جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام‌ و المسلمین رحیمی صادق با بیان اینکه حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که همواره با مردم است، گفت: حوزه همواره در پیشبرد انقلاب نقش اصلی را ایفا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به شاخصه‌ها و مؤلفه‌های شکل‌گیری حوزه انقلابی، اظهار داشت: اولین چیزی که به نظر میرسد که باید در خصوص حوزههای انقلابی مورد توجه قرار بگیرد، توجه درست نسبت به شناخت مبانی دین و نگاه درست برای تطبیق آنها با شرایط زمانه است؛ یعنی همواره ممکن است که ما دچار دو نگاه افراط و تفریط شویم و از طرفی هم برای پاسخ گویی به نیازهای روز، ممکن است به مبانی دین که بحمدالله در فقه شیعه بسیار غنی به آن پرداخته شده، بیتوجهی شود، از طرف دیگر ممکن است با رویکرد مبانی، نیازها مورد بیمهری قرار بگیرد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: آنچه که شاخصه اصلی حوزههای علمیه و فقه شیعه است، اینکه همواره باید مبانی دین را به بهترین نحو ممکن شناخت و به جامعه معرفی کرد و بر اساس تکیه بر مبانی و اصول به تمام مسائل روز پاسخ داد، از نگاه دینی و معارف دینی، هیچ بن‌بستی در مسائل علمی وجود ندارد.

 

*ویژگی های حوزه انقلابی

وی افزود: این اولین شاخصه حوزه انقلابی است؛ یعنی حوزهای کارآمد، پویا که در تمام صحنههای علم و تکنولوژی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق خاطرنشان کرد: نکته دوم و شاخصه دوم، حوزه انقلابی، حوزهای است که همواره با مردم است، جایگاه حوزه مردمی است، در تاریخ حوزه شیعه، همواره حوزهها با توجه مردم و توسط مردم اداره شدهاند، حوزهها همواره دلسوز مردم و غم خوار مردم و جامعه بودهاند و در کنار آنها بودهاند.

وی گفت: شاخصه سوم این است که حوزه انقلابی؛ یعنی حوزه حاضر در صحنه، عالم به زمان باشد که شبههها نتواند در آن اثر بگذارند، شرایط روز را بشناسند، به دسیسههای دشمن توجه کنند، توجه به نقشههای شومی که مستکبرین برای مقابله با اسلام برنامهریزی میکنند. در هر صورت بصیرت نسبت به مسائل پیرامونی سومین شاخصه حوزه انقلابی است. و شاخصه چهارم ساده زیستی است، توجه به زهد و بیتوجهی به مسائل دنیوی.

 

*حوزه حرف های بسیاری برای گفتن در دنیا دارد

مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به نقش روحانیت در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تصریح کرد: حوزه همواره در پیشبرد انقلاب نقش اصلی را ایفا کرده، این که گفته میشود نظام، فرزند حوزه است، حرف بسیار درستی است.

وی افزود: نَه از سال 57 و نَه از سال 42 بلکه در تمام سالهای قبل از پیروزی انقلاب، تلاش حوزویان، سختیها و زحماتی که حوزویان کشیدند، در طول هشت سال دفاع مقدس روحانیت پیشرو و پیش گام بوده است، در بحث جبهه مقاومت و دفاع از حرم همین گونه بوده است و در تمام صحنه حوزهها همواره پیش قدم بودند و میتوان گفت حوزه و روحانیت نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب و پیش برد افتخاراتی که امروز نصیب نظام و جمهوری اسلامی شده، داشته است.

انتهای پیام/ م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha