پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 بررسی سند الگوی  اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه علمیه اصفهان

اکبرزاده گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از بعد مشارکت نخبگان، جوانان و فضلا و همچنین تنظیم نقشه راه جامع بی بدیل است. ۹۰ هزار متن علمی و همکاری ۳هزار نخبه علمی پشتوانه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، دکتر هادی اکبرزاده، امروز در نشست هم اندیشی  بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به میزبانی معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، در مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ما برای پیشرفت کشور به یک نقشه راه نیاز داشتیم.

وی با بیان اینکه ما نیازمند یک الگوی بومی  برای پیشرفت هستیم چرا که همه مدلهای توسعه ادعا دارند باعث خوشبختی انسان شده ولی نقطه تمایز الگوی اسلامی ما با دیگران در تعریف انسان و تبیین خوشبختی است گفت: در همه الگوها عرصه حیات را منحصر به دنیای فانی می دانند درحالی که این اعتقاد  با دید اسلامی در تناقض است.

اکبرزاده تصریح کرد: ما دارای ظرفیت ها و پتانسیل های متفاوتی هستیم، حداقل ۱۰ سالی است که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز شده، برای نخستین بار از سوی رهبری در مجامع علمی  مطرح شد و در سال ۹۰ از سوی رهبری ۱۰ نفر از جوامع علمی به عنوان  شورای عالی تعیین شدند.

وی بیان کرد: این الگو باید مبتنی بر مبانی دینی متقن باشد و قادر باشد مسایل اساسی جامعه را حل کند، انعطاف پذیر بوده، قابلیت  فعال سازی ظرفیت ها و سرمایه های ملی داشته،  به واقعیت های جامعه نزدیک باشد، مورد پذیرش  بدنه فکری  و علمی کشور و  دارای مرزبندی  با الگوهای رقیب  و معارض  و مورد  اعتنای  اندیشمندان جهانی است.

معاون علمی سند الگوی  اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: قبل از طراحی کامل سند الگوی  اسلامی ایرانی پیشرفت باید یک الگوی پایه تشکل می شد که کنفرانس های علمی از ۹۰ تا ۹۴  به این امر پرداخت.

وی ادامه داد: گام دوم اطلاع از تجارب نظری و عملی توسعه جهانی بود که اسناد کشورهای مختلف چون کشورهای چین، ژاپن کره، عربستان، قطر، ترکیه، سنگاپور،امریکا، برزیل، اندونزی، هند،مالزی و آلمان را در این زمینه  توسط گروهایی با حضور سفرای ایران بررسی کردیم.

اکبرزاده عنوان کرد: گام سوم تمرکز بر مسایل داخلی ایران بود، شناسایی ظرفیت ها و سرمایه ها و ترسیم آینده پژوهی در ایران براساس میراث عظیم تاریخی بود.

وی  احیای اهم مطالب و مشکلات کشور از دیگر اقدامات پیش نیاز تنظیم سند الگوی اسلامی ایرانی دانست و افزود: عدم تحقق عدالت  در نظام تصمیم گیری کشور،جایگاه و روابط نادرست نفت دراقتصاد، عدم بهره بندی  مناسب از ظرفیت ها، نقص چرخه و نظام نوآوری ،فقدان وضعف در  مفهوم معنویت، ضعف خودباوری  وعقلانیت جسمی وضعف خانواده محوری  و عدم اجماع درباره مفاهیم پایه سیاست از جمله مهترین مشکلات احصا شده در کشور بود.

وی یادآور شد: الگوی پایه اسلامی ایرانی در سال ۹۴ طراحی شد که سند ۵۰ ساله آن برای ۱۴۴۴ است،در این الگوی پایه  مبانی اسلامی  است و در مسیر پیشرفت هاو  پیش فرض ها به آرمان  وافق و درآخر تدابیر می رسیم.

معاون علمی سند الگوی  اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز کرد: ما برای بدست آوردن افق  از یک طرف به آرمانها  نگاه می کردیم و از طرف دیگر به آینده پژوهشی توجه داشتیم.

وی اضافه کرد: ما کمتر سندی در کشور داریم که اول یک نقشه راه جامع برای آن تهیه شود و دوم  اینکه مشارکت نخبگان علمی کشور را به صورت گسترده در آن شاهد باشیم،3هزار نقد ونظر و پیشنهاد در این رابطه دریافت کردیم و۳هزار نفر نخبه حوزوی ودانشگاهی کشور برای سند همکاری داشتند.

اکبرزاده توضیح داد: مشارکت جوانان و بزرگسالان و حدود ۷هزار دانشجو  و طلبه و تهیه 90 هزار متن علمی مدون پشتوانه تنظیم سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

عضو شورای عالی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: دراین سند ۵۶ تدبیر طراحی شده که بایدبه مرور اجرا شود، روزنامه های اسرائیل و بی بی سی درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برنامه تهیه کرده و کشورهای غربی را مورد سوال قرارداده است، لذا قطعا در ادامه  کار ما با چالشهایی روبرو خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha