جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 عباسعلی پوربافرانی

حوزه/ جهان در عصر کنونی به دهکده مجازی تبدیل شده که خانه ای با فعالیت در فضای مجازی، کلیسای مجازی را راه اندازی نموده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در جلسه طلاب و فضلای نائین، خور، بیابانک و فرخی که امشب در مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) قم برگزار شد، نیز با بیان این که فضای مجازی نیازمند توجه عمیق و ویژه روحانیت است، اظهار داشت: جهان در عصر کنونی به دهکده مجازی تبدیل شده که خانه ای با فعالیت در فضای مجازی، کلیسای مجازی را راه اندازی نموده بود.

 

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئولان نظام بد عمل کرده، رانت ها و فسادها چشم طمع به تضعیف دستاوردهای انقلاب اسلامی را افزایش داد، خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم به داشتن چنین مردمی که علیرغم تمام مشکلات اقتصادی، همچنان حماسه آفرینی نموده اند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی، عدم توان در فروش نفت و فرارهای مالیاتی را از مشکلات بودجه سال 98 دانست و اذعان داشت: شهر نائین و خوروبیابانک نیازمند توجه دولتمردان بوده و در سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته که در معدن به عنوان مهمترین ظرفیت این منطقه کمترین سرمایه گذاری در این حوزه صورت گرفته است.

 

وی جاده و راه آهن را از نیازهای اساسی منطقه نائین و خوروبیابانک دانست و اذعان داشت: خداوند را شاکریم که در آستانه چهل سالگی انقلاب مردم این منطقه از نعمت انرژی های فسیلی برخوردار شده و در حوزه بهداشت و درمان شاهد اقدامات خوبی بوده است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاری از طرف بیت مرحوم میرزای نائینی سخنران دیگر این گردهمایی  بود و ضمن اشاره به فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و با این مطلب که تأسیس فعالیت هایی چون مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام مایه خرسندی است، اذعان داشت: علمیت حوزه و فقاهت علما و اصول گرایی و توجه به مبانی اصولی فقه امر مهمی است که باید بدان توجه نمود.

 

وی فهم اصولی میرزای نائینی را از پایه های اندیشه ای ایشان دانست و یاداور شد: متاسفانه برخی از طلاب، شناخت زیادی با نوع تفکرات و سیره علمی اندیشمندان و مراجع عظام حوزه های علمیه ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به این که طلاب و فضلا باید شناخت درست و دقیقی نسبت به اساتید خود داشته باشند، اذعان داشت: یکی از مشکلات حوزه این است که بنا نداریم نائینی های را تربیت نماییم؛ بلکه بر فهم مقادیر اندکی از دروس بسنده می شود.

 

وی با بیان این که مرحوم میرزای نائینی برای امام زمان(عج) سرباز تربیت می کرد، خاطرنشان کرد: نائینی نه تنها فقیه و اصولی و مفسر بود، بلکه انسانی جامع الاطراف وجهانی بود.

 

این نواده مرحوم میرزای نائینی با اشاره به این که مرحوم نائینی در خروج فرانسوی ها از سرزمین های اسلامی نظراتی را مطرح نموده است، اذعان داشت: در حال حاضر در جهانی با بحران اعتقادی روبرو هستیم که بحران سیاسی و اعتقادی را ایجاد نموده و به بحران های اخلاقی دامن می زند.

 

وی به گستره فعالیت های دشمنان اسلام و هدف گذاری آنان برا انحراف جامعه ایرانی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر 40 شبکه ماهواره ای وهابیت در حال فعالیت است که انحراف جوامع اسلامی به ویژه مردم ایران را دستور کار خود قرار داده اند.

 

وی ضمن اشاره به دسیسه هایی برای مقابله با نقش آفرینی اجتماعی طلاب و حوزه های علمیه و به دنبال آن، ممانعت از مدیریت معنوی کشور توسط طلاب و روحانیون اشاره نمود و اذعان داشت: روحانیت کنونی باید به دنبال مدیریت معنوی عرصه های بین المللی بوده و با تقویت بنیه های علمی و ارتقاء سطح معنوی، نقش آفرینی بایسته ای داشته باشند.

 

 

در این جلسه حجت الاسلام اسدالله رئیسی، نماینده طلاب و فضلای نائین، خور و بیابانک و فرخی نیز به بهار چهل سالگی انقلاب اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: مجلس و محفل نورانی طلاب همراه با خیرات و برکات گوناگون بوده تا قدم هایی را در راستای مکتب اهل بیت علیهم السلام و سربازان امام عصر(عج) برداریم.

 

معاون آموزش مرکز تخصصی ائمه اظهار علیهم السلام ابراز داشت: طلاب و فضلا به عنوان سربازان امام عصر(عج)، باید تلاش خود را روز به روز در جهت اعتلای اندیشه الهی در جوامع بشری گسترش دهند.

 

 

همچنین حجت الاسلام محمد علی نظری، مسئول گروه های هدایت تحصیلی حوزه علمیه قم نیز در ادامه این جلسه ضمن اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام، به طرح هدایت علمی تربیتی مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم اشاره نمود و اذعان داشت: امیرالمومنین(ع) ضمن تاکید بر این که طلب مشورت کردن عین هدایت است، می فرمایند: اگر کسی صاحبان عقل را برای مشاوره استفاده کند، بر راه درست هدایت و راهنمایی خواهد شد.

 

وی عنوان کرد: هم اکنون 40 مرکز و پنج هزار طلبه عضو طرح هدایت علمی-تربیت شده اند که در آن برنامه های مختلفی اجرا و عملیاتی خواهد شد.

 

مسئول گروه های هدایت تحصیلی حوزه علمیه قم انتخاب یکی از اساتید امور تربیتی و ارتباط مستمر  طلاب با آنان را از هدف گذاری های این طرح عنوان کرد و ابراز داشت: در این برنامه استاد ساعت خاصی را قرار داده، ضمن برنامه ریزی، تعامل با طلاب را در قالب های اردو و یا حوزه های تبلیغ گروهی پیگیری خواهد نمود.

 

حجت الاسلام نظری با بیان این که تاکنون حدود 360 گروه تربیتی در حوزه های علمیه فعال شده است، ابراز داشت: در هفته 360 گروه از اساتید و طلاب ضمن استمرار ارتباط ها و استعداد سنجی ها، به تناسب استعدادها مهارت های تربیتی را در راستای شکوفایی استعداد ها و جهت دهی به آن عملیاتی می کند.

 

وی با بیان این که جلسات مشاوره علمی ناظر به استعداد طلاب مورد توجه قرار می گیرد، اذعان داشت: فعال سازی استعداد سنجی ها و به دنیال آن جهت دهی طلاب برای شکوفایی استعدادها در تحصیل علوم و رشته های تخصصی صورت می گیرد.

 

وی با بیان این که تاکنون بالغ بر 400 جلسه برای طرح ریزی این برنامه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در مشاوره های علمی، ضمن استعداد سنجی، رتیه علمی و سطح دانشی طلاب کشف شده، اساتید علمی از جهت بیان و مهارت های تبلیغی را با سنجه های تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته، از بُعد نوشتاری و قلم فرسایی طلاب غافل نبوده و از پژوهش های طلاب غفلت نکرده اند.

 

وی به تأسیس و راه اندازی 400 گروه علمی از سوی طلاب اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در طرح علمی یاد شده، اساتید در ارزشیابی تحصیلی طلاب نقش آفرین به سزایی داشته، 10 نمره امتحان به عهده مشاور علمی نهاده می شود.

 

مسئول گروه های هدایت تحصیلی حوزه علمیه قم اظهار داشت:  یکی از برکات طرح این است که یکی از مراکز طرح هدایت علمی و تربیتی به نام عالم وارسته شهر نائین، حضرت آیت الله میرزای نائینی راه اندازی نموده شده است.

 

حجت الاسلام نظری برگزاری امتحانات کتبی و شفاهی توسط اساتید را یکی دیگر از مزایای آموزشی این طرح عنوان کرد و ابراز داشت: در کنار فعالیت های علمی تربیتی طلاب، مزایای خاصی در اختیار طلاب قرار می گیرد تا بحث معیشت  زندگی روزمره طلاب را با کمترین آسیب رویرو سازد.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش شهریه و یا گسترش ارائه خدمات به طلاب و فضلا در گرو فعالیت در گروه های علمی و تربیتی خواهد بود، تصریح کرد: هر سال فعالیت طلاب در این گروه ها 2 امتیاز  در رتبه بندی سهمیه شهرک مهدیه لحاظ خواهد شد.

 

مسئول گروه های هدایت تحصیلی حوزه علمیه قم هدف گذاری افزایش شهریه طلاب و فضلای تلاشگر و مجاهد علمی را از دیگر رویکردهای این طرح عنوان کرد و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم برنامه طرح سطوح عالی را به سمت ارتقاء ابعاد تربیتی طلاب حرکت داده و علاوه بر توان افزایی مهارتی طلاب، مباحث حدیثی طلاب را در دستور کار قرار دهیم.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha