جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همايش «نقش زنان بر اساس ایمان برای ایجاد صلح» در كنيا

حوزه/ رايزني فرهنگي ايران در كنيا با همكاري برخي دانشگاه‌ها و نهادهاي اجتماعي مردمي اين كشور، همایش «نقش زنان بر اساس ایمان برای ایجاد صلح» را در محل دانشگاه تانگازا كنيا برگزار كرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش «نقش زنان بر اساس ایمان برای ایجاد صلح» با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران در كنيا و دانشگاه‌های «اسلامی اُمَه» و «کاتولیک مسیحی تانگازا» اين كشور و جمعي ديگر از مراکز فرهنگی و اجتماعی مردمی كنيا، به منظور بررسی نقش زنان برای برقراری صلح و امنیت در جامعه بر اساس عمل به اعتقادات و ایمان مذهبی، در محل دانشگاه تانگازا برگزار شد.

در این همایش محمود مجلسين، رایزن فرهنگی ایران در کنيا، به عنوان نخستين سخنران همايش در بیانات خود با استناد به آیاتی از قرآن، اظهار كرد: متأسفانه نگرش به جایگاه زن در اسلام به ویژه در سال‌های اخیر در بین کشورهای دنیا به ویژه در کشورهای اسلامی بسیار منفی ترسیم و تبلیغ شده است؛ در حالی که اسلام و قرآن جایگاه خاصی برای زنان از زوایای مختلف در نظر گرفته است.

وي افزود: اگر به سوره‌های قرآن توجه کنیم، می‌بینیم که چهارمین سوره قرآن با عنوان «زن»(نساء) نازل شده؛ در این سوره علاوه بر نقش زن به عنوان همسر که آرامش‌دهنده و پایه و اساس تشکیل کوچک‌ترین بنیان جامعه یعنی خانواده است، چگونگی حفظ و رعایت حقوق فردی و اجتماعی او نیز به تفصیل توضیح داده و به صورت شفاف برای رعایت در جامعه تبیین شده است.

مجلسين ادامه داد: قرآن در سوره‌ای دیگر به نام  «مریم»، از مقام و عظمت مادر حضرت عیسی(ع) با احترام بسيرا ياد مي‌كند. همه این مستندات را که در کنار همدیگر قرار می‌دهیم، چنین نتیجه گرفته می‌شود که از دیدگاه اسلام، زنان در همه ادیان اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و پیروان سایر مذاهب، قابل احترام هستند و از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

رايزن فرهنگي كشورمان سپس درباره آنچه باعث نگاه منفی به مقام زن در بین مسلمانان شده است، بيان كرد: تبلیغات رسانه‌های غربی از یک سو و عدم درک و فهم درست و کامل از مفاهیم قرآن و اسلام و سیره پیامبر اسلام(ص) در بین بعضی از مسلمانان، سبب به وجود آمدن این نگاه به زنان شده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بیانات خویش فرمودند؛ از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود. منظور از این جمله ایشان اهمیت ایمان و پاکدامنی زنان است كه سبب ارتقاي جامعه و تربیت فرزندانی خواهد شد که یک جامعه متعالی و به سوی پیشرفت حرکت کند. ایشان در ایران اسلامی، حقوق اجتماعی برابر برای زن و مرد را مورد تأکید قرار دادند. امروز در چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران، باید بیان کنم که بیش از 60 درصد دانشجویان و پژوهشگران علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را زنان تشکیل می‌دهند. بیش از 25 کرسی پارلمان از نمایندگان زن تشکیل شده و دو تن ازمعاونان رئیس جمهوری و دو نفر از سفرای دولت جمهوری اسلامی، از زنان هستند. ضمن اینکه بسیاری از پست‌های مدیریتی اجرایی دولت در سراسر کشور در اختیار زنان است.

مجلسين در پایان از دانشکده مطالعات ادیان دانشگاه تانگازا و دانشگاه امهن براي شروع همکاری مشترک بین‌الادیاني تقدیر و تأکید كرد: نمایندگی فرهنگی ایران در کنیا، نقشی اساسی در همکاری با دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تانگازا در راستای توسعه صلح و امنیت و ارتقای شناخت عمیق از اسلام و سایر ادیان به خصوص جامعه ایران اسلامی پس از انقلاب ایفا كرده و تلاش خواهد کرد.

در ادامه سخنرانانی از اساتید دانشگاه‌های اسلامی امه، سنت پل و تانگازا و نيز امام جماعت مجتمع اسلامی شیعیان جعفری نايروبي(پايتخت) و نمايندگان نهادهای اجتماعی مردمی و ... به سخنرانی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha