سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نشست تبیین فرایند نگارش و مزیت‌های نسبی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: با تدوین سند هیچ مسئولی نمی تواند مسیر کشور را تغییر دهد به طوری که این سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت کامل چارچوب ها و مسیرها را مشخص کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی در نشست بررسی و تبیین فرایند نگارش و مزیت‌های نسبی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امشب در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به واژه پیشرفت در جامعه اظهارداشت: واژه پیشرفت را ما در کشور بکار می بریم و واژه توسعه را کشورهای غربی بکار می برند.

وی ادامه داد: در بحث پیشرفت باید به این سوال پاسخ دهیم که وضعیت مطلوب چیست و با چه روشی باید به این وضعیت برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی تاکید کرد: این سند را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول مبانی و آرمان ها هستند و در بخش دوم مبانی اسلامی را در کشور پیاده می کند.

وی ابراز داشت: آرمان ها جهت حرکت را نشان می دهند و علاوه بر این در این سند مبانی را به دو قسمت نظری و عملی تقسیم کرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: الگوی تمدن اسلامی در مقابل الگوی تمدن غرب قرار دارد، در واقع الگوهای تمدنی با یکدیگر فرق می کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ها و چالش های پیش روی ایران، اگر بخواهیم 50 سال در مسیر آرمان های انقلاب حرکت کنیم، باید چه دستورالعمل هایی داشته باشیم، تمامی این موارد در سند به خوبی بیان شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: این سند یک سند تمدنی است و کارکرد آن این است که تفاوت ها را با سند تحولی غرب نشان دهد.

وی ادامه داد: با تدوین سند هیچ مسئولی نمی تواند مسیر کشور را تغییر دهد به طوری که این سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت کامل چارچوب ها و مسیرها را مشخص کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در  بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در واقع این سند مبتنی بر یک نظریه اسلامی کامل نیست، چرا که چنین نظریه ای تولید نشده است.

وی ادامه داد: در خصوص جامعه شناسی دو بحث باید مطرح می شد، نخست هستی جامعه است که محل اختلاف است و بحث دوم کیفیت تحول و حرکت در جامعه است که در سند به آن پرداخته شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدایت رهبری با تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال تمدن سازی است و این را نه ما، بلکه مرکز پژوهش های کشورهای غربی می گویند.

وی به ضرورت پذیرش نقد در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در حوزه ستادی به نام گفتمان سازی تشکیل شده است و کار ما این است که حرف های درست را بشنویم و پیگیری های لازم را داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha