جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خامسان

حوزه/رییس دانشگاه بیرجند با اشاره به آمارها از برخی پیشرفت های بعد از انقلاب اسلامی این دانشگاه، گفت: در بحث جمعیت دانشجویی از سال ۵۶ تا ۹۷ حدود ۲۴۹ برابر افزایش جمعیت دانشجویی داشته ایم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، دکتر احمد خامسان، امروز در نشست خبری تشریح دستاوردهای دانشگاه بیرجند در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی در بیرجند، اظهار داشت: دانشگاه بیرجند ادامه مسیر سیاست راهبردهای حاکمان راهبردی شرق کشور و در جهت توسعه شرق کشور بوده است. در آن راهبرد به خوبی چالش های منطقه  شناسایی شده بود، چراکه اگر بخواهد استان خراسان جنوبی پایدار بماند راهش از مسیر فرهنگ و علم می گذرد.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه اگر به گذشته این مرز و بوم برگردید خواهید دید که در گذشته هیچ وقت نمی گفتند سوغات بیرجند عناب است و اولین چیزی که در این رابطه می گفتند سوغات این منطقه معلم است، انسان و فکر برمی شمردند، عنوان کرد: یکی از جاهایی که می تواند جمعیت استان خراسان جنوبی را باقی نگه دارد بحث آموزش عالی به شکل اهم است.

افزایش ۲۴۹ برابری دانشجویان نسبت به اول انقلاب

خامسان در ادامه به ارائه آمارهای از برخی پیشرفت های بعد از انقلاب اسلامی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در بحث جمعیت دانشجویی از سال 56 تا 97 حدود 249 برابر افزایش جمعیت دانشجویی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال 77 در کارشناسی ارشد از 22 نفر دانشجو شروع کرده و اکنون به بیش از 2 هزار نفر جذب دانشجو رسیده ایم، یادآور شد: همچنین در بحث دانشجویان مقطع دکتری 369 درصد رشد جمعیت را داشته ایم.

رئیس دانشگاه بیرجند اضافه کرد: در موضوع اساتید با درجه استاد تمام 90 درصد رشد، دانشیاران 430 درصد و استادیاران هم 42 درصد رشد داشته ایم و درمجموع در دانشگاه بیرجند 345 عضو هیئت علمی داریم که تعداد زیادی از این اساتید از دانشگاه های معتبر دنیا فارغ التحصیل شده اند.

افزایش ۳ کد رشته به ۳۵۲ کد رشته نسبت به تاسیس دانشگاه

خامسان تصریح کرد: درحالی که در ابتدا تنها با سه کد رشته این دانشگاه تاسیس شد، اما مفتخریم که در سال 97، 352 کد رشته در دانشگاه بیرجند داریم.

وی اعلام کرد: متاسفانه علیرغم رشد جمعیت دانشجویی با رشد منفی کارکنان مواجه هستیم و تعداد کارکنان نسبت به اعضای هیئت علمی کمتر از حد مطلوب است.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در مجلات علمی جهان دانشگاه بیرجند هشت هزار و 64 مقاله علمی در رده های مختلف داشته، گفت: از این تعداد 2 هزار و 360 مقاله به صورت مقالات ISI  تالیف و در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

خامسان افزود: همچنین 10 هزار و 751 مقاله برای ارائه در همایش های علمی معتبر داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه به شکل کلی از دانشگاه انتظار است که مشکلات کلی جوامع را حل کند، بیان داشت: تاکنون 419 طرح پژوهشی مرتبط با نیازهای جامعه داشته ایم و نیز151 گزارش علمی به جز طرح های پژوهشی چاپ شده است.

رئیس دانشگاه بیرجند اعلام کرد: 223 کتاب تالیفی و 136 کتاب ترجمه شده است که همه این کتاب ها معتبر هستند و همچنین تاکنون 175 اختراع و ابداع از دانشگاه بیرجند ثبت شده است.

کاهش رتبه جهانی دانشگاه بیرجند به زیر ۱۰۰۰ از اهداف سال ۱۳۹۸

خامسان اظهار داشت: در سال 96 توانستیم یک رتبه زیر سه و 2 رتبه زیر 10 از برترین های المپیادهای علمی به عنوان دانشجو جذب داشته باشیم که در این مواقع معمولا دانشجویان دانشگاه های خوب را انتخاب می کنند.

وی درخصوص همکاری علمی با دانشگاه های جهان مطرح کرد: در سال گذشته نیز 20 مورد پروژه مشترک با دانشگاه های خارج داشته ایم که در مجموع 78 مورد تفاهم نامه با این دانشگاه ها داشته ایم.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به رتبه دانشگاه بیرجند در سطح جهان و ایران گفت: در سطح ملی آخرین رتبه ای که اختصاص داده شده 16 است و در سطح جهانی هم این رتبه بالای یک هزار است که یکی از اهدافمان برای سال آینده کاهش رتبه جهانی دانشگاه به زیر یک هزار و رتبه کشوری به زیر 15 است.

خامسان، وضعیت بودجه دانشگاه بیرجند را نامساعد دانست و اعلام کرد: امسال با تلاشی که صورت گرفته بودجه سرانه سالیانه هر نفر دانشجو 10 میلیون و 200 هزار تومان است درحالی که این رقم در مقایسه با دانشگاه های همطراز کشور کمتر است.

در حق دانشگاه بیرجند اجحاف شده است

وی با اشاره در حق این دانشگاه اجحاف شده است تبیین کرد: اکنون زیر میانگین کشوری هستیم درحالیکه با توجه به شرایط و محرومیت های استان خراسان جنوبی میزان بودجه این دانشگاه باید بالای میانگین کشوری باشد.

رئیس دانشگاه بیرجند متذکر شد: این عدم توازن بودجه ای درحالی است که دانشگاه بیرجند از محل «طرح توازن» که توسط مسئولین استانی باید اختصاص پیدا کند صفر ریال دریافت کرده است.

آموزش عالی استان خراسان جنوبی عامل تثبیت جمعیت است

خامسان خاطرنشان کرد: ما با پدیده مهاجرت قشر جوان در استان مواجه هستیم و آموزش عالی استان خراسان جنوبی تنها رکن امنیت پایدار استان است و اگر حمایتی صورت نگیرد، سهم مهاجرت از استان خراسان جنوبی افزایش می یابد.

همچنین در ادامه «محمدقادر قادری» معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بیرجند با اشاره به اهمیت جایگاه فرهنگ در پژوهش، اظهار داشت: اگر نگاه به فرهنگ نگاه درستی نباشد هیچ پژوهشی نمی تواند رشد کند.

نقش بارز دانشگاه بیرجند در برگزاری کنگره ملی شهدای استان

وی با بیان اینکه نگاه به فرهنگ باید عالمانه باشد، مطرح کرد: در کنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی نقش دانشگاه بیرجند بسیار پررنگ بوده که اجلاسیه شهدای دانشجو نماد بارز آن است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: نقاط قوت فراوانی در انقلاب اسلامی داشته ایم که باید به درستی تبیین شود و در همین زمینه کرسی های آزاداندیشی زیادی در دانشگاه برگزار شده است.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha