جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عبدی

حوزه/ استاد مدرسه علمیه رسول‌اکرم (ص) تکاب گفت: خطبه فدکیه دارای مضامین بسیار بالایی است و طلاب در کنار انس با قرآن و حفظ قرآن خطبه فدکیه را نیز حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام محمدرضا عبدی، در مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) که در مدرسه علمیه رسول اکرم(ص) تکاب برگزار شد، اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) جو سیاسی مدینه به کلی تغییر یافت و مسلمانان زمان پیامبر مسیر خود را تغییر داده و توصیه‌های رسول‌خدا را نادیده گرفتند و گویا اصلا اتفاقات زمان رسول‌خدا(ص) مخصوصا ماجرای غدیر را ندیده بودند و علی را تنها گذاشتند.

وی اضافه داد:  طلاب باید با خطبه فدکیه که در 24 فراز حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه خوانده است و از لحاظ ادبی از جایگاه بالایی برخوردار است و بنابر آنچه که در تاریخ آمده در طول 800 سال بعد از پیامبر بیش از 30 تفسیر بر این خطبه نوشته شده است، انس بگیرند و در کنار قرآن آن را حفظ نمایند.

استاد مدرسه علمیه رسول‌اکرم(ص) تکاب ادامه داد: دفاع منطقی و مستدل حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه از اسلام و حقانیت اهل بیت با مضامین ادبی بسیار بالایی قابل توجه است و ایام فاطمیه فرصت بسیار مناسبی است که خطبه‌‌های حضرت زهرا(س) را مورد توجه قرار داده و با مضامین نورانی آن آشنا شویم.

وی بیان داشت: خطبه دیگری هم حضرت زهرا(س) در دیدار با زنان مدینه خوانده‌ و آن‌جا بیان می‌کند که از مردان مدینه که در زمان رسول‌خدا(ص) شمشیر کشیدند و جنگیدند اما بعد از رسول خدا علی(ع) را تنها گذاشتند دل‌گیر و ناراحت هستم و از دنیا اهل مدینه بیزاری می‌جویم که حق ما را نادیده گرفتند، این خطبه هم باید مورد توجه طلاب باشد.

حجت الاسلام عبدی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) با تمام توان خود در آن زمان مظلومیت حضرت علی(ع) با بیان جایگاه ولایت و سروری امام علی(ع) در میان صحابه رسول‌خدا(ص)، از ولایت دفاع کرد و جلوی تبدیل شدن نبوت به سلطنت ایستاد، و افرادی را که خود را صحابه رسول خدا می‌دانستند اما امام جامعه خود را تنها گذاشته بودند مورد سرزنش قرار داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha