جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرهنگ

حوزه/ اگر دم از انقلاب و عدالت اسلامی می زنیم نباید از این نکته غافل ماند که این فعالین حوزه فرهنگ هستند که حیات و ممات تمدن اسلامی به دست آنهاست و دور از عدالت است که همچنان بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز چشم انتظار عدالت حداقلی معاش خویش باشند.

خبرگزاری «حوزه»// معاش اهالی فرهنگ یکی از دغدغه هایی است که حجت الاسلام محمدی به صورت یادداشت، اینگونه به بیان آن پرداخته است:

بخش اول:

- فرهنگ مهمترین عنصر موجودیت جامعه

 

از آنجا که بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی داشته، فرهنگ آن جامعه است و اساسا فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن را تشکیل می دهد (صحیفه امام ره ج ۱۵) ، نظر به اهمیت این موضوع، هر حاکمیتی سعی بر آن داشته است که دانشمندان و فعالین این عرصه را در بالاترین جایگاه مورد تکریم قرار دهد؛ چراکه نه تنها حیات سیاسی، بلکه حیات اقتصادی و معاش یک جامعه می تواند ارتباط تگاتنگی با این مقوله داشته باشد و در اهمیت آن همین بس که اصلاح فرهنگ را اصلاح مملکت و رأس همه اصلاحات دانسته شده است.(۱)

بخش دوم:

- لزوم اولویت دهی به کار فرهنگی وتقویت زیرساختهای آن با پیدایش انقلاب اسلامی

 

 با توجه به مقدمه فوق در کشور ما نیز با پیدایش انقلاب اسلامی با وجود اینکه دین بیش از پیش بر شاخصه های فرهنگی تاثیر گذاشته اما به نظر می رسد فرایند انتقال فرهنگ، آن طور که باید باشد نیست و از طرفی با ورود دینداران به عرصه سیاست می بایست همُّ غمِّ حاکمیت بر اولویت در کار فرهنگی و تقویت زیرساخت های آن می بود و انتظار نمی رفت با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ابزار انتقال فرهنگ جزء مظلوم ترین بخش در انقلاب اسلامی باشد.(۲)

و بر این اساس است که بخش های گوناگون انتقال فرهنگ موضوعیت پیدا کرده و برنامه ریزی در جهت رفع موانع و مشکلات زیربنایی آن من جمله معاش آنها می بایست در اولویت کاری حاکمیت قرار گیرد.

 

بخش سوم:

- تأمین معاش اصحاب فرهنگ شرط لازم کار فرهنگی

 

 از مهمترین بخش های انتقال فرهنگ اصحاب رسانه، آموزش و پرورش، دانشگاهیان و حوزه های علمیه می باشند که می طلبد با یک سیاستگذاری دقیق، منسجم و عادلانه و تشکیل یک کارگروه ویژه در سطح شورای عالی در تأمین و امنیت دادن به معاش آنها و از بین بردن تبعیضات فاحش در این حوزه کوشید؛ چراکه باید دانست شرط لازم کار در حوزه فرهنگ و همچنین بقای وجودی یک فعال فرهنگی معاش اوست .(۳)

 

الف)  اصحاب رسانه:

در حوزه رسانه از عوامل فیلم و سریال ها تا خبرنگاران و اهالی مطبوعات و فعالین فضای مجازی و ... با وجود پرداخت های کلان موقتی با بی عدالتی در معاش ناشی از چیدمان ناعادلانه اصحاب آن روزانه شاهد کنار گذاشتن افرادی صالح و سالم از این مجموعه عظیم می باشیم. (۴،۵،۶)

 

ب) اساتید و معلمان:

یکی دیگر از حوزه های فرهنگ، معلمان و دبیران آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و اساتید حوزه های علمیه می باشند که می طلبد از یک نظام هماهنگ در پرداخت بهره مند شوند و اگر بنا بر امتیاز دهی خاص باشد، با لحاظ سختی کار و معیار عدالت اسلامی باشد.

 

ج) محصلین و دانشجویان و طلاب:

محصلین، دانشجویان و طلابی که اولا ؛ به اطلاق بیان امام (ره) از یک طرف کلید سعادت مملکت (صحیفه امام ج ۷) و قوه متفکره ملت (صحیفه امام جلد۸) و از تأثیرگذارترین بخش ها بر بدنه میانی جامعه همین بخش بوده

ثانیا:  و از طرف دیگر با توجه به نص صریح آیه شریفه ۳۲ سوره مبارکه نور ((و انکحوا الایامی ...)) خانواده و جامعه مسئول ازدواج افراد بی همسر می باشند از این رو (۷) بر حکومت اسلامی اعم از دولت، دانشگاه ها، تشکل ها و انجمن های دانشجویی است که برای دفع مفسده فردی و اجتماعی یا همان گسست های اجتماعی قومی، مذهبی، سیاسی و عدم واپسگرایی این قشر، همانگونه که در ترویج فرهنگ نماز می کوشد در تامین معاش دانشجویان و طلاب نیز کوشا باشد. (۷،۸،۹،۱۰،۱۱،۱۲)

و برای تامین معاش این مجموعه جا دارد همزمان با تحصیل، مهارت های گوناگون اعم از فعالیت اجتماعی و ... به آنها آموخته شود. (برگرفته از بیانات رهبر انقلاب/ آذر ۱۳۸۷ و مرداد ۱۳۹۲)

و به عبارتی می طلبد دولت جمهوری اسلامی بر اساس آموزهای دینی با روحیه جهادی و تلاش مضاعف و خستگی ناپذیر و بدون چشمداشت (اشاره به بیانات شهریور۱۳۹۶)، ایمان به این داشته باشد که هزینه در حوزه فرهنگ بدون شک ارزشمند ترین سرمایه گذاری دستگاه عظیم حاکمیت است و تأمین معاش و امکانات این حوزه را  کمک در جهت ابقای وجودی خویش بداند.(۱۳)

و در آخر اگر دم از انقلاب و عدالت اسلامی می زنیم نباید از این نکته غافل ماند که این فعالین حوزه فرهنگ هستند که حیات و ممات تمدن اسلامی به دست آنهاست و دور از عدالت(۱۴) است که همچنان بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز چشم انتظار عدالت حداقلی معاش خویش باشند.

 

- علی محمدی، طلبه سطوح عالی حوزه

 

 منابع مورد استفاده:

۱. صحیفه امام خمینی ره ج  ۱۰،۶،۱ و پایگاه اطلاع رسانی حوزه : فرهنگ از منظر امام خمینی (ره)

۲. نقل به مضمون بیانات مقام  معظم رهبری پیرامون اهمیت فرهنگ و کار فرهنگی . کتاب دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری

۳. میزان الحکمه : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: کادَ الفَقْرُ انْ یکونَ کُفراً : نزدیک است که فقر به کفر انجامد. و روایت شریف: اللّهمَّ إِنّی اَعُوذُ بِکَ من الکُفْرِ و الْفَقْرِ. فقالَ رَجُلٌ: أیَعدِلان؟ قال: نَعَمْ. بارخدایا، من از کفر و فقر به تو پناه می‌برم. مردی عرض کرد: آیا این دو با هم برابرند؟ فرمود: آری..

۴. سایت باشگاه خبرنگاران جوان : هما خاک پاش: بازیگران حقوق بازنشستگی و بیمه ندارند من تمام جوانی‌ام را صرف این حرفه کردم و برای فعالیت در بازیگری شغل‌های دیگری که داشتم را کنار گذاشتم؛ اما حالا هیچ‌کس یادی از من نمی‌کند.

۵. خبرگزاری تسنیم: مشکلات معیشتی، فریاد بازیگران فراموش شده است. هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون از مشکلات معیشتی بازیگرانی می‌گویند

۶. خبرگزاری جمهوری اسلامی : مشکلات معیشتی نباید خبرنگاران را از هدف و رسالت اصلی خود غافل کند.

۷ . ایه ۳۲ سوره نور و تفاسیر المیزان و نمونه و نور ذیل این آیه شریفه

۸. سایت اطلاعات روز: همه‌ساله تعداد‌ زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ‌‌ترک تحصیل می‌کنند

۹. پرتال جامع علوم انسانی : مقاله بررسی مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی دانشجویان غیر بومی

۱۰. خبرگزاری دانشجو: افت تحصیلی و مشکلات اقتصادی؛ بیشترین مشکل دانشجویان

۱۱. پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید: گاهی مشکلات معیشتی باعث می شود برخی از طلاب احساس کنند مسیر را اشتباه طی کرده اند

۱۲. سایت انصاف نیوز به گزارش ایلنا: عضو جامعه مدرسین: واقعا طلاب در معیشت دچار مشکل هستند

۱۳ . سوره مبارکه محمد(ص) آیه ۷ و تفاسیر المیزان و نمونه و نور ذیل این آیه شریفه

۱۴. سوره مبارکه مایده ایه ۸ و تفاسیر المیزان و نمونه و نور ذیل این آیه شریفه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha