شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 476141
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
پژوهش

حوزه/ یک کارشناس سیاسی گفت: یکی از ویژگی های طلبه پژوهشگر، داشتن تفکر انتقادی است که در این راستا باید جایگاه و معنای نقد و انتقاد در حوزه های علمیه به خوبی تبیین گردد.

به گزارش خبرگزاري«حوزه» در مازندران، آقای پایدار، در نشست علمی- پژوهشی با موضوع «زیر ساخت های پرورش تفکر انتقادی» در مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) ساری بیان کرد: برای داشتن تفکر انتقادی، ابتدا باید نقد صحیح صورت گیرد که در این راستا نیاز است سه مرحله پیموده شود تا جایگاه و معنای نقد و انتقاد در جامعه امروزی به معنای واقعی خود که نوعی سازندگی و نقش اصلاح کننده است؛ نه به معنای تخریب کردن؛ به خوبی تبیین گردد.

وی افزود: اولین گام در نقد، شناخت کامل موضوع مورد نقد است؛ به این صورت که سوژه مورد نقد، آیا ارزش و قابلیت نقد را دارد یا نه؟ قرار است چه چیزی مورد نقد قرار گیرد؟ البته به طور کلی موضوع باید مسئله محور، جدید و جزئی باشد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه تمامی علومی که در دانشگاه تدریس می شود ریشه ی آن در اسلام است، تصریح کرد: دومین و مهم ترین گام در نقد صحیح "جمع آوری اطلاعات" است؛ البته نیاز نیست که فرد نقد کننده در تمامی علوم آگاهی کامل داشته باشد؛ بلکه دانستن مباحث کلی تمامی رشته ها در هنگام جمع آوری اطلاعات، کفایت  کرده و شخص برای اطلاعات تخصصی، از مشاوران مرتبط استفاده می کند. اگر کسی بخواهد در  نقد کردن، خوب عمل کند باید در حوزه علمی قوی باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که در نقد کردن باید اصول اخلاقی را رعایت کرد، گفت: داشتن روحیه جسارت، سومین گام برای داشتن تفکر انتقادی و نقد درست است؛ البته نباید روحیه جسارت همراه با پرخاشگری باشد.

پایدار در پایان خاطر نشان کرد: از جمله اصولی که باید در نقد کردن رعایت شود؛ شناخت فرد نقد کننده، مشخص کردن روش نقد (نوشتاری یا گفتاری)، در نظر نگرفتن جنبه شخصی- خانوادگی در نقد کردن و رعایت ادب و احترام است.
انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha