شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حبیب الله بهمنی کارگردان و تهیه کننده سینما

حوزه/ کارگردان سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه طی چهار دهه گذشته سینمای ایران نتوانسته آنچنان که باید در مسیر اندیشه‌های حضرت امام قدم بردارد.

حبیب‌الله بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه سینما نتوانسته به شکل مطلوبی تصویرگر اندیشه‌های حضرت امام(ره) باشد، اظهار کرد: متاسفانه طی چهار دهه گذشته سینمای ایران نتوانسته آنچنان که باید در مسیر اندیشه‌های حضرت امام قدم بردارد، به نوعی می‌توان گفت که فعالیت‌های انجام شده در هنر هفتم قادر نبوده توقعات را آنگونه که باید برآورده کند.

وی افزود: البته وقتی از تصویرگری از حضرت امام(ره) در سینما سخن می‌گویم منظورم تنها کارهایی نیست که در آنها زندگی حضرت امام(ره) به صورت مستقیم مورد توجه قرار گرفته باشد، بلکه فیلم‌هایی منظور است که در آن آرمان‌هایی حضرت امام(ره) بیان شده باشد، آموزه‌هایی چون وحدت جهان اسلام، استکبار ستیزی، اتفاقات منطقه و... از جمله این مفاهیم هستند.

این فیلمساز ادامه داد: نکته دیگر که باید به روی آن تاکید کنم این مهم است که جدا از اینکه ما نتوانستیم همسو با آرمان‌های حضرت امام(ره) در سینما حرکت کنیم، برخی مواقع بر خلاف آن نیز عمل کرده‌ایم. برای نمونه به تخریب‌های اجتماعی که  در برخی فیلم‌های سینمایی صورت می‌گیرد، اشاره می‌کنم. در این فیلم‌ها کشوری که برای حفظ و اقتدار آن زحمات بسیار کشیده شده به نحوی ترسیم می‌شود که تنها از آن می‌توان سیاهی مشاهده کرد!

بهمنی با بیان اینکه معمولا دو دیدگاه با سینمای آرمانی حضرت امام(ره) مشکل دارند، گفت: تجربه نشان داده که دو گروه همیشه با فیلم‌های انقلابی مشکل دارند، ابتدا افرادی که خود را روشنفکر می‌دانند و سرچشمه اندیشه‌هایشان از غرب است. دوم سینماگرانی که به اصطلاح آنها را فیلمفارسی‌ساز نام می‌نهند. این دو دسته همیشه با سینمای آرمانی مشکل داشته‌ و دارند، چون می دانند سینمای مدنظر امام(ره) هیچگاه به آنها فرصت خودنمایی نخواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که اینگونه نگاه کردن به سینما مطلق‌گویی است، چون ما کارهای ارزشمندی هم در سینما داشته ایم، گفت: من به هیچ وجه منکر فیلم‌های ارزشی و انقلابی کشورمان نمی‌شوم، اما وقتی من درباره موضوع مطرح شده سخن می‌گویم منظورم کلیت آثار است، و الا بر کسی پوشیده نیست که در این حوزه(انقلاب و اسلام) کارهای خوبی نیز تولید شده است.

نگاه با کیفیت به زندگی امام(ره) در سینما جز الزامات تولید است

وی در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد: فیلم و سریالی که می‌خواهد زندگی حضرت امام (ره) را تصویر کند باید کیفیت بالایی داشته باشد، یعنی با آثار سطحی نمی‌شود انتظار موفقیت در این حوزه را داشت، چون اگر کار تولیدی ارزش‌های هنری و کیفی لازم را نداشته باشد، مسلما در تبلیغ هدف مورد نظر، ناتوان خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: مطلب پایانی من باز هم به فیلمسازان بر می‌گردد، چون من نیز همانند بسیاری از مردم از موفقیت بین‌المللی سینمای کشورمان خوشحال می‌شوم به شرطی که در آن سربلندی کشورم در تصویر لحاظ شده باشد نه اینکه تنها سیاهی و بدبختی در آن مدنظر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha