پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جریان های تکفیری

حوزه/ محقق و پژوهشگر عرصه وهابیت و جریان های تکفیری گفت: باید با آثار پژوهشی و علمی به مقابله موثر با تفکر سلفی و جریان های انحرافی پرداخت.

حجت‌الاسلام‌  صادق مصلحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، اظهارداشت: به عنوان یک طلبه کوچکی از حوزه بزرگ امام صادق(ع) سعی می کنم در حد توان و بر اساس چارچوب های موجود در زمینه پاسخگویی به شبهات و مقابله با آنها فعالیت هایی همچون برگزاری دوره های آموزشی و روشنگری در فضای مجازی را از چهار سال گذشته آغاز نموده و ادامه دارد.

این محقق و پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام تصریح کرد: ما بیش از این اقدامات نیازمند تربیت نیروهای متخصص و صرف هزینه و همراهی سایر مسئولان برای مقابله با این تفکرات انحرافی هستیم.

*وهابیت مساوی با همه اهل سنت نیست و نباید آنها را  یک کاسه کرد

وی اضافه کرد: فکر تکفیری در جهان اسلام به وهابیت برمی گردد، اما وهابیت مساوی با همه اهل سنت نیست و نباید همه اهل سنت با آن یک کاسه کرد .

حجت‌الاسلام‌ مصلحی عنوان کرد: باید اهل سنت را از وهابیت جدا کرد و آنان را در جبهه خود قرار داده و در مقابل با وهابیت حساب نمود.

وی به آسیب های این تفکرات سلفی اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر داعش و گروه های شبیه به آن وضعیت اسف باری را برای جهان اسلام به وجود آوردند و علاوه بر کشتارهای فراوان و قتل انسان های بی گناه و مسلمانان، میلیون ها خانواده بی گناه را در عراق و سوریه و کشورهای دیگر آواره کردند.

*اسلام هراسی مهمترین خسارت تفکرات سلفی و تکفیری است

این استاد حوزه با اشاره به بروز خسارات زیادی که تفکرات انحرافی برای جهان اسلام به بار آورده است، گفت: اسلام هراسی یکی از مهمترین خسارت تفکرات سلفی و تکفیری است که بهانه و خوراک خبری لازم را برای رسانه های غربی فراهم کرده تا با نشان دادن این تصاویر و صحنه های وحشتناک و تنفر آور، از اسلام چهره ای خشن ارائه دهند.

حجت‌الاسلام‌ مصلحی در خصوص فعالیت های موسسه دارالاعلام در رابطه با مقابله با افکار سلفی و جریان های انحرافی گفت: جهان اسلام گرفتار افراطی گری و تکفیر است و این نوع تفکرات همه جوامع مسلمین را درگیر خود کرده و همه این خسارت ها به یک جریان غلط و انحرافی بنام تفکرات سلفی بازمی گردد.

وی در ادامه به تقسیم بندی جریان های موجود در جهان اسلام اشاره کرد و افزود: این جریان ها به سه دسته «جریان های سلفی»، «روشنفکر» و«سکولار» و همچنین اسلام سنتی که در حوزه های علمیه چه حوزه های علمیه شیعه و چه اهل سنت تقسیم می شوند.

*تفکرات سلفی ریشه در قرائت خاصی از اسلام دارد

وی خاطرنشان کرد: اما در عین حال دو خط فکری افراطی از یک طرف و از طرف دیگر جریان فکری تفریطی یا سکولارها در جهان اسلام وجود دارد که هر دوی اینها برای اسلام آسیب زا و زیان بار است.

محقق و پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام با بیان اینکه این موسسه بصورت تخصصی در زمینه سلفی فعال است، افزود: برخی ها معتقدند که این جریان های انحرافی ریشه ای در اسلام نداشته و ساخته و پرداخته غرب است این در حالی است که این تفکرات ریشه در قرائت خاصی از اسلام دارد که از قرن هفتم و هشتم خود را نشان داد.

حجت‌الاسلام‌ مصلحی در شرح تاریخچه و سابقه تاریخی سلفی افزود: در قرن هفتم و هشتم فردی به نام ابن تیمیه آغاز گر خط جدیدی است که بعد از او سلفیه نامیده شد چرا که افکار بدعتی و جدید خود را به نام سلف معرفی کرد و چون خود و شاگردانش پرتالیف بودند باعث شد تا چند قرن بعد، این تفکر رواج یابد.

وی در ادامه بیان کرد: البته ابن تیمیه در زمان خود به واسطه حضور علما و حوزه های علمیه نتوانست جایگاهی پیدا کند اما چند قرن بعد به دلیل ضعف حوزه علمیه و ضعف فرهنگی جهان اسلام این فکر توسط محد ابن عبدالوهاب در عربستان و شاه ولی الله دهلوی در هندوستان و دیگر شاگردان در جهان منتشر شد.

وی تاکید کرد: امروز همه آن چه از افراط و تکفیر در جهان اسلام وجود دارد به همان ریشه فکری در قرن هشتم که توسط ابن تیمیه ابداع شد، بازمی گردد و استکبار نیز از این فرصت در جهت رسیدن به اهداف شیطانی و تفرقه اندازی در جهان اسلام استفاده کرد.

*سلفی گری ها به استعمار کمک می کند تا راحت تر بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: سلفی گری از آن خط فکرهایی است که به استعمار کمک می کند تا راحت تر بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند، یعنی اصل جریان فکری تفرقه بین مسلمانان است، از این رو زمینه سازی شکل گیری و به وجود آمدن جریان های سیاسی، اجتماعی، نظامی و حکومتی این تفکر از سوی استکبار است. برای مثال در دوره اول تفکر وهابیت خبری از انگلیس نیست و در زمان محمد ابن عبدالوهاب بعد از 70 سال این تفکر سرکوب می شود اما دوباره بعد از مدتی توسط انگلستان احیا شده و این حکومت جدید آل سعود که پشتیبان وهابیت است به وجود می آید.

حجت الاسلام مصلحی در تکمیل توضیحات خود افزود: در القاعده اصل فکر، قرائت خاصی از اسلام است اما امریکا در تقابل با شوروی به این فکر کمک کرده و آن را تجهیز و سازماندهی نمود، اما وقتی این جریان وسعت پیدا می کند خود غرب نیز نمی تواند با آن مقابله کرده و دردساز می شود و حتی داعش نیز وهابیت است و باید با فکر مواجه شد، اما آمریکا و غرب از این فکر برای از بین بردن نیروهای موجود در جهان اسلام استفاده می کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در حال حاضر یک یا دو موسسه همچون دارالعلام و مطالعات بنیان دینی در این زمینه فعال هستند و به صورت میدانی تحقیق می کنند و اخبار کشور را دارند.

*فعالیت های مؤسسات در زمینه مقابله و آگاه سازی مردم کافی نیست

وی ادامه داد:همچنین از سوی این مؤسسات و به درخواست برخی از اهل سنت و شیعیان آسیب دیده، اساتیدی اعزام می شوند و یا در فضاهای عمومی و مجازی و اینترنت فعالیت دارند اما این تلاش ها کافی نیست.

وی بیان کرد: هجمه رسانه ای با پشتوانه و عقبه مالی و سیاسی رژیم سعودی وارد کشور شده و متاسفانه به اندازه کافی نسبت به این مسائل توجه نمی شود و متاسفانه عوامل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به پیشرفت این فکر افراطی کمک می کند.

*تفکرات افراطی در فضای مجازی ترویج می شود

وی تصریح کرد: کلیه شبهاتی که در جامعه ترویج می کنند برنامه ریزی و سطح بندی شده است و آن را سطوح پایین شروع کرده و به اوج می رسانند.

حجت‌الاسلام‌  مصلحی در مورد محور فعالیت های موسسه گفت: این مجموعه رویکرد پژوهشی داشته و با هدف تربیت پژوهش گر، شناخت واقعیت ها، حرفها، دشمن شناسی و میدان شناسی فعالیت می کند و در مرحله اول به شناسایی وضعیت موجود می پردازد.

وی اعزام مبلغ و اساتید و پژوهشگر به مناطق آسیب دیده را از دیگر وظایف این موسسه عنوان کرد و گفت: با این اقدام افراد و اقشار فرهنگی و تاثیر گذار مانند معلمان، دانشجویان، روحانیون و مبلغان مذهبی را نسبت به این مساله هوشیار می شوند.

گفت وگو : اکبرپوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha