جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی، «امت اسلامی به معنای عام و پیروان ادیان» را مخاطبان حوزه و روحانیت دانست و تصریح کرد: حوزه های علمیه باید برنامه ریزی های مطلوبی برای ترویج معارف ناب اسلامی در دنیا داشته باشند و رسالت پیامبر(ص) را امروز در جهان پیاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، ظهر امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان فارس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، به تدوین 50 پیشنهاد در جهت افزایش توانمندی های حوزویان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم این پیشنهاد ها را عملی کنیم، قطعا حوزه ای پویا خواهیم داشت.

وی به رسالت های روحانیت شیعه در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: بیش از هزار سال در طول تاریخ انتظار کشیده ایم که حکومت اسلامی تشکیل شود و اکنون خداوند عنایت کرد نظام مقدس اسلامی را در اختیار ما قرار داد، لدا چند گروه مخاطب را در دنیا داریم، که دایره اول مخاطبین، «شیعیان» بوده که در انتظار معارف ناب اسلامی هستند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با بیان اینکه «امت اسلامی به معنای عام» دومین گروه مخاطبین ما برای ترویج معارف هستند، تصریح کرد: بیش از یک میلیارد و 770 میلیون مسلمان طبق آخرین اخبار در جهان وجود دارد که بر گردن ما حق دارند تا معارف ناب اسلامی را  برای آنان تبیین و ترویج کنیم.

 

حوزه های علمیه برنامه ریزی جهانی داشته باشند

وی «پیروان ادیان آسمانی» را سومین گروه مخاطبین دانست و بیان کرد: همانطور که در قرآن وجود دارد تکلیف شرعی است که معارف اهل بیت(ع) را برای همه مردم تبیین کنیم، باید رسالت پیامبر(ص) را امروز در جهان پیاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید برنامه ریزی های مطلوبی برای ترویج معارف ناب اسلامی برای بشریت در دنیا داشته باشند، چراکه این امر رسالت همه حوزویان است.

 

عوامل موفقیت در بخش آموزش

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم در بخش آموزش موفق عمل کنیم، ابراز کرد: در موضوع پذیرش، پذیرش اولیه نخبه گزینی بر اساس استعداد و دیانت صورت گیرد پذیرش اولیه مدارس علمیه جهت نخبه پذیری باید بر اساس استعداد و دیانت صورت گیرد.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه کشور، راه اندازی رشته های تخصصی را یکی دیگر از بخش های مهم در بخش آموزش دانست و عنوان کرد: درس های حوزوی ستون فقرات حوزه است، اما کفایت نمی کند، از این رو باید کلاس های تخصصی را راجع به موضوعات مورد نیاز مانند مذاهب، ادیان، فرق، مهارت های تبلیغی، فضای مجازی و ... برگزار کرد.

 

تصویب حدود ۲۰۰ رشته و گرایش

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: حدود ۲۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه قم تصویب شده که بخشی از آن را می توان در استان ها راه اندازی کرد.

وی به بهره‌گیری از اساتید اشاره و بیان کرد: بکارگیری طلاب فاضل برای تدریس همزمان با تحصیل یکی از ضرورت هاست. همچنین روحانیونی که در نهادها و مراکز شاغل هستند، اما توانمندی تدریس را دارند می توانند در این موضوع کمک کنند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه کشور، خاطرنشان کرد: تمرین و تدریس، معیار موفقیت و تشویق، دانش افزایی اساتید، اعزام شخصیت های روحانی الگوی کشوری برای معاون امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه کشور سخنرانی در مدارس جهت الگو گیری و تشویق طلاب به تحصیل، موظف نمودن همه اساتید به ایفای نقش تربیتی و انقلابی در کلاس ها و دانش افزایی وعاظ و ائمه جماعات، نشست های تخصصی و کارگاه های یک روزه از جمله ضرورت های بخش آموزش است.

 

ضرورت های بخش پژوهش

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، ضرورت های بخش پژوهش را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: خلاصه نویسی همه دروس توسط طلاب، مطالعه کتب جنبی، تخصیص ساعات مطالعه الزامی و تحقیق نویسی موارد مهم و ضروری در بخش پژوهش به شمار می رود.

وی، مقاله نویسی و پایان نامه نویسی برای هر مقطع و سطح را از دیگر مسائل ضروری در بخش پژوهش دانست و ادامه داد: جامعیت علمی، نوشتن مقاله و اقدام اساتید و طلاب فاضل به تالیف کتاب و کتابچه از دیگر مباحث ضروری در این بخش است.

 

اساتید نقش پدری داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، به ضرورت های بخش تهذیب اشاره و ابراز کرد: تربیت اخلاقی و خودسازی هر طلبه در این بخش موثر است؛ در گذشته اساتید نقش پدری را داشته اند، اکنون نیز این پدری را می توانند بیشتر ایفا کنند، مدیر مدرسه باید یک پرونده محرمانه داشته باشد تا ضعف طلاب را بنویسند و این ضعف ها را به تدریج به نقاط قوت تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: ترویج تهجد، نوافل، ادعیه، مطالعه کتب اخلاق، چهل حدیث امام خمینی(ره)، شرح خطبه متقین، زی طلبگی جوادمحدثی، دروس اخلاقی آقای مجتهدی و مشکینی، یکی از مسائلی مهمی است که باید از سوی طلاب مورد توجه قرار گیرد.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: تلاوت قرآن، حفظ حدیث، برگزاری اردوها، تربیت مشاور و شناسایی طلاب و روحانیون آسیب دیده فکری و یا  سیاسی و اقدام برای اصلاح آنان از دیگر موارد ضروری بخش تهذیب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha