این زمینه برگزار شده و موضوعات مختلفی چون نیایش و دیالوگ و مباحث حوزوی مسیحی با حضور شاگردان و طلاب علوم دینی مسیحی برگزار شده است.

رئیس دانشکده الهیات کاتولیک بیان کرد: موضوعات مهمی که می توان در دیالوگ های مشترک حوزه علمیه قم و مرکز تعالیم دینی مسیحیت و دانشکده الهیات کاتولیک مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به محیط زیست، حقوق کار، نظام سرمایه داری در عرصه اقتصاد، توسعه و استحکام خانواده، شبیه سازی، آزادی بیان و عقیده دینی، مفهوم شناسی شهادت، مفهوم مشترک ولایت بین شیعه و کاتویک و... اشاره کرد.

وی گفت: ویژگی مشترک شیعه و کاتولیک و مسحیت بسیار بیشتر از هر مذهبی است؛ مفاهیم مشترکی چون ولایت و شهادت و... از جمله مسایلی است که بین مسیحیت و تشیع در یک قالب خاص فهمیده می شود که این موضوعات در مذهب اهل سنت وجود ندارد.

مدیر مرکز تعالیم دینی مسیحیت تصریح کرد: شیعه و مسیحیت دارای فهم مشترکی برخلاف سایر مذاهب هستند؛ به عنوان مثال شیعیان معتقد هستند که به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) باعث کشته شدن ایشان نشد بلکه تشبهی در این زمینه ایجاد شد؛ این مفهوم در دو مکتب تشیع و مسیحیت با یک فهم مشترک درک می شود.

دولهوگ اظهارکرد: به عنوان مثال مفهوم شهادت از جمله مفاهیمی است که در شیعه و مسحیت به یک شکل خاص تفهیم می شود؛ به عنوان مثال مفهوم علم لدنی و حوادثی که برای ائمه بوجود می آمد از مسایلی است که ما و شیعیان بهتر از هر کسی نسبت به آن فهم مشترک داریم.

وی گفت:مباحث فلسفی نیز جایگاه خاصی در این گفتگوها دارد؛ مبحث موعود گرایی نیز با توجه به فهم مشترک بین مسحیت و تشیع از نکاتی است که می توان روی آن برای مباحث مشترک بین ادیانی پروژه های تخصصی برگزار کرد.

مدیر مرکز تعالیم دینی مسیحیت تصریح کرد: از دیگر سوی مساله باطن گرایی در حوزه های معرفتی از موارد مشترک دیگری است که بین مسیحیت و تشیع مورد اتفاق است و با ظاهرگرایی اهل سنت متفاوت است؛ به همین دلیل است که باید روی این مسایل به خوبی کار کنیم و پا را از پروژه های کوچک و مقاله سازی فراتر برده و به سمت کارهای بزرگ تر برویم.

این فعال  فرهنگی جهان مسیحیت اظهارکرد: نوع مواجهه اسلام و مسیحیت با جریان های الحادی و غیر اخلاقی بسیار مهم است، زیرا اگر این ورود خوب صورت نگیرد قطعا هجمات علیه ما بیشتر خواهد شد؛ گاهی اوقات باید شنوده بود و سپس راه های تاثیرگذاری را پیدا کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha