پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاجیان زاده

حوزه/ مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش مخاطب شناسی و ایجاد انگیزه را از اصول امر تبلیغ دانست و گفت: موفقیت مبلغ در گرو خودسازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، علیرضا حاجیان زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، امروز در همایش سالانه مبلغین هجرت و مدارس امین که در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد، گفت: مهمترین وظیفه مربیان و روحانیون در امر تبلیغ ابتدا خودسازی و بعد دگرسازی است که در امر تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه تبلیغ و تربیت را توفیق الهی دانست و ابراز کرد: خداوند مبلغان و مربیان تربیتی را از جامعه جدا ساخته تا توفیق تربیت پیدا کنند؛ بر اساس آیات قرآن کریم خداوند این گروه را امت نامیده است.

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش درباره هدایت گری مبلغان، اظهار داشت: هدایت گری اصلی ترین محور در امر تربیتی است. مهمترین وظیفه مبلغان و مبلغات انجام امر به معروف و نهی از منکر و دعوت مردم به امور خیر است.

حاجیان زاده با بیان اینکه تبلیغ دین اقتضائاتی دارد که باید مورد توجه مبلغان قرار گیرد، عنوان کرد: کسانی که می خواهند مبلغ دین باشند ابتدا باید این اقتضائات را رعایت کنند که نخستن مهم اقدام به خودسازی است. انسان تا خودسازی نداشته باشد نمی تواند مبلغ خوبی باشد، طبق صریح آیات قرآن کریم؛ آیا شما که دیگران را ارشاد می کنید از خود غافل هستید، بنابراین اگر مبلغان می خواهند مبلغ موفقی باشند ابتدا باید خود را نجات و بعد به نجات دیگران اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مبلغ نباید تنها به بلندگو اکتفا کند، گفت: مبلغ باید اهل گفتگو با دیگران باشد و این گفتگو نیاز به تفقه در دین دارد، بنابراین در امر گفتگو باید مهارت های لازم کسب شود تا مبلغ با مهارت های گوناگون بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند؛ از این رو اگر روحانی فاضل هم باشد ولی مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران را نداشته باشد، نمی تواند در امر تبلیغ ایفای نقش کند.

حاجیان زاده مخاطب شناسی را از دیگر اصول امر تبلیغ دانست و گفت: همچنین مبلغان باید با زمینه سازی و ایجاد انگیزه شرایط و فضا را برای امر تبلیغ مهیا کنند.

دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه در آموزش و پرورش ادامه داد: در امر تبلیغ مبلغ نباید تنها به سخن گفتن اکتفا کند، بلکه لازم است خودش برای مردم الگو باشد.

حاجیان زاده با اشاره به اینکه روش تبلیغی کودکان باید کودکانه باشد، گفت: مهارت های غصه گویی، اجرای نمایش، داستان گویی در هدایت و آموزش معارف دینی به کودکان بسیار حائز اهمیت است همچنین در روش تبلیغی برای نوجوانان می توان از مباحث تاریخی بهره برد و شبهات آنان را در قالب داستان های تاریخی پاسخ داد.

وی با تاکید بر اینکه روحانیون باید براساس سیره نبوی برای نسل کودک و نوجوان الگو باشند، اظهار داشت: مبلغان به راحتی می توانند مسیر زندگی دانش آموزان را تغییر داده و آینده ای روشن برای آنان ترسیم کنند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش دومین اقتضای تبلیغ را اعتماد به نفس بیان کرد و گفت: مبلغ باید اعتماد به نفس داشته باشد و برای آن که مخاطب جذب کند و نباید به این فکر باشد که خود را همرنگ جماعت کند چرا که در برخی مواقع همرنگ شدن با مردم همان زیر پا گذاشتن ارزش ها است؛ عدول از مواضع ارزشی بیانگر کمبود اعتماد به نفس است.

وی صبر و تحمل را از دیگر التزامات عرصه تبلیغ دانست و اظهار داشت: لازم است مبلغ در عرصه تبلیغ استقامت داشته باشد و با صبر و تحمل دیگران را امر به معروف کرده و نهی از منکر کند.

دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه در آموزش و پرورش با اشاره به دیگر اقتضائات امر تبلیغ، عنوان کرد: انسجام گروهی و برنامه ریزی و ایجاد کار تشکیلاتی از دیگر التزامات امر تبلیغ است همچنین استفاده از خود مخاطب می تواند امر تبلیغ را بر مبلغ آسان کند، چرا که مخاطبان می توانند خود در هدایت جامعه تاثرگذار باشند.

حاجیان زاده با اشاره به همکاری وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در راستای ایجاد جریان تبلیغی در مدارس، گفت: مهمترین هدف از این همکاری تربیت نسل انقلابی و مومن است و این امر با حضور روحانیون خودساخته و توانمند در مدارس امکان پذیر است.

وی در پایان گفت: با استقرار روحانیون طرح امین در مدارس شاهد اثرات خوبی بودیم. همچنین در کنار این طرح به فکر ایجاد مدرسه ای هستیم که همه امور آن مدارس به صورت مستمر زیر نظر خود روحانیون اداره شود.۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha