شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سومین کارگاه نقد و بررسی مسیحیت

حوزه/ سومین کارگاه یک روزه نقد و بررسی فرق و ادیان با موضوع مسیحیت، در شهرستان تالش برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از گیلان، سومین کارگاه یک روزه از سلسله جلسات نقد ادیان و فرق(مسیحیت) توسط معاونت تبایغ حوزه علمیه گیلان، در شهرستان تالش برگزار گردید.

در این کارگاه با تدریس حجت الاسلام مرتضی آقایی خراسانلو و حضور مبلغین طرح هجرت و بینات غرب گیلان برگزار گردید و ابتدا در خصوص شیوه ها و مقدمات مطالعات در حوزه فرق و ادیان آموزش های لازم ارائه شد.

 آقایی خراسانلو در این زمینه با اشاره به این که در مطالعات ادیان، با چهارگونه دین مواجهیم تصریح کرد: اولین آنها دین بنیانگذاران ادیان و حواریون و اصاحب آنان که امروزه نمودشان در کتاب مقدس و سنت های مکتوب و شفاهی دیده می شود.

این فعال عرصه تبلیغ و مطالعات فرق و ادیان گفت: مورد دومی که با آن مواجهیم دین علمای ادیان شامل فقها، متکلمین، فیلسوفان، عرفا، روشنفکران و نو أندیشان دینی می باشد. همجنین گونه سوم دین روحانیون و مبلغین و آخرین گونه هم دین پیروان (مردم عادی) است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم عالمانه بودن نقد ادیان خاطرنشان کرد: اولین گام مهم ما در زمینه نقد و بررسی فرق و مذاهب این است که روشن نماییم با کدام دین مواجهیم تا بتوانیم با نقدی عالمانه وارد میدان بشویم.

 آقایی خراسانلو در ادامه با بیان ضرورت توجه به انواع مدّعیات دینی و اعتقادی ، موضوعات 1-حسی و تجربی 2-عقلی و فلسفی 3-نقلی و تاریخی 4-کشفی و شهودی را از انواع چهارگانه این مدعیات عنوان کرد که برای نقد، رد و یا اثبات نیازمند شناخت و تفکیک این موارد هستیم.

استاد فرق و ادیان در ادامه این کارگاه با پخش تعدادی فیلم از کشیشان و نوکیشان مسیحی ایرانی، به تحلیل رفتار ها و گفتار های آنان پرداخت ، و شیوه های مواجهه با مسیحیان که یک مورد از آنها در قرآن و ذیل آیه مباهله است بیان نمود.

در پایان نیز با جمع بندی مطالب ارائه شده ، مواردی از نقد تثلیث و کتابهایی در این زمینه مطرح گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha