جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روزهای انقلاب

حوزه/ سراسر ایران مانند اهواز در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی که توسط دستگاه جبار پهلوی به خون شهیدان آغشته شد تا اسلام انقلابی احیا شده و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی با رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی، زعیم رشید امت اسلام حضرت امام خمینی(ره)، با تشکیل حکومت اسلامی نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام امین شریعت شوشتری، از مبلغین و فعالان رسانه‌ای استان خوزستان، در گزارشی به وقایع روزهای منتهی به پیروزی انقلاب پرداخته است.

دی‌ماه، یکی از ماه‌های پر حادثه و حماسه ملت ایران در قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون است.

از ۱۷ دی‌ماه ۱۳۵۷ که روز به درک واصل شدن (پل گریم) رئيس شركت نفت در اهواز توسط دو روحانی مجاهد مرحوم حجج اسلام والمسلمین شیخ عبدالهادی کرمی و سید محمد موسوی طره و همچنین شروع اعتصاب کارکنان نفت، تا۲۶ دی‌ماه سالروز فرار ننگین شاه خائن  از کشور در سال مذکور، تا ۱۹ دی‌ماه سالروز قیام مردم قم در سال ۵۶، تا ۲۲ دی، سالروز تشکیل شورای انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، تا ۹ دی‌ماه ۸۸، خبر از جایگاه این ماه پر از حماسه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دارد.

البته این رهبری الهی و حکیمانه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مرجع عالی‌قدر، احیاگر اسلام انقلابی حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) و رهروی با بصیرت ملت با بصیرت و شجاع ایران بود که باعث خلق حماسه‌های بی‌نظیر در دی‌ماه و سایر ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب شد.

اما آنچه من را به تحریر این نوشتار وادار کرد؛ این است به‌عنوان یک طلبه نقش بی‌بدیل مردم شریف، انقلابی و با بصیرت اهواز را در انقلاب اسلامی و در روز ۲۶ دی‌ماه ۵۷ در یک یادداشت بسیار کلی به رشته تحریر درآورده و خوانندگان محترم این سطور را با حال و هوای آن روز اهواز آگاه سازم تا به عنوان کسی که خود را مدیون مجاهدت امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی می‌داند به گوشه‌ای اندک از وظیفه خود در راستای ترویج آرمان‌های انقلاب عمل کردم باشم.

مردم اهواز در طول دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی از جمله مردمی بودند که به ادعای علمای بزرگوار اهواز و پیشکسوتان مبارز این شهر شهیدپرور از پیش‌قراولان نهضت اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بودند و در این راه شهدای عظیم الشأنی را تقدیم راه اسلام عزیز و انقلاب اسلامی نمودند که گلزار شهدای اهواز پیکر گلگون کفن شهدای نهضت اسلامی را همچون مرواریدی در صدف در خاک خود جای داده است و همچون شهدای ۸ سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و دیگر شهدای حوادث مختلف اهواز زینت بخش این قطعه از کربلای خوزستان هستند.

در این گزارش تلاش دارم تا حادثه شیرین و به یادماندنی فرار شاه مخلوع را به رشته تحریر درآورد.

در۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ در اهواز چه گذشت؟

پس از اینکه اعتصابات مردم در کارخانه جات و بخش صنایع بالأخص صنعت نفت حالت جدی به خود گرفت، شاه متوجه سقوط حکومت خود شد؛ لذا قبل از آنکه به بغض نیروهای انقلابی دچار شود، بهانه سفر درمانی و با چشم گریان از کشور خارج شد.

جناب آقای بهمن بهرامی، از مبارزان دوران ستم‌شاهی از فعالان سیاسی شهر اهواز و ملاثانی در این رابطه می‌گوید؛ (روز ۲۶ دی‌ماه، ساعت از ۹ صبح گذشته بود که شخصی به نام لطفی در صفحه تلویزیون ظاهر شد و با شاه مصاحبه کرد و محمدرضا پهلوی این‌گونه ادعا کرد که برای سفر درمانی قصد خارج شدن از ایران را دارد ولی بعد از مصاحبه درحالی‌که نوکران او برای خداحافظی و عرض ارادت دست او را می‌بوسیدند شاه با گریه ایران را برای همیشه ترک کرد.

من هر روز از ملاثانی به اهواز می‌آمدم تا روند کارهای انقلاب را با دیگر نیروها بررسی کرده و برنامه‌ها را انجام دهیم تا پیروزی انقلاب را سرعت ببخشیم و البته رفت و آمدها بسیار با احتیاط انجام می‌شد و چون از طرف دیگر کمر رژیم با فرار شاه شکسته بود، مبارزه ما راحت‌تر انجام می‌شد.

مثلاً تا قبل از فرار شاه انتشار و توزیع تصاویر و اعلامیه‌های حضرت امام (ره) را در دل شب انجام می‌دادیم و اغلب نقاط کشور همین‌طور بود ولی بعد از ۲۶ دی‌ماه این احتیاط‌ها کمتر شد و در تظاهرات‌ها عکس‌های مبارک امام خمینی(ره) در روز و در جلوی چشم نیروهای امنیتی توزیع می‌شد و دستگاه پهلوی هم فهمیده بود که کار از کار گذشته است.

ولی در روز ۲۶ دی‌ماه در اهواز مثل سایر نقاط کشور برای جشن و تظاهرات به خیابان‌ها آمدیم و البته محل اجتماع و یا تظاهرات‌ها حسینیه اعظم واقع در خیابان آیت‌الله طالقانی بود.

اما متأسفانه نیروهای رژیم به مردم رحم نکردند و روز فرار شاه در اهواز حمام خون به راه انداختند که خدا می‌داند چندین نفر از مردم انقلابی اهواز را به رگبار گلوله بستند).

روایت آیت الله موسوی جزایری از روزی که شاه فرار کرد

همچنین حضرت آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز در مورد روز ۲۶ دی‌ماه ۵۷ می‌گوید؛ (روزی که شاه فرار کرد ما به عنوان تجدید بیعت با امام راحل(ره) در حسینیه اعظم جمع شدیم و جمعیت چشمگیری ازمردم اهواز در آن روز به خیابان‌ها آمده بودند.

من بیانیه جامعه روحانیت اهواز مبنی بر همبستگی مردم با امام و انقلاب و همچنین دعوت مردم به آرامش را قرائت كردم.

متأسفانه ارتش به مردم یورش برد و نه‌تنها آنان را در خیابان‌ها به شهادت رساند بلکه هلی‌کوپترها نیز از بالای حسینیه اعظم به سقف حسینیه شلیک می‌کردند و خانه اباعبدالله الحسین(ع) را گلوله‌باران کرده و تعدادی از مردم ما به شهادت رسیدند).

ماجرای شنیدی حجت الاسلام و المسلمین حیدری

اما خاطره نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، از روز ۲۶ دی‌ماه شنیدنی است.

وی این‌چنین نقل کرده است؛ (بنده در روز فرار شاه به همراه مردم منطقه لشکرآباد به سمت مرکز شهر و حسینیه اعظم به حالت راهپیمایی حرکت کردیم و مردم این منطقه یزله می‌کردند و باشعارها و اشعار حماسی به ابراز شادمانی می‌پرداختند که ما نیز به جمع مردم انقلابی در خیابان آیت‌الله طالقانی پیوستیم و حضرت آیت‌الله جزایری در حال قرائت بيانيه جامعه روحانیت اهواز بود.

سخنران آن روز حجت‌الاسلام حاج شیخ مهدی پیشوایی بود. در اثنای سخنرانی ایشان خبر دادند که نیروهای ارتش در حال پیوستن به مردم هستند که بنده با جمعی از جوانان به استقبال نیروهای ارتش رفتیم و پیش‌قراول آنان نیز خودم بودم.

متأسفانه در آن روز ارتش به فریب دادن مردم دست زد و ماجرای فریب ارتش در روز ۲۶دی‌ماه ۵۷ این بود که؛ آنان به دو گروه تقسیم شده بودند، یک گروه بدون اسلحه در جلو حرکت کردند و گروه بعد، پشت سر گروه اول با اسلحه به سمت ما آمدند یک‌دفعه گروه اول مثل دریا شکافت و به‌سرعت کنارکشید و گروه مسلح مردم را به رگبار بست و همه متفرق شدند و جمعی از مردم را با این حیله به شهادت رساندند.)

کم نیستند مردمانی از اهواز عزیزمان که روز فرار ننگین شاه را با شیرینی فرار عروسک خیمه‌شب‌بازی استکبار به یاد دارند و غم به خاک و خون کشیدن جوانانشان را از یاد نمی‌برند.

سراسر ایران مانند اهواز در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی که توسط دستگاه جبار پهلوی به خون شهیدان آغشته شد تا اسلام انقلابی احیا شده و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی با رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی، زعیم رشید امت اسلام حضرت امام خمینی(ره)، با تشکیل حکومت اسلامی نهادینه شود.

حال که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی با رهبری، امام حکیم و فرزانه انقلاب، مرجع تقلید آگاه، ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و توطئه‌های مستمر دشمنان برای به زانو در آوردن استقامت ملت شریف و همیشه در صحنه ایران اسلامی هستیم، موظفیم با مرور دستاوردهای ۴۰ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی و راه دشواری که برای به دست آوردن این دستاوردها طی کرده‌ایم، هوشیاری خویش را برای خنثی نمودن توطئه‌های دشمنان در سال جاری و یا سال‌های بعد از آن بالا ببریم تا بار دیگر کشور ما به حیاط خلوت استکبار جهانی تبدیل نشود و با اقتدار از پرچم نهضت جهانی حضرت ولی عصر با تبعیت از فرامین ولایت مطلقه فقیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی حراست نموده و آن را به صاحب این انقلاب تقدیم نماییم.

در پایان لازم است اشاره کنم که ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ نمادی برای نشان دادن خواسته‌های به‌حق یک ملت در مقابل دخالت‌ قدرت‌های پوشالی استکبار و کاسه‌لیسان آن برای به دست آوردن استقلال دینی و تشکیل حکومتی است که ریشه در آرمان‌های اصیل اسلامی و فطرت مردم انقلابی دارد.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام. در بیان خاطره فرار شاه یک اشتباه به دفعات از سوی کسانی که ذکر خاطره کرده اند تکرار شده است. آنها حوادث خونین اهواز را که به چهارشنبه سیاه معروف شد به روز بیست و ششم دی ماه که روز فرار شاه بود منتسب کرده اند که اشتباه است این حوادث فردای آن روز یعنی روز بیست و هفتم دی ماه اتفاق افتاد. اگر به تقویم آن سال مراجعه کنید خواهید دید که روز بیست و ششم دی ماه پنجاه و هفت سه شنبه بوده و نمی تواند چهارشنبه سیاه بوده باشد. شاید این موضوع نکته کوچکی باشد ولی یادتان باشد که شما دارید به نوعی تاریخ نگاری می کنید و باید دقیق بنویسید. به عقیده من در هر کاری باید راستی و درستی سرلوحه کار قرار گیرد