شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر

کارشناس دینی در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر گفت: بهترین راه کسب بصیرت نهج البلاغه، قرآن کریم و عترت اهل بیت (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام جعفری نسب، امام جماعت مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر در جمع طلاب این مدرسه، به بیان معنی بصر و بصیرت در قرآن کریم پرداخت و گفت: بصر دیدن با چشم و بینایی است و بصیرت عقل و زیرکی و فراتر از بصر و بینایی ظاهری است. تدبر و درک چیزی را داشتن و همچنین قوه فهم عمیق که آمیخته با نور قرآن باشد را بصیرت می گویند.

وی در ادامه بصیرت را به چهار دسته تقسیم کرد و افزود: بصیرت به چهار دسته اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی تقسیم می‌شود؛ بصیرت اعتقادی عبارت است از اینکه انسان در کنار تهذیب و اخلاق از رذائل دوری کند و صفات خوب را جانشینش کند و تلاش مجدانه داشته باشد تا بتواند دین را جامع و کامل بشناسد.

این کارشناس مذهبی، دسته دوم بصیرت را بصیرت اخلاقی معرفی کرد و اظهار داشت: معرفت اخلاقی این است که انسان به عیوب نفسانی معرفت عمیق پیدا کند و درصدد رفع آن باشد. امام علی(علیه السلام) در این باره فرمودند: «بصیرترین مردم کسی است که به عیوب خود بصیر باشد».

حجت الاسلام جعفری نسب با بیان اینکه یافتن بصیرت اخلاقی به سه طریق ممکن است تصریح کرد: اول اینکه دشمن ما گاهی نقطه منفی در ما می‌بیند تا به ضرر ما به کار ببرد، دوم از طریق دوست خوب که بهترین دوست کسی است که عیبت را به تو هدیه دهد و در آخر خود شخص باید پی گیر عیوب خود باشد تا آنان را به زودی برطرف کند.

وی دسته سوم بصیرت را بصیرت اجتماعی دانست و اذعان داشت: بصیرت اجتماعی به عرف جامعه بر می‌گردد، مثلاً نگاه کردن به نامحرم حرام است؛ اما این حکم برای کسی که قصد ازدواج با دختری دارد، متفاوت است.

این کارشناس مذهبی بصیرت سیاسی را دسته آخر بصیرت عنوان و تصریح کرد: این بصیرت كه با داشتن بصیرت اجتماعی، اخلاقی و عقیدتی راه دست یابی به آن برای ما هموار شده، در زمانه ای كه فتنه هر روز در كمین است باید راه بدست آوردن دقیق بصیرت سیاسی را بدانیم تا مثل بعضی خواص گمراه نشویم.

وی منبع دریافت بصیرت را نهج البلاغه، قرآن کریم و عترت اهل بیت(علیه السلام) مطرح و بیان کرد: اطلاع از اخبار روز داشتن مهم است اما این بصیرت نمی‌آورد، مقام معظم رهبری در دیداری که با دانشجویان داشتند به آنان سفارش کردند با خواندن قرآن و مأنوس بودن با آن و نوشته‌های شهید مطهری و نوشته‌های اساتیدی که در حوزه‌های علمیه هستند، سطح معرفت و بصیرت خود را بالا ببرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha