پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نکونام

امام جمعه شهرکرد گفت: وضعیت کنونی به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست، و لذا نیازمند یک تحول در همه عرصه ها هستیم و در این بین نیز برخی هم چنان اصرار دارند که حوزه های علمیه با همان نگاه ها، ظرفیت ها، امکانات و پرورش های محدود اداره شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی  نکونام، ظهر امروز در جمع مدیران و اساتید حوزه  علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت تربیت و تهذیب طلاب در جامعه بیدار شده امروز، اظهار کرد: جهان امروز، جهان بیداری است و تحولات بسیاری در دنیا ایجاد شده است و بشریت در مقطعی قرار گرفته که برای درک حقیقت ولع دارد و منتظر شنیدن ندای حق طلبانه ای است که کام و دل تشنه او را به حقیقت و معرفت توحیدی که با فطرت او عجین است سیراب نماید.

وی با بیان این که  بار و رسالت سنگینی امروز بر دوش حوزه های علمیه قرار گرفته است، ادامه داد: وضعیت کنونی به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست، و لذا نیازمند یک تحول در همه عرصه ها هستیم و در این بین نیز برخی هم چنان اصرار دارند که حوزه های علمیه همانند گذشته و با همان نگاه ها، ظرفیت ها، امکانات و پرورش های محدود اداره شود.

رئیس شورای حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری افزود: به طور قطع شرایط امروز غیر از این می طلبد و همه تشنگی و عطش دنیا را می دانیم و اگر در این وضعیت به این بسنده کنیم که طلبه ای تربیت شود که تنها امام جماعت باشد و در نهایت به منبر برود و چند مسئله  و آیه و روایت برای مردم بازگو کند کافی نیست.

امام جمعه شهرکرد با تاکید بر لزوم قوی و محکم تر عمل کردن حوزه های علمیه در شرایط جدید دنیا، تصریح کرد: امروز هم در داخل کشور و هم در دنیا این نیازهایی وجود دارد و لذا باید عزم و اراده و انگیزه ها بسیار قوی تر باشد و البته نباید تنها منتظر ماند تا از جایی ظرفیت هایی حاصل شود.

وی با ابراز تأسف از وجود نگاه های بعضا متحجرانه و بسته در برخی بخش ها، این نوع نگاه را با حقایق و واقعیات روز در منافات دانست و اضافه کرد: گرچه در بین حوزویان و حتی کشور سلیقه های متفاوتی در مواجه با مشکلات وجود دارد، ولی در این بین بزرگانی نیز وجود دارند که باید مورد احترام باشند و نمی توان آنها را در حاشیه قرار داد و در این بین  سلایق مختلفی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: کار دشوار است و به دلیل همین دشواری نباید منتظر دریافت امکانات از دیگران ماند و لذا باید در هر مدرسه ای برنامه ای عملی طراحی شود و فضای معنوی، بانشاط و فضای گفتمانی شکل گیرد و گفتمان های دارای تشطط و اختلاف سلایق به مدرسه و بین طلاب کشانده نشود و به طور مسلم طولی نخواهد کشید که آثار معنوی این برنامه ها را خواهیم دید.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به وجود برخی رفتارهای نامناسب و متناقض با زی طلبگی در برخی افراد، ظرفیت سازی در بین طلاب را امری مهم و ضروری بیان کرد و افزود: یکی از رسالت هایی که امروز حوزه به عهده دارد ظرفیت سازی است و بر این اساس هر مقدار که امکان دارد باید ظرفیت های ایمانی، اخلاقی، مردم داری و ظرفیت مواجه شدن با انواع امکانات را برای طلبه ایجاد کرد تا اگر روزی فرد در بالاترین مسند نیز قرار گرفت خود را گم نکند.

وی از دیگر عوامل مهم در تربیت و تهذیب طلاب را توجه به مسائل معنوی، اخلاقی و تربیتی عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا یکی از مسائل مهم تبدیل شدن دل به ظرف محبت پروردگار است  و این موضوع باید به عنوان یک گفتمان در مدارس علمیه حاکم شود و ابتدا باید از خود شروع کنیم و به دیگران تسری دهیم.

امام جمعه شهرکرد عنوان کرد: توجه به بندگی خدا، عبادت، قرآن و نهج البلاغه شیفتگی و دلدادگی در انسان به وجود می آورد و در انسان نسبت به دنیا و مادیات ایجاد تنفر می کند و در این مسیر الگوهای فراوانی نیز وجود دارد، از جمله بزرگانی که در این مسیر بوده اند و به مقامات بلند رسیده اند.

رئیس شورای حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، تواضع استاد در برابر طلاب و پرهیز از خودشیفتگی را دارای آثار تربیتی دانست و اضافه کرد: در کنار این مسائل داشتن هدف نیز بسیار اهمیت دارد و باید یک راه عاشقانه مقابل طلبه قرار دهیم زیرا طلبگی عشق است و سربازی امام عصر (عج) رسیدن به اوج کمال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha