پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهدی فقیه

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فیلم قرآنی اثری است که در آن ارزش‌های انسانی بیان می‌شود. دلیل این ادعایم نیز این است که قرآن کتاب روز است برای همین آنچه انسان به آن نیاز دارد تماماً در قرآن وجود دارد.

مهدی فقیه، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره ویژگی سینمای قرآنی اظهار کرد: این شکل از سینما، تعاریف بسیاری دارد، چون هر کس متناسب با نگاه خود به آن می‌نگرد، برای همین آنچه که من بیان می‌کنم متناسب با دانش و آگاهی خودم است. با این توضیح باید بگویم فیلم قرآنی اثری است که در آن ارزش‌های انسانی بیان می‌شود، دلیل این ادعایم نیز این است که قرآن کتاب روز است برای همین آنچه انسان به آن نیاز دارد تماماً در قرآن وجود دارد.

وی افزود: برای درک بهتر توضیحاتم مثالی می‌زنم. در آیه مبارکه «وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ» به آیه کثرت و وحدت اشاره می‌شود؛ در این آیه خداوند به صورت کاملاً زیبا مفاهیم مورد نظرش را مورد نظر قرار داده است. در حقیقت به صورت غیر مستقیم موضوع مد نظر را با زبانی هنری بیان می‌کند، پس چگونه ما نتوانیم در سینما به جایگاهی برسیم که بتوانیم با زبان تمثل و شعر مفاهیم قرآنی را در فیلم‌های سینمایی بیان کنیم.

بازیگر فیلم تحسین شده «هور در آتش» گفت: گفته‌های من به هیچ وجه به معنای رد فیلم‌هایی نیست که به صورت مستقیم مفاهیم قرآنی را مد نظر قرار داده‌اند، چون آن هم یک نوع بیان قرآنی است. برای مثال دو فیلم «ملک سلیمان(ع)» و «مریم مقدس(س)» که من نیز در آنها نقش داشتم، هم فیلم‌هایی با قصص قرآنی هستند، اما منظور من این است که این نگاه که تنها همین تولیدات می‌تواند تصویرگر موضوعات قرآنی باشند، اشتباه محض است.

«الرساله» فیلمی فاخر در حوزه تولیدات قرآنی

فقیه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بیان مضامین قرآنی در فیلم‌های سینمایی نیز به عقیده من ربطی به ایرانی یا خارجی بودن فیلم ندارد. برای مثال فیلم فاخر «الرساله» که در کشور ما با نام «محمد رسول الله» شناخته می‌شود یک فیلم هالیوودی است که کارگردانی آن را مصطفی عقاد برعهده دارد. این فیلم با محوریت زندگی حضرت رسول(ص) ساخته شده، اما در کار، مفاهیمی مورد توجه قرار می‌گیرد که از آن می‌توان به عنوان یک اثر فاخر قرآنی نام برد.

این بازیگر ادامه داد: این روزها این عنوان را بسیار می‌شنویم که برخی فیلم‌های اجتماعی ما نگاهی سیاه به موضوعات اجتماعی دارند و به نوعی فرهنگ و عزت کشور ما را زیر سؤال می‌برند. من به راست یا دروغ بودن این ادعا کاری ندارم، اما معتقدم اگر فیلمسازان در حوزه موضوعات اجتماعی از رهنمودهای قرآن کریم استفاده می‌کردند دیگر این دست ایرادت به آنها وارد نمی‌شد. این گفته را بیان کردم تا تاکید داشته باشیم فیلم قرآنی مختص به ژانری خاص نیست.

وی درباره نقش علما در رونق سینمای قرآنی هم این گونه توضیح داد: من در مصاحبه‌های گذشته خود نیز گفته‌ام که علما و روحانیون باید در حوزه فیلمنامه‌نویسی قرآنی و دینی حضور فعال و موثر داشته باشند، چون همه، امروز بر این امر معترف هستند که تاثیرگذاری یک فیلم قرآنی قابل مقایسه با یک خطابه و سخنرانی نیست، برای همین جامعه روحانیت ما هم باید از این ابزار استفاده کند تا بهتر و بیشتر مبلغ اسلام ناب محمدی(ص) باشد.

در انتخاب کارها به روی معنا تاکید دارم

فقیه درباره علایق خود برای بازی در فیلم‌های قرآنی نیز چنین گفت: کارنامه کاری من کاملاً روشن است و همین مسئله نشان می‌دهد من به چه سبک کارهایی علاقه‌مند هستم؛ با این توضیح باید بگویم که انتخاب فیلم‌های دینی، قرآنی و دفاع مقدسی تنها یک پیشنهاد حرفه‌ای نبود که من به آنها پاسخ مثبت دهم، بلکه انتخاب‌هایی بود که انجام می‌دادم. برای مثال اگر چند کار به طور همزمان به من پیشنهاد می‌شد به دنبال این نبودم که دستمزد کدام زیادتر است، بلکه مضمون و پیام فیلم یا سریال ملاک انتخابم بود.

وی در پایان تصریح کرد: حمایت از فعالان قرآنی در همه عرصه‌های فرهنگی وجود دارد و در سینما نیز باید چنین اتفاقی روی دهد، چون هم به لحاظ کمی و کیفی این مسئله به روی تولید این دست فیلم‌ها تاثیر می‌گذارد، هم این‌که در سازندگان و علاقه‌مندان این حوزه ایجاد انگیزه می‌کند، همچنین این کار سبب می‌شود که برخی آسیب‌های احتمالی در این حوزه از بین رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha