شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حافظان قرآن

حوزه/ هر هفته در بین الصلاتین نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز، با ابتکار حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، حافظان، قاریان، اساتید و نخبگان قرآنی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تبریز، قسمتی با عنوان «تجلیل از حافظان و قاریان قرآن کریم» به تکه‌ای ثابت از نماز جمعه تبریز مبدل شده است.

مدت زیادی است که در بین‌الصلاتین نماز جمعه تبریز، با تدبیر و ابتکار نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، برنامه‌ای ثابت به نام تجلیل از حافظان، قاریان، اساتید و نخبگان قرآنی استان گنجانده شده که طی آن هر هفته یک یا دو نفر از حافظان قرآن با حضور امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان‌شرقی و جمعی از خانواده شهدا، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

این اقدام نوعی فرهنگ‌سازی محسوب شده و باعث ایجاد شور و شوق قرآنی در بین آحاد مختلف جامعه و نمازگزاران شده و به جایگاهی و رسانه‌ای برای معرفی حافظان، قاریان، اساتید و نخبگان قرآنی مبدل شده که معرفی‌شدن این قشر در جامعه  هدف ره به دنبال دارد.

رحیم وظیفه شعاع، مدیر عامل موسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی در تشریح نتایج و ثمرات مراسم تجلیل از حافظان و قاریان قرآن در نماز جمعه، می‌گوید: «قطعا این رفتار تاثیر بسیار زیادی دارد اما مسائل فرهنگی و تاثیرات کار در آن در دراز مدت به خوبی نمایان می‌شود اما در 40 تا 50 موردی که تجلیل صورت گرفته کاملا احساس می‌شود که شور و شوق بسیار خوبی ایجاد شده است. در استان بالاترین مقام نماینده ولی‌فقیه و استاندار می‌باشد و وقتی در چنین سطحی ورود پیدا کرده‌اند جای امیدواری و ایجاد نشاط و انگیزه در بین حافظان و قاریان داشته است».

این فعال قرآنی همچنان در خصوص ورود امام جمعه تبریز در خصوص مسائل قرآنی، معتقد است: «برخورد حاج آقا در خصوص حوزه قرآنی برخورد فعالانه است نه منفعلانه، بدینگونه نیست که ما به سراغ امام جمعه برویم و فعالیت و چالش‌ها را مطرح کنیم بلکه این حرکت از طرف خود حاج آقا است؛ زیرا حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم روحیه پیگیری و ورود به مسائل دارد و در پی رفع موانع و مشکلات هستند».

در این میان، خواهران قرآنی نیز سهم مساوی در این تجلیل دارند و به تناسب تعداد نسبت به آقایان، مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند و این آیین صرفاً به آقایان اختصاص ندارد که اتفاقا در نماز جمعه روز گذشته تبریز (۲۸ دی ماه) دو نفر از بانوان حافظ کل قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و استاندار، تجلیل شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha