پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کتاب رهبری در تونس طوفان به راه انداخت

کشور تونس، زادگاه حکومت شیعی فاطمیان، در نزد ایرانیان جایگاه خاصی دارد. این کشور که با «دانشگاه زیتونه» و اندیشمندانی همچون «قاضی نعمان» و «ابن خلدون» در جهان اسلام شناخته می شود، میراث‌دار علم و فرهنگ شمال آفریقاست. همچنین آزادی اجتماعی و مذهبی که پس از بهار عربی و انقلاب یاسمین در این کشور ایجاد شد، آن را در بین کشورهای عربی متمایز می کند.رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی مشترک، ارتباطات فرهنگی بین دو کشور را رقم می‌زند و این یعنی، استفاده بهینه از دارایی‌ها و ثروت فرهنگی. در این میان "هنر" جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا تونسی‌ها همانند ایرانی‌ها، معروف به شیدایان فرهنگ و هنر هستند. بنابراین فعالیت‌های فرهنگی ایران در این سرزمین، بر مبنای کتاب و تفکر و البته هنر استوار است.

 

کشف سجاده نماز بهانه ترامپ را جور کرد

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حالی روز جمعه در توییتش خبر از کشف سجاده نماز در نزدیکی مرز آمریکا با مکزیک داده که هدفش توجیه ادعاهای قبلی‌اش مبنی بر حضور "تروریست‌های تندرو" در میان مهاجرانی است که از مرز مکزیک به صورت غیر قانونی وارد خاک آمریکا می‌شوند.ترامپ به یک گزارش روزنامه‌ واشنگتن اگزماینر اشاره کرد که در آن یک گله‌دار در ایالت نیومکزیکو که نامش فاش نشده مدعی شده نزدیک مرز جنوبی سجاده‌ای دیده و مشاهده کرده که افراد چینی، آلمانی، روسی و اهل جمهوری چک نیز از این مرز عبور می‌کنند.آنا گیاریتلی، نویسنده این مقاله دبیر مطبوعاتی سابق فدراسیون اصلاحات مهاجرتی آمریکا است؛ سازمانی که از سوی مرکز حقوق فقرای جنوبی در آمریکا به عنوان یک گروه مروج نفرت شناخته می‌شود.ترامپ در توییت خود نوشت: مردم از کشورهای زیادی از مرز جنوبی ما عبور می‌کنند و برخی از آنها یک سورپرایز بزرگ خواهند بود.این در حالی است که ترامپ در عین حال به بهانه هشدار مربوط به عبور تروریست‌ها از مرز آمریکا می‌خواهد طرح خود برای ساخت دیوار در مرز جنوب آمریکا با مکزیک را به پیش ببرد.رئیس جمهور آمریکا پیشتر مدعی "ارتباط اسلام و مسلمانان با تروریسم" شده و گفته بود « اسلام از ما متنفر است»!

 

ریاض پنبه مفتی های سعودی را زد

«عبداللطیف آل الشیخ» وزیر امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد عربستان سعودی درسخنانی سوری ها را مسئول تخریب این کشور خواند و بهار عربی را بهار مسموم کننده و مهلک مسلمانان عرب برشمرد.آل شیخ که در جریان سمیناری در ریاض سخن می گفت، اظهار کرد سوریه این کشور قدرتمند را ببیند چگونه آواره و فقیر شده است دلیل آن هم این است که به مبلغان فتنه و شر اجازه دادند آنها را تحریک کنند تا سوریه به شکلی دراید که اکنون می بینید.اظهارات آل شیخ با واکنش کاربران روبرو شد و آنها این اظهارات را در راستای رسانه های سعودی برای ترویج عادی سازی روابط با بشار اسد و بازگشایی سفارت این کشور در دمشق برشمردند. دفتر نمایندگی سوریه در سازمان ملل متحد با ارائه فهرست اسامی مبلغان سعودی تصریح کرد: این مبلغان از طریق ایراد خطبه در مساجد عربستان، تروریست های کوردل را به کشتن طرفداران مذاهب مختلف اسلامی تحریک و ترغیب می کنند.

 

ابوظبی قرآن دست نویس نایاب جهان را رو کرد

ابوظبی کتاب های تاریخی بسیار نادر از سراسر جهان از جمله نسخه تاریخی قرآن دست نویس متعلق به قرن 17 میلادی را در نمایشگاه فرهنگی بزرگ خود به نمایش گذاشت.نسخه تاریخی و نادرقرآن کریم متعلق به قرن 17 میلادی می باشد که به دستور «عبدالله دوم »سلطان مغرب توسط خطاطان آن زمان نگاشته شده است.نمایشگاه فرهنگی امارات از سوی وزارت فرهنگ وگردشگری این کشور در تاریخ 16 ژانویه / 26 دی درجزیره السعدیات از توابع امارت ابوظبی افتتاح شد.علاوه برنسخه دست نویس قرآن کریم 49 کتاب تاریخی خطی در این نمایشگاه عرضه شده که از جمله از موسسه اماراتی «جمعه الماجد »به امانت گرفته شده است.وزارت فرهنگ امارات متحده عربی در بیانیه ای اعلام کرد این نمایشگاه در نوع خود منحصر به فرد بوده وبرای اولین بار در ابوظبی برگزار شده است.این بیانیه افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه، بیان اهمیت تاریخی کتاب های خطی مذکور است که در طول تاریخ بر اثر درگیریهای مختلف ربوده ویا نابود شده است.بر اساس این بیانیه، هدف از نمایشگاه مذکور، برجسته سازی هنر خوشنویسی عربی جهت آگاه سازی وآموزش گسترده مردم درباره تاریخ زبان وتمدن آنها است.

 

مجلس راه مشابه ها را مسدود کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت را موظف کردند که ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ممنوع کند. مجلس شورای اسلامی به ادامه بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی پرداختند و ماده 17 آن را با 164 رای موافق، 12 رای مخالف و دو رای ممتنع از 200 نماینده حاضر تصویب کردند.نمایندگان در این ماده، وزارت صنعت را موظف کردند ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ممنوع کرده و یا بر اساس ماده 22 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از موانع تعرفه ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی صادرات معارف را امضا کردند

به ضرورت موضوع صدور معارف اهل بیت (ع) به خارج از مرزهای ایران و معرفی اسلام واقعی به جهانیان تأکید کردند و افزودند: این مسأله مورد توجه حضرت آیت الله العظمی بروجردی قرار داشت و از اهمیت والایی برخوردار است که ما بتوانیم این شناخت و معرفت به دین مبین اسلام را در سراسر عالم توزیع و ترویج کنیم.مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کردند: امیدوارم در تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) بتوانید افراد زیادی را با معارف ناب اسلامی آشنا کنید.

 

انگلیسی دائرةالمعارف اسلام را روی ریل تدوین برد

حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری رئیس پژوهشکده عروةالوثقی گفت: با عنایت الهی کارگروه‌های علمی در موضوعات فقه، اصول فقه، فلسفه و کلام اسلامی و مطالعات بین‌الملل در پژوهشکده عروةالوثقی شکل گرفته است که مدیران این گروه‌ها در کنار فضل حوزوی و دانشگاهی به زبان‌های روز دنیا نیز مسلط هستند.وی افزود: یکی از فعالیت‌های چندین ساله این پژوهشکده دائرةالمعارف اسلام به زبان انگلیسی برای سنین نوجوان است که تا چند ماه آینده از چاپ خارج می‌گردد. دائرةالمعارف اسلام در حدود ۴۰۰ مدخل آماده شده است که با طراحی منحصر به فردی عرضه خواهد شد.حجت‌الاسلام مختاری اظهار داشت: به لطف الهی این پژوهشکده به همت پژوهشگران و محققین حوزوی و دانشگاهی توانسته است چندین کتاب با موضوعات مورد نیاز جوامع غربی به زبان انگلیسی و عربی تدوین نماید که از آن جمله می توان به کتاب هایی با عناوین «شبیه‌سازی از منظر فقه شیعه»، «جهانی سازی از منظر فقه شیعه»، «تقابل علم و دین و زبان دین» و... اشاره کرد.

 

زنان آمريکايی ضد ترامپ خیابان ها را بستند

صدها هزار نفر از مخالفان «دونالد ترامپ» در اعتراض به سیاستهای وی در شهرهای مختلف آمریکا تظاهرات کردند.تظاهرات زنان علیه ترامپ در کشورهای دیگر نیز برگزار شد. صدها هزار نفر از زنان  در سالگرد روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با تظاهرات در شهرهای مختلف اروپایی و نیز شماری از شهرهای آمریکا به سیاست‌های ترامپ اعتراض کردند.بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، معترضان با تجمع در شهرهای برلین، لندن، رم، واشنگتن و نیویورک نارضایتی خود را از انتخاب ترامپ و سیاستهای وی اعلام کردند.این تظاهرات که تعداد قابل توجهی از مردان هم در آن حضور داشتند، در واشنگتن و حدود 350 شهر در آمریکا برنامه‌ریزی شده بود. تظاهرات در شهر واشنگتن به دلیل شرایط جوی نامناسب مختل شد. پایان خشونت علیه زنان و تحقیق برابری از دیگر مواردی بودند که در این تظاهرات بر آنها تاکید شده است.

 

آیت الله مکارم دست پشت پرده فضای مجازی را هدف گرفت

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: این مساله یک نقص است که باید بررسی شود که چرا اجرای این مصوبات خوب در عرصه های علمی و فرهنگی مشکل دارد.معظم له افزودند: ما در حال حاضر هم مشکلات علمی داریم و هم مشکلات فرهنگی؛ لذا نیاز مبرمی به این شورا داریم، در عرصه فضای مجازی نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد، عده ای می خواهند این فضا یله و رها باشد.آیت الله مکارم شیرازی رصد فضای مجازی را امری مهم دانستند و گفتند: مطالب سراسر دروغی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی پخش می شود که افکار عمومی را دچار مشکل می کند.ایشان بر لزوم ساماندهی فضای مجازی و پیگیری جدی دستگاه های ذیربط در این خصوص تاکید کردند و گفتند: متاسفانه دست هایی در کار است که نمی خواهند فضای مجازی سالم باشد و تاکنون هم نگذاشته اند؛ دولت علاقه مند است اما برای این عرصه دل نمی سوازند.معظم له با بیان این که پهنای باند باید در اختیار شبکه ها و فضاهای سالم قرار گیرد، گفتند: هرچه دیگران کوتاه بیایند شما و ما نباید کوتاه بیاییم، باید تا جایی که می توانیم به رسالت خود در سالم سای این فضا عمل کنیم.

 

ایت الله مکارم به شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار دادند

معظم له با تاکید بر لزوم نظارت بر برنامه ها، کتاب ها و اساتید محترم دانشگاه ها، تصریح کردند: سؤالی که مطرح است این است که تا چه اندازه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این سه حوزه مهم نظارت دارد؟آیت الله مکارم شیرازی افزودند: شورای عالی انقلاب فرهنگی اختیارات وسیع و مهمی دارد، اما این که چطور از این اختیارات بهره می گیرد و چطور نتیجه می دهد بحث دیگری است.ایشان افزودند: در برخی کتاب های دانشگاهی مطالب خلاف اصول و فروع اسلام وجود دارد و متاسفانه این کتاب ها در دانشگاه های ما تدریس می شود؛ در این خصوص باید حساسیت و نظارت لازم وجود داشته باشد.استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بخش ویژه ای را داشته باشد تا نظارت لازم را بر کتب دانشگاهی و آموزش و پرورش داشته باشد.آیت الله مکارم شیرازی در ادامه از بروز برخی ناهنجاری ها در برخی از برنامه های تئاتر نیز انتقاد کردند و گفتند: اخیرا در برخی تئاترها منظره های زشت و ناپسندی دیده شده است، باید بر این عرصه ها نظارت شود.ایشان در بخش پایانی سخنان خود نسبت به اجرای مرموزانه سند 2030 هشدار دادند و گفتند: متاسفانه این سند به صورت مرموز در برخی جاها اجرا می شود. برخی افراد نفوذی هستند که کار خودشان را می کنند، باید مراقب اینها بود.

 

کربلایی از مسمومیت مجازی دین هشدار داد

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت شرعی آستان مقدس حسینی و نماینده آیت الله سیستانی از توهین به نمادهای دینی در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: انواع بی احترامی وجود دارد که بی احترامی به دین یک مدل از آن است که خود به سه بخش یعنی مخدوش کردن افکار نسبت به دین، بی احترامی به نمادهای دینی و توهین به اصل و فروع دین و پیروان آن تقسیم می شود.وی افزود: هر اندیشه دینی دارای نماد و اصولیست که دین و اعمال پیروانش بر آن استوار است بنابراین توهین و مخدوش کردن افکار نسبت به دین مورد قبول نیست. اندیشه دینی دارای حقایق علمی و اعتقادی است که برخی با تفسیر و ظاهر سازیهای مختلف درپی ایجاد خدشه در آن هستند.تولیت شرعی آستان مقدس حسینی تصریح کرد: گاهی بزرگان و شخصیت های دینی مورد اعتقاد پیروان این دین  مورد بی احترامی قرار می گیرند و موارد ناپسند را به آنان نسبت می دهند. علما، فضلاء، صالحان و مومنین نیز از انتساب امور کذب و افتراء در امان نمانده اند و برخی درپی مخدوش کردن چهره آنان هستند تا آنان از میدان کنار بروند و مسیر را برای افراد گمراه و منحرف باز کنند.وی تاکید کرد که فضای مجازی بستری بسیار مناسب برای ساخت، پرورش و نشر یک مطلب کذب است و متاسفانه افراد ساده این مطالب دروغ را باور می کنند. این گونه مسائل زمانی خطرناک می شود که نمادهای دینی و مذهبی از جامعه جدا می شوند و قدرت خود را از دست می دهند. جلال و عظمت نماد دینی در تقویت اندیشه بسیار مهم است و توهین و تعرض به آن یکی از خطرناک ترین نوع توهین و بی احترامی است.

 

القنون هیات علمای عربستان را شوکه کرد

هیات علمای عربستان سعودی به فرار رهف القنون دختر سعودی به تایلند و پناهندگی اش به کانادا واکنش نشان داد.«شیخ عبدالله بن محمد المطلق» عضو هیأت علمای عربستان و مشاور دربار پادشاهی این کشور خطاب به خانواده ها و والدین این کشور نسبت به موج بی دینی که جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده، هشدار داد.عضو هیات علمای سعودی و مشاور دربار پادشاهی عربستان هشدار داد: فضای مجازی که جوانان به آن دسترسی دارند،  به محل نفوذ بی دینان تبدیل شده است که از طریق آن فرزندان ما را فریب می دهند و آنها را گرفتار چیزهایی می کنند که خداوند نسبت به آن هشدار داده است.اظهارات این عضو هیات علمای عربستان پس از فرار دختری به نام «رهف محمد القنون» به کانادا مطرح شده است؛ قنون پس از آنکه به همراه خانواده خود به کویت رفته بود، از آنجا بدون اطلاع خانواده خود به تایلند فرار کرد و پناهندگی کانادا دریافت کرد.

 

مالزی برای درگیری‌های دینی آستین بالا زد

رئیس شورای جوانان مالزی ضمن تقدیم نامه دفتر برنامه عمران سازمان ملل در مالزی خواستار راه حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌های دینی بین مسلمانان و هندوها شد.هندوها در سال 1992 مسجد بابری در شهر آیودیا که از آثار تاریخی قرن 15 بود را ویران کردند که این اقدام آنها خشم مسلمانان را برانگیخت و درگیری‌های گسترده‌ای را بین دو طرف ایجاد کرد و به دنبال آن بیش از 2 هزار نفر که بیشتر آنها مسلمان بودند، کشته شدند.هندوها می‌گفتند قبل از ساخت این مسجد، معبد آنها در آن مکان قرار داشته و آنها مسجد را ویران کردند تا بتوانند معبد را دوباره در همان مکان بسازند.دادگاه نیز طی حکمی که به نفع هندوها بود آن مکان را به سه بخش تقسیم کرد و دو سوم آن را به هندوها اختصاص داد. این حکم با مخالفت مسلمانان رو به رو شد.گفته شده؛ دولت هند به دنبال اختصاص زمینی به مسلمانان برای ساختن مسجدی جدید به جای مسجد ویران شده است.

 

قانون کشور یهودی ماندنی شد

«ایلیت شاکید» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی بار دیگر از قانون نژادپرستانه «کشور یهودی» حمایت کرد.بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت که قانون نژادپرستانه «کشور یهودی» تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.وی در جمع افرادی که در اعتراض به این قانون نژادپرستانه مقابل منزلش تجمع کرده بودند، اعلام کرد که این قانون به هیچ عنوان تغییری نخواهد کرد.گفتنی است، پیشتر کنیست رژیم صهیونیستی با تصویب طرحی نژادپرستانه تحت عنوان «کشور یهودی»، اراضی اشغالی فلسطین را متعلق به یهودیان دانست.

 

"توطئه سکوت" نسل کشی فرهنگی به راه انداخت

در حالی که شواهد مبتنی بر شکنجه حدود یک میلیون مسلمان اویغور در «سین کیانگ» چین هر روز بیشتر می شود،کشورهای غربی به حرف بسنده کرده و هیچ اقدام خاصی برای پاسخ دادن به آزارهای گزارش شده،انجام نداده اند.این «توطئه سکوت» که مربوط به نفوذ سیاسی و اقتصادی چین است همچنان ادامه دارد.مقامات چینی در آنچه برخی از منتقدان از آن به عنوان کمپین «پاکسازی قومی» مسلمانان یاد می کنند از اواخر سال 2017 تا کنون اقدام به زندانی کردن صدها هزار اقلیت مسلمان در اردوگاه های کار اجباری کرده اند.با وجود انتشار گزارش های گسترده در مورد «بدرفتاری سیستماتیک» با مسلمانان اویغور،واکنش بین المللی تنها سکوت بوده است.در ماه اکتبر، پارلمان اروپا یک قطعنامه فوری علیه اردوگاه های کار اجباری و بازداشت های خودسرانه مسلمانان در چین تصویب کرد.دو نماینده ، آنچه را که در منطقه سین کیانگ اتفاق می افتد به عنوان «پاکسازی قومی» و «نسل کشی فرهنگی» توصیف کردند.قطعنامه پارلمان اروپایی همچنین نتوانست «خطوط قرمز» را برای چین مشخص کند تا اگر از این خطر قرمز ها عبور کند مشمول تحریم های احتمالی کشورهای اروپایی شود.دولت پکن سال‌هاست که به عناوین مختلف به نقض حقوق بشر محکوم می‌شود اما این محکومیت در پس قدرت اقتصادی و نظامی این دولت پنهان شده است.مسلمانان ترک ‏تبار «اویغور» ساکن در ایالت سین کیانگ با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.‏

 

الزهراء به 12 زبان زنده دنیا مجهز شد

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی جامعه الزهرا سلام الله علیها از سال 1365 فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: منابع کتابخانه که هر سال بر اساس مصوبات مرکز افزایش پیدا می کند، شامل بیش از 32841 عنوان و 71837 جلد به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی، اردو، آذری، کردی، تاجیک، بنگلادشی، چینی، فرانسه و اسپانیایی است.خانم فراهانی با اشاره به اینکه مخزن کتابخانه به صورت سیستم قفسه باز اداره می‌شود، بیان داشت: بانک اطلاعات و شبکه علمی کتابخانه به 32 دستگاه رایانه، پرینتر و کپی مجهز می باشد و با فراهم آوردن امکان استفاده از اینترنت، در حال حاضر 172 پایگاه‌ و موتور جستجوگر اطلاعاتی پژوهشی، کتابخانه های دیجیتالی با موضوع علوم اسلامی وانسانی به زبان های انگلیسی و عربی، همچنین ارائه 92 نرم افزار جامع علوم اسلامی و انسانی به منظور بهره مندی محققان و پژوهشگران از منابع اصیل پژوهشی، یکی از فعال‌ترین بخش‌های کتابخانه به شمار می‌رود.

 

موزه قرآن نسخ خطی ۲۰۰ ساله را مرمت کرد

حمید ملکیان، مدیر بخش آسیب‌شناسی و مرمت کتابخانه مجلس که مرمتِ «قرآن نگل» را نیز بر عهده داشته است، مرمتِ شش نسخه تاریخی که در مخزن موزه قرآن وجود داشت و برای نمایش آن در فضای موزه‌ای نیاز به مرمت داشت، بر عهده گرفت.به گفته‌ی وی، در عملیات مرمت این شش نسخه‌ی خطی بیش از ۲۰۰ ساله در موزه قرآن؛ بررسی مرمتی و حفاظت شامل تست وجود عوامل میکروبی، قارچ، کپک و پاره‌گی در حال انجام هستند و در پایان نیز مرمت جلدها در بخش نسخ موزه انجام می‌شود.او با بیان اینکه چهار نسخه قرآنی متعلق به دوره‌های زند تا قاجار هستند، افزود:‌ این نسخ خطی قرآنی شامل قرآن «آقاجان پرتو» که در موزه زیرچاپ رفته است، قرآن «ابن عاشور»، قرآن «محمدشفیع» و قرآن «ارسنجانی» هستند.

 

لرستان پل هزار ساله را زنده کرد

«علی مصطفی نژاد» مدیر پایگاه میراث فرهنگی پل های تاریخی لرستان گفت: پل تاریخی کلهر یکی از مهمترین بناهای تاریخی و یکی از بزرگترین پل های تاریخی لرستان است که مرمت آن هم اکنون توسط پایگاه میراث فرهنگی لرستان آغاز شده است.او گفت: بنای اولیه پل مربوط به دوران هخامنشی است که در زمان ساسانیان بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. اما به طورکلی آنچه که هم اکنون از پل تاریخی کلهر باقی مانده، مربوط به قرن چهارم هجری، نزدیک به هزار سال پیش است که توسط حاکم وقت (بدربن حسنویه) بدین شکل و عظمت باز زنده سازی شده است.به گفته مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان، هم اکنون از محل اعتبارات استانی، آسیب های شدیدی که به پایه های تاقدار ضلع شمال غربی این سازه وارد شده بود مورد مرمت قرار گرفته و امید است به زودی شاهد حفاظت و مرمت کامل این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.او همچنین افزود: برای مرمت و حفاظت این بخش، بیش از هزار سنگ تراش و قواره مورد نیاز است که با توجه به منشورهای مرمتی لازم است از معادن سنگ های اولیه استخراج و برای مرمت به کار گرفته شود.

 

آستین خونین ارتش آمریکا در قتل عام فیضیه فاش شد

مستند «سایه های پنهان» ساخته محمدرضا محمدی نجات  با تصاویر منحصر به فرد خود از آرشیوهای ارتش ایالات متحده آمریکا از راز حمایت مستشاران آمریکایی در آموزش سرکوب به کماندوها و نیروی هوایی شاهنشاهی در به خاک و خون کشیدن اعتراضات روحانیون و عشایر در دهه چهل پرده‌برداری می‌کند. مستند «سایه‌های پنهان» با موضوع بررسی زوایای پیدا و پنهان چهار دهه حضور مستشاری آمریکایی‌ها در عصر پهلوی دوم، به آنتن رسانه ملی رسیده است. این مستند از دو شب قبل روی آنتن شبکه مستند رفته است و پخش آن تا دوشنبه ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha