چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نشست اعضای ستاد «نهضت ملی ترویج ازدواج در مساجد»

حوزه/ مقام معظم رهبری مسئله جمعیت را بسیار نگران کننده دانسته و از مسئولین خواستند که این مسئله را جدی بگیرند، چرا که اگر نسل جوان پیر شده و از آن‌ها استفاده نشود، دیگر قابل علاج نخواهد بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن امامی یکشنبه شب در جلسه ستاد«نهضت ملی ترویج ازدواج در مساجد» که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، عنوان کرد: سنت ازدواج نسل انسانی را پشتیبانی می‌کند و امام باقر(ع) مجرد بودن جوانان حتی به اندازه یک شب را نمی‌پذیرند.

وی افزود: اینکه جوانان ما در سنین ازدواج محروم از این توفیق هستند جای تاسف دارد و اگر امر ازدواج سخت شود آفات فراوانی به دنبال آن خواهد آمد.

مسئول موسسه خیریه الزهراء قم گفت: در سال ۶۸ پس از پایان دفاع مقدس و مراجعه جوانان به شهرها ترویج امر ازدواج در قالب بیش از ۱۲۰ شعبه پیگیری شد، اما کار در حالتی دنبال شد که به عنوان امر دینی ضرورت دارد، اما در سال های اخیر این حرکت با نگاه فراگیر و با محتوای جهادی مطرح شد که اگر این حرکت صورت نگیرد آسیب های مهمی به شاکله جامعه وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی تاکید کرد: این حرکت جهادی ترویج ازدواج با بزرگان و مراجع تقلید در میان گذاشته شد و عموم مراجع نگران این موضوع بودند که اگر سن ازدواج بالا رود حل این مشکل آسان نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری یک مطلبی در جمع اعضای شورای انقلاب فرهنگی بیان فرمودند که در این سخنرانی مسئله جمعیت را بسیار نگران کننده دانسته و از مسئولین خواستند که این مسئله را جدی بگیرند، چرا که اگر نسل جوان پیر شده و از آن‌ها استفاده نشود، دیگر قابل علاج نخواهد بود.

مسئول موسسه خیریه الزهرا قم بیان کرد: مقام معظم رهبری روحانیون و صاحبان تریبون‌ها را نسبت به مسئله جمعیت مکلف کردند و تاکید کردند که جمعیت کشور و فرزند آوری خانواده ها باید بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  امامی تصریح کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز عموم مردم را در فراهم کردن امکانات مادی و معنوی ازدواج مکلف کردند تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مرتفع شوند.

وی مطرح کرد: آیت‌الله مکارم شیرازی نیز تسهیل امر ازدواج را یکی از وظایف مهم دینی دانستند و در جای دیگری دولت را در کنار والدین دارای مسئولیت عنوان کردند و طبق سخن ایشان در لایحه بودجه ۹۸ و در سازمان اوقاف و امور خیریه باید پیش بینی هایی برای ترویج ازدواج انجام شود.

مسئول موسسه خیریه الزهرا قم اظهار داشت: آیت‌الله سبحانی نیز بر آسان کردن ازدواج و کاهش هزینه های آن تاکید کرده اند، همچنین آیت‌الله مظاهری نیز در جلسه ای حدود ۴۰ دقیقه راجع به اهمیت فراهم کردن زیرساخت های ازدواج بیاناتی را ارائه دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  امامی ادامه داد: کشور ما یک روزی تحت تاثیر جنگ تحمیلی به مخاطره افتاد و اگر حرکت عمومی و جهادی مردم نبود، قطعا دشمنان می‌توانستند بر کشور مسلط شوند و تنها دلیل شکست دشمن حضور فراگیر مردم و احساس مسئولیت در اذهان مردم بود، حتی در آن دوران مردم از نظر اقتصادی بیشتر از امروز تحت فشار بودند، اما هر آنچه در اختیار داشتند در طبق اخلاص به جبه ها تقدیم می‌کردند و اگر امروز نیز این نگاه حاکم نشود، مشکلات حل نمی‌شوند و اگر امروز حل نشود، فردا دیگر علاج پذیر نخواهد بود.

وی ابراز کرد: ما اگر در قبال این مشکلات منفعل باشیم، امکان اصلاح وجود نخواهد داشت و خطری که امروز با آن مواجه هستیم این بوده که کشور ما از نظر وضعیت جمعیتی رو به پیری حرکت می‌کند و در سال جاری ۱۳ میلیون نفر از جوانان که باید ازدواج می‌کردند ازدواج نکرده اند و این فاجعه بزرگی است.

مسئول موسسه خیریه الزهراء قم یادآور شد: در شرایطی که جوانان مجرد در شرایط فشار روحی قرار دارند، دشمنان نیز برای آن‌ها نقشه هایی می‌ریزند ک در فضای مجازی ذائقه نسل امروزی نسبت به ازدواج ازدواج پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  امامی اضافه کرد: سابق بر این ما به ازدواج به عنوان یک ضرورت دینی نگاه می‌کردیم، اما امروز حتی بحث مادی نیز کنار رفته و ازدواج تبدیل به یک امر مرموز شده و جوانان از اینکه قدم در راه ازدواج بگذارند واهمه دارند.

وی عنوان کرد: ما طی این ۳۰ سال برای فراهم کردن ۱۲۳ شعبه ازدواج متحمل زحمات فراوانی شده ایم و امروز خوشبختانه وزارت کشور به این امر ورود کرده و تعداد شعبه ها را به ۴۰۰ شعبه ارتقا داده است.

مسئول موسسه خیریه الزهرا قم خاطرنشان کرد: مسجد یک شبکه فراگیر در کشور بوده و عرق دینی مسجدی ها برای دریافت ضرورت ازدواج بالا است و با توجه به اوضاع اقتصادی امروط کار در مسجد بسیار مقرون به صرفه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  امامی بیان کرد: مسجد مقداری از ماموریت اصلی خود جدا شد و انتظار این بود که پس از ۴۰ سال مسجد به حیاتی ترین مسائل کشور ورود پیدا کند، اما این اتفاق رخ نداد بلکه حتی برخی مساجد به انزوا رفتند.

وی تصریح کرد: اگر مساجد به امر ازدواج ورود کنند، جذب جوانان نیز رقم می‌خورد و در این طرح امام جماعت و امناء مساجد به عنوان بازوان اصلی و اقامه کنندگان نماز حامیان جدی این حرکت محسوب می‌شوند.

مسئول موسسه خیریه الزهرا قم ابراز کرد: باید از وجود بانوان در جهت معرفی دخترهای مجرد بهره برد، همچنین در مباحث اشتغال و مشاوره کارگروه هایی از موجودی بالفعل و بالقوه مساجد می‌تواند تشکیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  امامی مطرح کرد: بانوان مساجد باید پیگیر مشکلات مجردها و مخصوصا خانم‌های مجرد باشند، چرا که ایجاد تلنگر در جوانان در بسیاری موارد می‌توان آن‌ها را به ازدواج ترغیب کند.

وی با انتقاد از عدم ترغیب جوانان به ازدواج به وسیله بزرگترها خاطرنشان کرد: در گذشته ریش سفیدها جوانان را ترغیب به ازدواج می‌کردند، اما امروز این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مسئول موسسه خیریه الزهراء قم تاکید کرد: پایش آماری مجردها یکی از روش‌های اصلی خواهد بود که خروجی این اطلاعات به مساجد وارد می‌شود که در قالب همسان گزینی ها امر ازدواج رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  امامی ادامه داد: اگر امام جماعتی در بین الصلاتین حتی دو دقیقه به صورت مستمر به ضرورت امر ازدواج بپردازد، بسیار کارساز خواهد بود، چرا که این تکرار فوق العاده موثر خواهد بود.

وی افزود: بر اساس روش و آیین قرآنی جوانان باید در وهله اول ازدواج کنند و بعد به لحاظ اقتصادی غنی شوند و متاسفانه جوانان امروز به این فرایند به صورت عکس نگاه می‌کنند و تا وضع اقتصادی بالایی بدست نیاورند ازدواج نمی‌کنند.

مسئول موسسه خیریه الزهراء قم خاطرنشان کرد: در ظهر میلاد حضرت زهرا(س) در تالار ونوس جلسه ای برگزار می‌شود و خروجی هر مسجد در ترویج ازدواج در این جلسه به صورت آماری ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی بیان کرد: بخش کوچکی از مشکلات ازدواج مالی بوده و در بین افراد متمول که مشکل مالی ندارند، تعداد مجردها بالا بوده و این امر به دلیل تغییر ذائقه ها رخ داده است.

وی تاکید کرد: اشتغال زایی به صورت سنتی می‌شود ایجاد کرد و در حال حاضر برخی از اماکن تجاری از ما درخواست نیرو کرده اند و کسی حاضر به کار کردن در این مراکز نیست، اما اگر جوان ازدواج کند، به دلیل هزینه های زندگی به سمت این مشاغل حرکت می‌کند.

مسئول موسسه خیریه الزهراء قم مطرح کرد: مشاورین باید احصا شوند، همچنین آسیب شناسی طلاق ها و جهل زوجین نسبت به وظایفشان نیز باید پیگیری شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha