پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست اعضای ستاد «نهضت ملی ترویج ازدواج در مساجد»

حوزه/ در جلسه ستاد «نهضت ملی ترویج ازدواج در مساجد» در زمینه راهکارهای ترویج ازدواج در جامعه و نقش مساجد در این امر بحث و بررسی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، جلسه ستاد «نهضت ملی ترویج ازدواج در مساجد» در مساجد یکشنبه شب با حضور  حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام امامی مسئول موسسه خیریه الزهرا،‌آیت پیمان رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی  و برخی از ائمه جماعت مساجد استان قم  در جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد.

در بخشی از این جلسه، امام جماعت مسجد امام علی(ع) عنوان کرد: روزانه مومنین و مومنات در مساجد دور هم جمع می‌شوند که این ظرفیت بسیار بالا بوده و باید از آن استفاده کرد، چرا که در هیچ دین دیگری این ظرفیت وجود ندارد‌.

وی افزود: برای جوانان باید اولا در محور اعتقادی و ثانیا در محور اقتصادی کار کرد، چرا که عموم مشکلات دختران و پسران جوان حول این دو محور می‌چرخد.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی گفت: در حوزه اقتصادی باید کارهای فراوانی صورت گیرد و در مسجد امام علی(ع) یک موردی بوده که دختر یکی از نمازگزاران در عقد بود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی امکان ازدواج فراهم نبود و نمازگزاران مسجد جهیزیه آبرومندی برای او فراهم کردند و این کارایی بزرگ مسجد است.

امام جماعت مسجد امام علی(ع) مطرح کرد: امامان جماعت باید بار از روی دوش مردم بردارند، بنده در بین الصلاتین به مردم گفتم برای یکی از خانواده ها دعا کنید که مشکلات اقتصادی آن‌ها حل شود، اما مردم با جمع آوری کمک های همدیگر توانستند مشکلات آن‌ها را حل کردند و این حرکت نشان دهنده این است که مردم را می‌توان در حل مشکلات همدیگر بسیج کرد.

 

در بخشی از این جلسه، امام جماعت مسجد فاطمه الزهراء(س) پردیسان نیز در سخنانی بیان کرد: روحانیون و موسسه خیریه الزهرا نقش فرهنگ سازی دارند نه کار اجرایی اما امروز این موسسه به جای ارائه راهکار، وارد فاز اجرایی امور شده اند.

وی تاکید کرد: ما روحانیون باید از مسئولان درباره ازدواج مطالبه گری کنیم و با ایجاد فرهنگ سازی کمترین ورود را در اجرا داشته باشیم.

حجت‌الاسلام اللهیاری ابراز کرد: دولت در امر جهیزیه و ازدواج آسان می‌تواند نمایشگاه هایی راه اندازی کرده و اجناس را با قیمت پایین در اختیار جوانان قرار دهد.

امام جماعت مسجد فاطمه الزهراء(س) پردیسان یادآور شد: امام جماعت نقش امام بودن برای مردم منطقه را دارد و مردم باید در پشت سر آن‌ها قرار گیرد و در همین زمینه امامان جماعت باید بیشتر از کارهای اجرایی، به فرهنگ سازی بپردازند.

در ادامه امام جماعت یکی از مساجد شهر قم نیز در سخنانی تصریح کرد: ما باید طلاق هایی که در دوران عقد تا ازدواج صورت می‌پذیرد را در ابتدا آسیب شناسی کنیم، همچنین زوجین نسبت به مسائل خود آشنایی ندارند که باید آشنا شوند.

وی اضافه کرد: فضای مجازی با گستردگی بالایی در اختیار زوجین قرار دارد و این فضا به تغییر مزاج ها انجامیده که به افزایش طلاق دامن زده است.

حجت‌الاسلام قنبری مطرح کرد: دستگاه‌ها باید در ترویج ازدواج آسان ورود کنند، با توجه به افزایش قیمت ها، اگر چشم و هم چشمی غالب شود ازدواج به سختی انجام می‌شود و اگر اقتصاد حل نشود، ازدواج با سخنرانی و خطابه ترویج نمی‌شود.

 

در بخشی از این جلسه، امام جماعت یکی از مساجد شهر قم بیان کرد: امروز باتلاق فسادی که ایجاد شده این بوده که الرجال قوامون علی النسا به فراموشی سپرده شده و در جامعه زنان دوشادوش مردان در مشاغل مختلف حتی در معدن ها کار می‌کنند که این موارد مولد فساد است.

وی افزود: زن باید احساس کند که کمال او در ازدواج است و قانون باید این امر را ایجاد کند، این مقدار دختر و پسر و اختلاط آن‌ها در دانشگاه ها رغبت آنان به ازدواج را کم می‌کند.

 

در بخشی از این جلسه، امام جماعت مسجد قرآن و عترت شهر قائم گفت: در مسجدی که ما فعالیت داریم، مراسم عقد و شیرینی خوری برگزار می‌شود و علی رغم مشکلات اولیه، در حال حاضر این کار به صورت عملی انجام می‌شود.

بنده در این مسجد در جشن های عروسی به عنوان مجری برنامه حضور جدی دارم و برگزاری مسابقات مختلف و اجرای برنامه های شاد جوانان را به این نوع ازدواج ها راغب کرده است.

در بخشی از این جلسه، حجت‌الاسلام بچاری گفت: در قدیم امامان جماعت ما مردم محور بوده و مشکلات آنان را پیگیری می‌کردند و امروز نیز ائمه جماعات ما در بین مردم جایگاه مناسبی دارند.

وی تاکید کرد: در گذشته مردم خودشان مشکلاتشان را حل می‌کردند و امروز نیز باید از روانه کردن مشکلات به سمت دولت پرهیز شود.

این امام جماعت بیان کرد: امروز طلاب ما نیز مشکلات جدی در زمینه طلاق دارند و این طلاب باید نخست درون خود را درست کنند و بعد مردم را ارشاد کنند و در این طرح ترویج ازدواج در مساجد باید قسمتی را به حوزه علمیه تخصیص داد.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه بیان می‌شود روحانیون و مساجد نباید وارد کار اجرایی شوند درست نبوده و مساجد باید مرکز رسیدگی به امور مردمی باشند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حق جو نیز در سخنانی عنوان کرد: در استان قم مراکز مشابهی نیز وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آن‌ها نیز بهره برد.

وی افزود: یک ستاد اقتصادی مردمی باید تشکیل شود و باتوجه به اینکه پنج درصد درآمد شهرداری برای امور فرهنگی بوده که می‌توان با این مراکز ارتباط برقرار کرد و از کمک‌های آن‌ها استفاده کرد.

این امام جماعت مسجد مطرح کرد: برخی از مراکزی که از نظر اقتصادی وضع مناسبی دارند، برخی از اعتبارات فرهنگی را پرداخت نمی‌کنند و باید از ان‌ها مطالبه گری صورت گیرد تا از این ظرفیت‌ها به صورت حداکثری استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  حق جو ادامه داد: باید خلاهای قانونی مانند مهریه و جزئیات آن پر شود، قریب به ۸۰ درصد طلاق هایی که مطالعه شد مربوط به مباحث اقتصادی نبوده و مشکلات دیگر همچون آسیب های فرهنگی و مانند آن از دلایل اصلی طلاق به شمار می‌آیند.ما در کل کشور ۴۰۰۰ مسجد را به صورت محور در ترویج ازدواج پیش بینی کرده ایم که این تعداد باید با ارتباط با مساجد دیگر به ۴۰۰ هزار مسجد ارتقا یابد و در کنار ترویج ازدواج، فرزندآوری نیز موردتوجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha