سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بازار نفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ ترکیه را با سمّ اقتصادی تهدید کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جموری آمریکا ضمن تایید آغاز روند خروج نظامیان این کشور از سوریه، ترکیه را تهدید کرد که اگر نیروهای کرد سوری را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: خروج از خاک سوریه در حالی آغاز شده است که بخش کمی از خلافت داعش اکنون باقی مانده است. اگر داعش دوباره احیا شود از پایگاههای نزدیک دوباره آنها را هدف قرار خواهیم داد.وی همچنین افزود: اگر ترکیه کردها را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهیم کرد. باید 20 مایل منطقه امن ایجاد شود.پیش از این روسیه تاکید کرده بود که مناطقی که از نظامیان آمریکایی تخلیه می‌شود باید در کنترل دولت سوریه قرار بگیرد.

 

«بازار سایه» طلای سیاه را دور زد

«امیرحسین زمانی نیا» در سیزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در جنگ نابرابر اقتصادی قرار گرفته ایم، افزود: شرایط برای حفظ بازار نفت ساده نیست اما برخی مسایل ما را سورپرایز کرده است. وی ادامه داد: «روزی نیست که 5 یا 6 خریدار جدی نفت به من مراجعه نکنند که البته به دلیل اینکه کارم فروش نفت نیست آنها را به امور بین الملل شرکت ملی نفت هدایت می کنم؛ ما بازارهای سایه ای یافته ایم که نمی خواهم درباره آنها توضیح دهم زیرا دشمنان از آن اطلاعات سواستفاده خواهند کرد.»معاون امور بین الملل وزیر نفت افزود: در شرایط بدی قرار نداریم و با قدرت با تحریم ها مقابله می کنیم و در این جنگ موفق خواهیم شد.

 

سومین طلای سیاه روی رینگ بورس رفت

سعید خوشرو گفت: دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷ یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجمهای ۳۵ هزار بشکه ای با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.وی با بیان اینکه علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بینالمللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا از تفاوتهای عرضه این دوره با دورههای قبل است، اظهار کرد: دوره تسویه حساب معاملات نیز از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است.خوشرو با بیان اینکه مجوزهای لازم از سران سه قوه برای عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی اخذ شده است، افزود: در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه در نظر گرفته شده و به تناسب فروش، نسبت به حجم عرضه در دورههای بعدی تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفت و پیش از این حدود یک میلیون بشکه نفت از طریق بورس عرضه شده است.

 

حباب آمریکا فدرال را لرزاند

رییس فدرال‌رزرو، جرومی پاول، به شدت نگران بزرگتر شدن حباب بدهی ایالات‌متحده است، که طبق داده‌های خزانه‌داری آمریکا، به تازگی به ۲۱.۹ تریلیون دلار رسیده است. او اضافه کرد: این یک مساله بلندمدت است که ما قطعا باید با آن روبرو شویم و در آینده انتخابی به جز این رویارویی نخواهیم داشت.تنها یک روز قبل از این اظهارات، کسری کلی آمریکا ۲۱.۹۳ تریلیون دلار اعلام شد که از این میزان ۱۶ میلیارد دلار افزایش بدهی عمومی است (بیشتر به علت افزایش نرخ بهره) و ۵.۸ میلیارد دلار بدهی بین دولتی است. طبق این داده‌ها میزان بدهی ۱ تریلیون دلار نسبت به سال قبل بیشتر شد.پیش از این هم اتفاق افتاده بود که ۱ تریلیون دلار در یک سال به میزان بدهی آمریکا افزوده شود، اما هرگز این اتفاق در دوره رشد اقتصادی پایداری مانند دوره کنونی رخ نداده بود. این باعث شد نگرانی‌ها در مورد این که چه اتفاقی در موقع رکود اقتصادی رخ خواهد داد را تقویت کرد.

 

عیدی کارکنان تصویب شد

میزان عیدی پایان سال تمام کارکنان تحت پوشش قانون کار حداقل ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و حداکثر عیدی نیز ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال خواهند شد.عیدی این گروه از کارکنان متفاوت از میزان عیدی کارکنان دستگاه های اجرایی و دولتی خواهد بود، به نحوی که به میزان عیدی آنها به نسبت میزان «حقوق پایه» متغیر است.مبنای پرداخت عیدی کارکنان مشمول قانون کار، در صورتی که یکسال کامل در محل کار فعلی خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، معادل دو ماه حقوق پایه آنها محاسبه می شود. البته قانون کار برای عیدی پایان سال سقف تعیین کرده به این ترتیب که این میزان نباید از سه برابر حقوق پایه مصوب ۹۷ که یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان است، بیشتر شود. با توجه به اینکه حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۷ در شورای عالی کار یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان تعیین شد، بنابراین عیدی کارگرانی که حقوق پایه آنها به این میزان است، ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۵۳۸ تومان خواهد بود که حداقل عیدی پایان امسال است.

 

کار بودجه ۹۸ تمام شد

نایب رئیس کمیسیون تلفیق از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در این کمیسیون خبر داد.علی اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به جلسه صبح امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه از مجموع ۴۰ نماینده ۲۲ نفر موافق، ۱۶نفر مخالف و ۴ نفر رای ممتنع دادند و در مجموع کلیات لایحه بودجه ۹۸ به تصویب رسید.وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جلسه نوبت عصر این کمیسیون جزئیات لایحه بررسی می‌شود.سخنگوی کمیسیون تلفیق هم با اشاره به جزئیات بودجه 98، گفت: سقف بودجه 407 هزار میلیارد تومان است و در صورت تحقق برخی ارقام  40 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این رقم اضافه خواهد شد.

 

پایتخت گسل ها را مهر و موم کرد

محمدسعید ایزدی اظهار داشت: طبق دستور رهبر معظم انقلاب موظف شدیم اراضی معوض برای ۳۲ تعاونی مسکن خصوصا شهرک زیتون در شمال شرق تهران تامین کنیم. از همین رو توسعه محدوده شهر جدید پردیس در شمال این شهر و وارد شدن اراضی واصفجان به جای اراضی شهرک زیتون تصویب شد.دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه قرار است طرح جامع تهران بازنگری شود، اظهار داشت: این امر در حال اجراست و نهاد طرح مطالعات جامع با همکاری شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران احیا می‌شود. همچنین طرح تفصیلی تهران نیز تغییر می کند که در همین زمینه اقداماتی مانند طرح تفصیلی دره فرحزاد، طرح تفصیلی دره کن، طرح تفصیلی منطقه ۱۷، طرح تفصیلی منطقه ۲۲، بلندمرتبه سازی در تهران و ... در شورای عالی شهرسازی نهایی شده است.وی خاطرنشان کرد: در شورای عالی شهرسازی و معماری حریم گسل‌های تهران شناسایی شده و الزام عدم صدور پروانه ساختمانی در حریم گسل ها به شهرداری تهران ابلاغ شده است.

 

سیگنال گرانی خودرو بورس را تکان داد

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران، ۴۳۶ واحد افت کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۴۹۳ رسید. همچنین شاخص کل هموزن بر خلاف نماگر اصلی ۱۷۷ واحد افزایش یافت و عدد ۲۸ هزار و ۸۰۳ را تجربه کرد. در عین حال شاخص آزاد شناور ۱۳۵ واحد کاهش یافت و تا تراز  ۱۷۹ هزار و ۴۶۳ پایین رفت. علاوه بر این ها شاخص بازار اول و دوم ۱۳۶ و ۱۹۰۰ واحد  پایین رفت. اما خودرویی‌ها عمدتا با رشد فزاینده قیمت مواجه شدند. که یکی از دلایل آن را می‌توان گران شدن قیمت خودروها دانست؛ به طوری که عمده نمادهای شاخص در این گروه با بیش از چهار درصد افزایش قیمت روبرو شدند. همچنین در گروه فلزات اساسی قیمت‌ سهم‌ها عمدتا کمتر ا زدو درصد نوسان به سمت بالا یا پایین داشت در این گروه ۶۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۸ میلیارد تومان معامله شد.

 

برزیل تجارت دوگانه جهانی را کلید زد

رییس جمهور برزیل در پیام توئیتری خود نوشت: برزیل به دنبال تجارت دوجانبه با تمام جهان بدون تعصبات ایدئولوژیک است.«جیر بولسونارو» رییس جمهور برزیل در توئیتر خود در آستانه مجمع اقتصادی جهان در «داووس» سوئیس نوشت: برزیل خواهان تجارت دوجانبه با تمام جهان بدون تعصبات ایدئولوژیک است.بر پایه این گزارش بزرگترین اقتصاد منطقه آمریکای لاتین یعنی برزیل یکی از محدودترین اقتصادهای جهان است. موسسه «هریتیج» برزیل را در سال ۲۰۱۸ میلادی در شاخص آزادی اقتصادی از میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۵۳ قرار داده بود.

 

سنگ چین سکوت کرد

بازار سنگ آهن وارداتی در چین در ثبات است و تقاضا روزهای گذشته در سکوت بوده است.آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۵ سنت رشد روزانه داشته و ۷۴.۷۰ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است.قرارداد سواپ فوریه استیل ایندکس نیز ۱۰ سنت بالا رفت و ۷۲.۵۵ دلار هر تن خشک سی اف آر شد. برخی از تجار چینی اخیرا خرید های زیادی در بازار سنگ آهن داشته اند و با توجه افزایش ارزش یوان احتمالا به فکر فروش مجدد آن در بازار داخلی باشند.هنوز حاشیه سود فولادسازان چینی در ثبات است و همین امر تجار سنگ آهن را امیدوار کرده قیمت ها بالا می مانند. موجودی فولاد بازار چین نیز کم است و تجار انتظار دارند در بهار وضعیت تقاضا بهتر شود.

 

پکن و مسکو رکورد جهانی را شکستند

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که حجم تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی سرانجام به رکورد ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.وی گفت: گردش تجاری دو کشور در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به این رقم بی سابقه رسید. همچنین روسیه یکی از شرکای اصلی تجاری برای چین است. روسیه به عنوان دهمین شریک بزرگ تجاری چین است؛ ضمن اینکه چین بعنوان واردکننده اصلی محصولات روسی است و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵ درصد از تجارت بین المللی خود را با روسیه انجام داد.فنگ افزود: پکن آماده توسعه تلاش خود برای مستحکم کردن مناسبات بین دو کشور است. بر اساس تازه ترین اطلاعات منتشر شده از سوی اداره گمرک چین، گردش مالی بین دو کشور از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی با ۲۷.۸ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در مجموع به رقم ۹۷.۲۳ میلیارد دلار رسید.صادرات کالاهای چینی به روسیه با ۱۲ درصد افزایش به ۴۳.۴۵ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که فروش کالاهای روسی به چین با ۴۴.۳ درصد افزایش به ۵۳.۷۸ میلیارد دلار رسید. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، مدیر ارشد اجرایی مرکز صادرات روسیه گفته بود که برآورد می شود حجم تجاری روسیه و چین با دو برابر افزایش به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.روسیه و چین در حال بکارگیری ارزهای ملی خود در تسویه حساب های دو جانبه به منظور کنار گذاشتن سلطه دلار آمریکا و دیگر ارزهای غربی به دلیل تحریم های ضد روسی و اعمال فشار تجاری بر روی پکن هستند.

 

یوآن دلار را به چالش کشید

به گفته رییس بانک مرکزی انگلیس، مارک کارنی، دلار آمریکا روزی توسط یوآن چین که درحال تبدیل شدن به یک ارز ذخیره مهم جهانی است، به چالش کشیده خواهد شد.بالاترین مقام مالی انگلیس، در یک مصاحبه پرسش و پاسخ آنلاین به عنوان بخشی از «فروم آینده بانک انگلیس» گفت: من معتقدم امکان این وجود دارد که ما در نهایت ارزهای ذخیره‌ای به جز دلار آمریکا داشته باشیم.به گفته کارنی، سیستم مالی جهانی در حال حاضر از تحولات اقتصاد جهانی عقب مانده است.او گفت: درحالی که جهان نظم جدیدی پیدا می‌کند احتمالا این قطع بودن رابطه جهان واقعی با نظام مالی، کاهش خواهد یافت و در این روند ارزهای ذخیره دیگری ظهور خواهند کرد. در اولین مورد من انتظار دارم که ارزهای ملی موجود مانند یوآن چین، این جایگاه را پیدا کنند.در سال ۲۰۱۶ یوآن چین در سبد ارزهای برتر جهان با جایگاه ویژه (اس‌دی‌آر)، در کنار دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو و پوند انگلیس قرار گرفت. این اقدام به یوآن جایگاهی به عنوان ارز ذخیره جهانی اعطا کرد.رییس بانک مرکزی انگلیس می‌گوید: انتقال از دلار به ارز ذخیره دیگری که بتواند مانند دلار در معاملات جهانی غالب باشد، فوری انجام نخواهد شد و امری زمان‌بر خواهد بود. اقتصاد آمریکا در نیمه دوم قرن نوزدهم از انگلستان جلو زد اما تا سال ۱۹۲۰ طول کشید که دلار بتواند جایگاه پوند را به عنوان ارز غالب در معاملات بین‌المللی به دست آورد.

 

مرغ باز هم زنجیر پاره کرد

قیمت مرغ گرم استعلامی کشتارگاه‌های تهران (یکشنبه ۹۷/۱۰/۲۳)۱۳۰۰۰ تومان، پخش ۱۳۲۰۰ تومان، خرده فروشی ۱۴۲۰۰ تومان، خرده فروشی مرغ شمال ۱۳,۷۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۱۲,۷۰۰ تومان است. قیمت هر کیلوگرمسینه مرغ با کتف ۲۳۰۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۲۴,۰۰۰ تومان و فیله مرغ ۲۷,۰۰۰ تومان است.بنابراین گزارش، این اتحادیه، نرخ خرید مرغ زنده در سراسر استان تهران به قیمت بالاتر از ۸۷۰۰-۸۶۰۰ تومان را ممنوع و اعلام کرده است خرید و فروش این محصول بالاتر از این نرخ با پیگرد قانونی همراه بوده و از طریق مراجع قضایی و تعزیرات برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت.وزیر جهاد کشاورزی قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده را ۱۰ هزار تومان، ستاد تنظیم بازار آن را ۹,۸۰۰ تومان به علاوه ۵ درصد تغییرات و مرغداران آن را ۱۲ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما این نرخ نیزدر بازار رعایت نمی‌شود.

 

همتی طوفان جدید روانی آمریکا را پیش بینی کرد

عبدالناصر همتی یادداشت رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دولت آمریکا دور جدیدی از جنگ روانی علیه ملت ایران را آغاز کرده است. اعلام اجماع بین المللی علیه ایران آن هم در ضعیف‌ترین کشور اروپایی، ادعای عدم تمدید معافیت‌های نفتی آن هم بعد از سابقه قبلی عقب نشینی از اینکه قبلا می‌خواست صادرات نفت ایران را به صفر برساند و اظهاراتی نظیر آن، حاکی از ناامیدی آمریکایی‌ها از موثر شدن اقدامات آنها علیه ایران است.شروع و شتاب گرفتن تامین ارز از طریق هند، کره جنوبی، چین و تصمیم به توسعه مبادلات و تجارت با ترکیه، عراق و سایر همسایگان در کنار ذخایر مطلوب و حضور موثر بانک مرکزی در بازار ارز، یکبار دیگر تلاش دولت آمریکا برای تاثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی خواهد ساخت. طرح شایعات علیه سیستم بانکی نیز در این راستا است که هشیاری مردم عزیر را می‌طلبد.

 

صفر روی میز مجلسی ها رفت

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز ۱۶دی ماه ۹۷ به دعوت فراکسیون ولایی مجلس درجمع نمایندگان محترم عضو فراکسیون حاضرشدم. قبلا جلساتی با فراکسیون های امید و مستقلین نیز داشتم. درجلسه امروز سیاست‌های پولی وارزی کشور را تشریح وبه سوالات نمایندگان محترم به تفصیل پاسخ دادم.در این جلسه برنامه های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز وحرکت تعادلی نرخ ارز ونیز کنترل شتاب تورم را تشریح کردم وتوضیح دادم که با شروع کانال‌های جدید مالی کشورهایی که مجوز واردات نفت گرفته اند، روند تامین ارز ازطریق سامانه نیما طی چند روز اخیر افزایش چشمگیری پیداکرده.طی جلساتی که با مسولین محترم اطاق بازرگانی و صادرکنندگان محترم داشتیم عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی ها ونیز سامانه نیما بسط خواهد یافت. این خبر راهم اعلام کردم که لایحه حذف ۴صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام و باتوجه به عرف چندده سال گذشته در بین مردم پیشنهاد شده هر ده هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد.

 

رکود بازهم ترمز نفت را کشید

با نگرانی در مورد رکود اقتصادی در جهان، قیمت نفت نزدیک به 2 درصد در معاملات کاهش یافت و رشته روند افزایشی 9 روزه ایجاد شده به دنبال امید به حل اختلاف تجاری میان چین و آمریکا را گسست.هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.20 دلار کاهش 60.48 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار کاهش 51.59 دلار در هر بشکه معامله شد.تقویت احتمال پایان یافتن جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن  در اوایل هفته بازار نفت را تقویت کرد. 3 روز مذاکرات میان دو غول اقتصادی ، بیانیه قطعی نداشت اما مذاکرات سطح بالا احتمالا اواخر این ماه صورت گیرد.بازیگران بازار در مورد آمارهای اخیر رشد اقتصادی محتاط هستند، زیرا این آمار نگرانی‌هایی در مورد رکود اقتصادی جهان ایجاد کرده است.نگرانی‌هایی در مورد سلامت رشد جهانی اقتصاد با توجه به بروز نشانه‌هایی مبنی بر که رشد اقتصادی چین در سال 2018 و 2019 کمترین رشد اقتصادی از سال 1990 خواهد بود، وجود دارد.کم شدن صادرات نفت از سوی ایران از ماه نوامبر نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است.

 

دلار کمر شایعات را شکست

دلار ۱۰ تومان افزایش یافت و روی مرز ۱۱ هزار تومانی قرار گرفت. این قیمت ۱۰ تومان نسبت به قیمت بسته شده بیشتر بود. در حالی که شاخص ارزی نوسان خاصی را تجربه نکرده بود، سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید.در کنار این، زمانی که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، بسیاری از کانال‌های خبری بیرونی تاکید بر خرید دلار می‌کردند و مرتب اشاره داشتند که قیمت در حال رسیدن به کف است. با این حال، برخلاف انتظار و صحبت‌های آنها، روند کاهش قیمت ادامه پیدا کرد و افرادی که براساس اعتماد به این کانال‌ها وارد بازار شده بودند، در معرض ضرر هنگفتی قرار گرفتند.این ضرر موجب شد اعتماد بسیاری از افراد به این دسته از کانال‌ها کم شود. همچنین عامل سومی که موجب شده است، اثرگذاری کانال‌های این چنینی پایین بیاید، به نوع اعلام قیمت آنها بازمی‌گردد.

 

لابی‌های قدرت برای شیر خشک خیز گرفتند

فرشید صراف مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی،طی نامه‌ای خطاب به حجتی وزیر جهاد کشاورزی مشکلات بر سر راه این شرکت‌های تولیدی را مطرح کرده است.صراف با اشاره به اینکه تولید به شدت در تکاپوی بودن و ماندن برای سربلندی کشورمان ایران اسلامی است، اظهار داشت: قیمت مصوب شیر خام و نهاده‌های دامی مورد نیاز در ستاد تنظیم بازار کشور زمانی مشخص شد که با مشکل افزایش نرخ ارز، حمل و نقل و کمبود نهاده مورد نیاز روبه‌رو شد و در نهایت با افزایش قیمت نهاده‌ها ناشی از افزایش هزینه‌ حمل و نقل و قیمت جهانی نهاده‌ها مواجه، که به تبع آن، افزایش قیمت سایر نهاده‌های مورد نیاز دام مانند علوفه‌ها (یونجه، کاه و...)، انواع کنجاله‌ها و دانه‌ها و اقلام مصرفی مانند داروها و... خارج از ارز دولتی نیز دچار تورم شد.وی افزود: با وجود تلاش‌های بسیاری که توسط وزارتخانه متبوع شما انجام گردیده، ستاد تنظیم بازار کشور قیمت شیر خام را بدون لحاظ نمودن افزایش ناشی از تلاطم اقتصادی کشور مصوب نمودند، ولی می‌بایست قبول کرد که لابی‌های قدرت و سرمایه‌‌داری بسیار قدرتمندتر از توان تولید کشاورزی و دامپروری کشورمان است.وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت:  جهت حفظ صیانت از تولید، تدابیری اتخاذ شود که منافع بلند مدت گاوداران و دامداران کشور حفظ و با فراهم نمودن امنیت شغلی و اقتصادی به تولید خود امیدوار باشند.

 

واشنگتن درب معافیت تهران را بست

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به دنبال اعطای معافیت بیشتر در زمینه تحریمهای نفتی علیه ایران نیست.«برایان هوک» در یک نشست خبری در ابوظبی پایتخت امارات گفت: دلیل تصمیم قبلی برای اعطای معافیت جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.رویترز افزود: با این حال برایان هوک از پاسخ به این سوال که «در پایان ماه مه که دوره معافیتها به پایان خواهد رسید آمریکا چه برنامه‌ای دارد؟» خودداری کرد.بعد از خروج غیرقانونی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای،  و بازگرداندن همه تحریمهای بانکی و نفتی، آمریکا مجبور شد برای برخی از خریداران نفت ایران معافیت صادر کند.

 

صندوق صادرات نفتی ها را ضمانت کرد

بهرامی گفت: بانک اطلاعاتی گسترده ای از خریداران محصولات را در دنیا داریم که می توان از طریق آن میلیون ها خریدار ناشناخته اما معتبر را به فروشندگان معرفی کرد.مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افرود: صادرکنندگات سنتی به فروش نقدی تمایل دارند که باعث تقویت رقبای خارجی می شود.وی یادآوری کرد: برخی صادرکنندگان پتروشیمی تخفیف هایی به خریداران می دهند؛ در حالی که با فروش اعتباری این تخفیف داده نمی شود.«در صورتی که صادرکنندگان نگران بازپرداخت وجوه فروش اعتباری اند می توانند از ضمانتنامه فروش اعتباری صندوق ضمانت استفاده کنند».این مسوول ادامه داد: با توجه به کاهش توان مالی بانک ها، صندوق ضمانت می تواند به صدور ضمانتنامه های صدور خدمات فنی و مهندسی اقدام کند که با توجه به ماهیت دولتی آنها، طرف های خارجی آن را می پذیرند.وی گفت: برای صادرات محصولات پتروشیمی یک بسته ویژه تعریف شده است که صادرات آنها تا یک سال بیمه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha