جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست تبیین فرایند نگارش و مزیت‌های نسبی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

حوزه/ عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: بررسی و اصلاح سند الگوی اسلامی پیشرفت موجب ارتقای آن می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،دکترهادی اکبرزاده در نشست بررسی و تبیین فرایند نگارش و مزیت‌های نسبی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امشب در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: برای پیشرفت نیازمند این هستیم که یک الگوی بومی و ملی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای این مهم، نیازمند نقشه راه بودیم که در طی یک کنفرانسی که برگزار شد، یک نقشه راه مناسب و دقیق تدوین شد.  برای تدوین نقشه راه به بررسی تجربه های کشورهای دیگر پرداخته شد تا بتوانیم در نحوه عمل این کشورها را رصد کنیم.

اکبرزاده  ابراز داشت: در خصوص جمهوری اسلامی ایران در ابتدا به مسائل اساسی کشور پرداخته و قابلیت ها و سرمایه های ماندگار ملی شناسایی شد.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطر نشان کرد: ضعف عزم عدالت در نظام تصمیم گیری، عدم بهره مندی مناسب از ظرفیت های منطقه ای، عدم کفایت تفقه در امور اجتماعی و حکومتی از جمله مسائلی بود که در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: آینده پژوهشی انقلاب اسلامی و چالش های پیش رو، قدم دیگری بود که برداشته شد و در این زمینه فعالیت های خوبی صورت گرفت. طراحی کاملا روش مند بود و نخبگان هم مشارکت خوبی در تدوین الگو اسلامی ایرانی داشتند.

وی با بیان این که سند الگوی پیشرفت دارای هدف گذاری های تحول آفرین است، خاطر نشان کرد: تبدیل به یکی از ده اقتصاد بزرگ دنیا، قرار گرفتن در میان 5 کشور برتر تولید علم و توقف خام فروشی و جایگزینی با زنجیره تولید ارزش افزوده، از جمله هدف گذاری ها هستند.

اکبرزاده در خصوص گام های پیش رو نیز گفت: برهه بندی تدابیر، حصول اطمینان از کفایت تدابیر در تحقق افق،شاخص سازی برای ارزیابی میزان تحقق افق، الزمات و سازو کارهای نظارت و پایش تحقق سند الگو، الزامات و سازو کارهای به روزرسانی و اصلاح سند الگو و تقسیم کار ملی برای تحقق سند، محدودیت ها و چالش های منطقه ای و بین المللی اجرای سند الگو موضوعاتی هستند که نیازمندیم جامعه ای نخبگانی کشور ورود کند و راهکار های مناسب را ارائه دهد.

وی ادامه داد: نحوه مشارکت صاحب نظران به این گونه است که می توانند شخصا سند را مطالعه کنند و نظریات خودشان را ارائه بدهند یا به صورت جمعی این مهم را انجام دهند.

اکبرزاده ابراز داشت: این سند نیازمند این است که با بررسی های بیشتر نخبگان حوزوی مورد ارزیابی جدی بگیرد و این ارزیابی ها به مرکز ارجاع داده شود،‌از جمله مشکلات سندهایی که تاکنون در کشور تهیه شده این است که گفتمانی برای اسناد ایجاد نشده است.

جامعه علمی در تولید شاخص ها کمک کند

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: جامعه علمی در تولید شاخص ها باید کمک کند تا در نهایت این شاخصه ها بررسی و تدوین شود، اصلاح و بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موجب ارتقای این سند می شود.

اکبرزاده ادامه داد: سند کامل نشده و نیاز به بررسی و اصلاح دارد و این نیازمند مشارکت تمامی بزرگان و علما و اساتید در تدوین آن است.

وی با بیان این که تدابیر به صورت مجموعه ای در سند دیده خواهد شد، افزود: ظرفیت های مختلف در تمامی زمینه ها بررسی و شناسایی شده و در سند آمده است.

هسته ای مرکزی پیشرفت تربیت است

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: هسته ای مرکزی پیشرفت تربیت است که در سند به این مهم توجه ویژه ای شده است.

وی به واژگانی که در این سند آمده است، اشاره کرد و گفت: برای هر واژه ای بحث های مختلفی صورت گرفته و حاصل خرد جمعی کارشناسان بوده است به عبارت دیگر انتخاب واژگان بسیار دقیق بوده است.

اکبرزاده ادامه داد: در کشور سندهای خوبی تهیه شده، اما اجرایی نشده است که دراین سند به ضمانت اجرایی آن توجه ویژه ای شده است.

وی در خاتمه به مشارکت دانشگاهیان در زمینه تدوین سند پرداخت و ابراز داشت: دانشگاه های مختلفی در این زمینه به کار گرفته شده اند و همکاری ها همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha