جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ آیین معرفی و تجلیل از ترجمه« اصول کافی» به قلم استاد حسین انصاریان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که دانش، پل رسیدن به معارف و جهان واقعیت و حقیقت است، افزود: کلینی موسس معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در عهد غیبت صغری به بعد است و امروز باید کلینی شناسی از زوایای مختلف انجام بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در آئین رونمایی از ترجمه کتاب اصول کافی که در محل یادمان شهدای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد با بیان این که ترجمه اصول کافی توسط استاد انصاریان موجب افتخار است، گفت: برای شناخت شخصیت علمی یک دانشمند راه های گوناگونی وجود دارد. ساختار سازی علمی و واژگان پردازی آن شخصیت دو راه از این راه ها است. و مرحوم کلینی از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است.

وی افزود: البته باید تاسف خورد که ما نسبت به شخصیت ایشان یک کار اساسی و درخور هنوز انجام نداده ایم و قفل بسیاری از افکار و مفاهیم با تحلیل شخصیت ایشان باز می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تحلیل ساختارهای کتاب های مرحوم کلینی و نیز نظام واژگانی و ادبیاتی ایشان دو راه مهم و جدید فراروی ما است تا بتوانیم به نظام فکری و اعتقادی و اندیشه کلینی و ابداعات و ابتکارات او دست پیدا کنیم و از این اندیشه ها برای تقویت معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعمیق اندیشه های شیعی استفاده ببریم.

وی با اشاره به سبک علمی مرحوم کلینی در اصول کافی، گفت: یکی از این ویژگی ها، هندسه کتاب اصول کافی است. هندسه ای که مرحوم کلینی برای تدوین مباحث در کتاب اصول کافی ارائه کرده است، هندسه ای بی نظیر است. این هندسه حاکی از یک نگاه ژرف به روابط منطقی حاکم بر آموزه های دینی است و سخن در این باب طولانی است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تصریح کرد: شروع مباحث این کتاب با عقل و جهل است و از نگاه قرآن و روایات جهل و عقل پایه ای ترین مبحث برای انسان در هنگام مواجهه با آموزه های دینی است. زیرا نقطه عزیمت و شروع عقل است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی عنوان داشت: ما اگر می خواهیم آموزه های دینی را تقویت کنیم و به دنبال ایجاد و استقرار بخشیدن به زیرساخت های تحول آفرین در جامعه هستیم باید نقطه عزیمت را عقل قرار دهیم و  هر آنچه که به تقویت بنیان های عقلی می انجامد.

وی با بیان این که دانش پل ما با معارف و جهان واقعیت و حقیقت است، افزود: مرحوم کلینی فهم دقیقی از این مسئله داشته است و لذا کتاب او بر این اساس شکل گرفته است. بنا بر این کلینی بنیان گزار یک دانش در طول تاریخ است. او موسس معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در عهد غیبت صغری به بعد است و امروز باید کلینی شناسی از زوایای مختلف انجام بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادبیات علمی در اصول کافی، گفت: نظام واژگانی و ادبیاتی یک شخصیت در طرح مباحث علمی گامی مهم برای فهم عمق اندیشه آن شخصیت است. انسان اندیشمند به دنبال واژگانی می گردد تا از رهگذر این واژه ها اندیشه خود را ارائه نماید.

وی با بیان این که ادبیات کلینی عرض عریقی دارد، بیان داشت: کلینی اخلاقیات را جزو اصول به حساب می آورد و این دقیقا با روایاتی که در باب اخلاق از سوی اهل بیت(ع) رسیده کاملا منطبق است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان با اشاره به سبک و اندیشه های علمی استاد انصاریان، گفت: حلاوت در بیان، زبان گویا و دقیق، خلوص در وجود، قدرت استفاده از واژگان، آشنایی با زوایای پیدا و پنهان معارف اهل بیت(ع)، انس با جوانان و برخورداری از موهبت های الهی از ویژگی های برجسته و ممتاز استاد انصاریان است. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha