سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
شعر فاطمی

مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری قم گفت: در شعر فاطمی علاوه بر بیان مصیبت می بایست به هدف مکتب و نیز درس های والایی که از سبک زندگی حضرت زهرا(س) فرامی گیریم، پرداخته شود.

محمد غفاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) ابراز داشت: شعر آیینی به ویژه در سال های اخیر توجه و اهتمام ویژه ای به بیان سیره نورانی حضرات معصومین(ع) در کنار توجه به بُعد عاطفی و احساسی آن داشته است.

وی همچنین افزود: آنچه بزرگان نیز همواره تاکید کرده اند تلفیق این دو بُعد است تا هم شور و هم شعور مذهبی و دینی مخاطبان شعر افزایش یابد و هدف و راه ائمه اطهار(ع) نیز در قالب شعر و ادبیات تبیین گردد.

این شاعر آیینی در ادامه با اشاره به نقش مهم وعاظ، مداحان و شاعران آیینی در توجه به فاطمیه و تعظیم بیش از پیش این ایام اظهار داشت: معمولاً شعرای آیینی به جهت ارتباط مستقیمی که با هیائات و جلسات سوگواری دارند، نقش زیادی در تولید محتوا برای مادحین و مرثیه خوانان ایفا می کنند و لذا از سوی آنان پرداختن به شعر فاطمی و بررسی ابعاد گوناگون آن نیازی جدی است که نباید از اهمیت آن غافل شد.

وی اضافه کرد: به لطف الهی در سال های اخیر شاهد رشد و تعالی هر چه بیشتر شعر فاطمی به عنوان یک جریان شعری در ادبیات آیینی هستیم؛ به طوری که استقبال شاعران پیشکسوت و جوان در سُرایش شعر فاطمی سبب تولید ده ها مجموعه شعر مستقل در مدح، ستایش و مرثیه آن حضرت شده است.

غفاری همچنین با تاکید بر این که شعر فاطمی همچون شعر عاشورایی نباید صرفاً منحصر به بیان ماتم و مصیبت ائمه(ع) باشد، بیان داشت: آنچه مهم است این که در کنار توجه به مصیبت عظمایی که بر حضرت فاطمه(س) وارد شد ما باید از دریچه شعر مردم و مخاطبان به ویژه نسل جوان را با مفاهیم بزرگی همچون ولایت و ولایت پذیری، دفاع از مظلوم، مبارزه با طاغوت، ایثار حضرت آشنا کنیم و به خصوص برای خانواده ها ، سبک زندگی فاطمی را در قالب شعر و ادبیات به تصویر بکشیم.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: البته مسلم است که عواطف و احساسات رکن کلیدی در شعر فاطمی دارد و شعری که خالی از مرثیه باشد کارکرد اصلی خود در برانگیختن احساس مخاطب را از دست می دهد اما بی شک اگر بخواهیم نمونه های موفقی از شعر فاطمی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، متوجه می شویم که در آن ها علاوه بر بیان هنری و عاطفی، با نگاهی جامع و عمیق به شخصیت فاطمه زهرا(س) توجه شده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha