شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیرکل اوقاف استان قم

حوزه/ مدیرکل اوقاف استان قم با اشاره به سیاست‌های مدیریتی جدید در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت موسسات و نهادهای مردمی در برگزاری طرح‌های مختلف استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در گفت‌وگوی زنده خبری سیمای مرکز قم اظهار کرد: ترویج معارف قرآنی و سبک زندگی اهل بیت(ع) در قالب برپایی مجالس عزاداری و روضه‌خوانی و نیز احیای نام ائمه اطهار(ع)، موضوع نیت بسیاری از موقوفات قم است.

وی افزود: اداره حوزه‌های علمیه و تربیت مبلغان دینی، از دیگر نیت‌های مهم موقوفاتی است که در شهر مقدس قم وجود دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برخی موقوفات دارای متولی خاص هستند گفت: دخل و تصرف در اجرای وقف بر عهده همان متولیان است ولی سازمان اوقاف نظارت بر اجرای امینانه نیت واقفان را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: برخی موقوفات هستند که متولی خاصی ندارند و مربوط به سازمان اوقاف هستند، از نظر شرعی و قانونی موظف هستیم در این موارد کاملا بر اساس نیت واقف عمل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان اینکه نماینده ولی فقیه به عنوان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کند و از نظر شرعی اجرای امینانه نیت واقفان را بر عهده دارد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان‌های نظارتی عملکرد اوقاف را نظر نظر دارند و از منظر قانونی هم این کار صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف استان قم تصریح کرد: عمل بر اساس نیت واقفان و احقاق حقوق موقوفات، سبب جلب اعتماد عمومی و ترویج عملی سنت حسنه وقف می‌شود بنابراین باید گفت اجرای امینانه نیت واقفان مهمترین وظیفه سازمان اوقاف به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در جمع‌آوری و هزینه عواید موقوفات رویکرد کارشناسانه و دقیقی وجود دارد گفت: سازمان اوقاف امانت‌دار موقوفات است بنابراین هیچ‌گاه نمی‌تواند مسیری را در پیش بگیرد که حق املاک وقفی پایمال شود، نگاه کارشناسی برای دریافت عواید و اجاره موقوفات اولویت دارد و هیچ کس حق دخل و تصرف در عواید را ندارد چرا که همه آنها در قالب سامانه‌ای جامع ثبت می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری افزود: این اطمینان را به مردم و واقفان می‌دهیم که عواید موقوفات با نگاه کارشناسی تعیین و دریافت و دقیقا در راستای نیت وقف هزینه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن تشکر از مدیران گذشته این اداره کل عنوان کرد: ارتباط خوبی میان اوقاف و موسسات و نهادهای خیریه برقرار شده و در دوره مدیریت جدید هم پرداختن به امور خیریه جزو اولویت‌های اصلی خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی و فشار بر اقشار ضعیف جامعه گفت: به دنبال این هستیم که از طریق اهتمام به امور خیریه که یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف به شمار می‌رود، برخی از مشکلات این افراد را حل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری به فعالیت‌های سراسری سازمان اوقاف مانند برگزاری مسابقات قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: برپایی مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی، یکی از مهمترین عملکردهای این سازمان به شمار می‌رود، مسابقاتی که انگیزه‌بخش جوانان این مرز و بوم برای روی آوردن به فعالیت‌های قرآنی و درخشش آنها در سطح جهانی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اسفندماه امسال برگزار می‌شود، قم به عنوان نخستین شهر از نظر کمی و کیفی حضور خوبی در مسابقات سال گذشته داشت و ثبت نام برای سال جاری هم از ۱۰ روز قبل شروع شده است.

وی گفت: تاکنون حدود ۴ هزار نفر از استان قم در این دوره مسابقات شرکت کرده‌اند البته مهلت ثبت‌نام هنوز باقی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: این آزمون در ۱۸ رشته برگزار می‌شود و سه قالب کتبی، شفاهی و الکترونیکی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهداف آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم گفت: ارزیابی کیفی مدارس و موسسات قرآنی یکی از این هدف‌ها محسوب می‌شود و علاوه بر این استانداردسازی و جهت‌دهی به فعالیت‌های قرآنی در کنار کشف و معرفی نخبگان و تکمیل بانک اطلاعاتی قرآنی سازمان اوقاف هم جزو این اهداف هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری بیان کرد: شرط سنی برای ثبت‌نام در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم وجود ندارد و هر فردی که به کلام وحی علاقمند است می‌تواند در این مسابقات شرکت کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن تشکر از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مسابقات گفت: طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم هم یکی از محورهای اصلی مسابقات به شمار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای در این دوره خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات لازم برای شرکت‌کنندگان در سامانه مسابقات سراسری حفظ و معارف قرآن کریم گردآوری شده است افزود: این آزمون به صورت خاص و در حوزه‌های تعیین شده برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در ادامه به طرح‌های فرهنگی و مذهبی اداره کل اوقاف استان قم پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تاکید کرده‌‌اند بنابراین اولویت نخست فعالیت‌های سازمان اوقاف نیز همین مکان‌های مقدس هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به طرح فرهنگی «آرامش بهاری» ویژه ایام نوروز عنوان کرد: این طرح با محوریت حرم مطهر امامزادگان اجرایی می‌شود و شامل خیمه‌های معرفت با غرفه‌های گوناگون است و علاوه بر این محافل انس با قرآن کریم هم در همین قالب برگزار می‌شوند.

وی اضافه کرد: حضور مبلغان دینی در بقاع متبرکه و مساجد، تاثیر فراوانی در ارتباط با اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به سیاست‌های مدیریتی جدید در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت موسسات و نهاهای مردمی فرهنگی و مذهبی در برگزاری طرح‌های مختلف استفاده کنیم و حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشیم؛ در حال حاضر به دنبال ارتباط گسترده‌تر با اینگونه مراکز هستیم تا به صورت منسجم، پشتیبانی کافی از آنها به عمل بیاید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: نفس وجود بقاع متبرکه موجب تقویت روحیه و ایمان اقشار مختلف می‌شود چرا که مردم ما به خاطر عشق و علاقه به ائمه اطهار(ع) به این مکان‌ها می‌روند؛ بر این اساس باید برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را نیز با محوریت حرم مطهر امامزادگان تدوین کرد تا به صورت هماهنگ پاسخگوی نیازهای رفاهی، فرهنگی و دینی زائران باشیم و مجموعه این فعالیت‌ها در نهایت موجب تقویت ایمان و اعتقادات دینی مردم شود.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از حضور خودجوش مردمی در بقاع متبرکه، حداکثر استفاده را داشته باشیم و بتوانیم گام بزرگی در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی برداریم.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha