جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اندونزي شبكه تلگرام را فيلتر كرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عقب‌نشینی آمریکا از ورشو اسرائیل را به هذیان انداخت

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان از اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره تمرکز نشست ورشو بر مسائل ضدایرانی عقب‌نشینی کرد. در شرایطی که کشورهای زیادی اعلام کرده‌اند در نشست لهستان شرکت نخواهند کرد و یا وزرای خارجه خود را به آن ارسال نمی‌کنند، کوهن گفت: «این هم اهمیت دارد که به صراحت بگوییم که محور این نشست چه چیزهایی نخواهد بود. [این جلسه]، محفلی برای طرح دعوی مجدد درباره صلاحیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.» وی اضافه کرد: «در حالی که ما نگرانی‌های خودمان را درباره برجام به صراحت ابراز کرده‌ایم به تصمیم سایر کشورها برای حمایت از آن احترام می‌گذاریم. ضمن آنکه [این نشست] محفلی برای بدنام کردن ایران یا حمله به آن کشور نیست. آقای رئیس‌، در واقع، وزیر امور خارجه ایالات متحده راهبردی آشکار برای رسیدن به یک توافق جامع جدید با ایران اعلام کرده است.» «دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، پیش از آغاز جلسه شورای امنیت به تکرار ادعاها درباره ایران پرداخت. وی در بخش دیگری از ادعاهایش با متهم کردن ایران به تلاش برای ترور برخی نفرات در اروپا از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرد. او سپس ایران را به حمله به اروپا متهم کرد و گفت: «دنیا نمی‌تواند در خوش خیالی زندگی کند. ایران در حال حمله به اروپا است. اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گام مهمی رو به جلو برداشته است.»

 

ایران برگ برنده ژئواستراتژیک را برد

شبکه «سی ان ان» اخیرا به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد که تحریم فعلی آمریکا و غرب علیه ایران، بزرگ‌ترین تحریم بشر علیه بشر در تاریخ است. این در حالی است که با هوشیاری مردم در کشورمان زندگی به صورت عادی جریان دارد و کالاها به وفور یافت می‌شوند.روزنامه آلمانی «تاگس‌اشپیگل» طی مطلبی، به روند افزایش قدرت ایران بعد از سقوط رژیم شاه پرداخت و نوشت: «حدود 40 سال پیش شاه از ایران فرار کرد و... سقوط وی، زمینه‌ساز یک تحول عظیم در خاورمیانه و آغاز خصومت میان ایران و آمریکا بوده است.»نویسنده در ادامه به «گسترش نفوذ و قدرت ایران در منطقه» ‌اشاره کرده و نوشته: «برنامه اتمی ایران و ساخت موشک‌هایی با برد بالا، از نگاه دشمنان ایران مانند آمریکا و حکام عرب و اسرائیل یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک محسوب می‌شود... عملا ایران برنده بزرگ ژئواستراتژیک سال‌های گذشته است. نظام جمهوری اسلامی با وجود همه مخالفت‌ها و مقاومت‌ها، توانسته است نفوذ سیاسی و نظامی خود در منطقه را بطور مداوم افزایش دهد.»تاگس ‌اشپیگل در ادامه، به جای نام بردن از مقاومت، «هلال شیعی» که یک مفهوم خلق شده در گفتمان محافل غربی است را به کار می‌برد و مدعی می‌شود: «هدف بلند پروازانه ایران برای ساخت یک نوع هلال شیعی در منطقه از خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه، همواره بیش از پیش به تحقق نزدیکتر می‌شود.»این روزنامه آلمانی در بخش پایانی مطلب مطول خود می‌نویسد: «بعد از لغو توافق هسته‌ای ایران از طرف ترامپ، حالا رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد جمهوری اسلامی را با همه ابزار به زانو در آورد. اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد وی بتواند این کار را انجام دهد.»

 

بانک فرش قرمز را از زیر پای ژن‌خوب‌ها کشید

محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرده است که این بانک پس از یک دهه، قرار است هزار و ۱۰۰ نفر را ‏استخدام کند.این اتفاق پس از «سال‌ها دوندگی و پیگیری»، با مجوز مجمع عمومی بانک، سازمان اداری و استخدامی کشور ‏و وزارت اقتصاد امکانپذیر شده. نحوه استخدام نیز از طریق آزمونی سراسری است که اسفندماه برگزار خواهد شد و ثبت نام آن به ‏مدت ۱۰ روز از طریق سایت جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. ‏به گفته مدیرعامل بانک ملی، این بانک نزدیک به یک دهه استخدام نداشته و از این رو، با توجه به بازنشسته شدن بسیاری از ‏کارکنان، با بحران کسر کادر در شعب خود مواجه شد. حسین زاده ابراز امیدواری کرده که این استخدام «کمی از مشکلات سرمایه ‏انسانی این بانک» که فشار زیادی را متحمل می‌شدند، کم کند. ‏حسین زاده، علاوه بر مدیرعاملی بانک ملی، ریاست شورای هماهنگی بانک‌های دولتی را نیز بر عهده دارد. خبری که او امروز ‏رسانه‌ای کرده از چند جهات دارای اهمیت ویژه است. ‏در شرایط مشابه ‏در مجموعه‌های دولتی، استفاده از رانت، و فرصت‌های استخدامی به اوج خود می‌رسید. به طور مثال، مدیران برخی مجموعه ‏ها، به دلیل تعاملات و بده بستان‌های خود با برخی مسئولین و اشخاص ذینفوذ به طور مثال نمایندگان مجلس، ترجیح می‌دادند تا ‏فرصت‌های استخدامی زیرمجموعه خود را میان برخی از این اشخاص توزیع کنند. نتیجه این اقدام این بود که همواره افرادی فاقد ‏صلاحیت صرفا به دلیل ارتباطات ویژه با مسئولین و بعضا با استفاده از روابط خانوادگی، از فرصت‌های استخدامی بهره‌مند شده ‏و سایر افراد که شایستگی لازم برای پست‌های مذکور را داشتند، از این فرصت محروم می‌شدند. قطعا اعلام شفاف نحوه استخدام ‏و رسانه‌ای کردن آن از یک مدیر دولتی، می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌های اینچنینی را گرفته و از این رویه نادرست جلوگیری کند. ‏

 

بیت رهبری بازگشت تلگرامی را تکذیب کرد

یک مقام مسئول در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت برخی کانال‌های فعال در پیام‌رسان تلگرام با عناوینی مانند «رهبر انقلاب» و... ، انتساب این کانال‌ها را به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رد کرد.وی افزود: همان طور که قبلا اعلام شده، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در تاریخ 29 فروردین سال جاری با صدور اطلاعیه‌ای کلیه فعالیت‌های خود را در پیام‌رسان تلگرام خاتمه داده و از آن تاریخ هیچگونه فعالیتی در این پیام‌رسان ندارد.

 

نامه سرگشاده وزراء به رهبری تایید شد

6 وزیر و دو معاون این نامه را امضا کرده‌اند. گویا در این نامه ادعا شده  الحاق به، FATF و CFT چاره مقابله با تحریم‌هاست... باید از دولتمردانی که پذیرش چند مطالبه باقی مانده از 41 مطالبه FATF (نظیر الحاق به CFT و پالرمو) را توجیه می‌کنند، پرسید چه تضمین عینی و غیرقابل خدشه می‌دهید که آمریکا و اروپا، همین بازی را پس از دریافت اطلاعات محرمانه مالی و بانکی ما، دوباره تکرار نکنند و آن‌گاه با اشراف اطلاعاتی دقیق‌تر، منافذ دور زدن تحریم‌ها را نبندند؟ وقتی آمریکا و اروپا، برجام (سندضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل) را به این سادگی پایمال و لوث کرده‌اند، چرا نتوانند با بهانه‌تراشی‌های جدید، مانع از برداشته شدن مجدد تحریم‌ها نشوند؟!  در آن صورت گریبان چه کسی را باید گرفت و اصلا چه فایده‌ای دارد که مثلا مردم و نظام، گریبان توجیه‌گران امروز الحاق به FATF و ملحقات آن را بگیرند؟!وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، تقدیم نامه برخی از وزیران به رهبر معظم انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را تایید کرد و گفت: مفاد این نامه تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

ارتش آمریکا در بغداد تسلیم ایران شد

ارتش آمریکا در گزارشی به این نتیجه رسیده که ایران تنها پیروز حمله‌ آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود که به سرنگونی دیکتاتور معدوم این کشور، «صدام حسین» منجر شد.این یکی از یافته‌های تحقیقی است که توسط «کالج جنگ ارتش آمریکا» انجام شده و نتایج آن روز ۱۷ ژانویه منتشر شده است.در این گزارش آمده است: «در زمان تکمیل این پروژه تحقیقی در سال ۲۰۱۸، ایرانی جسور با اندیشه‌های توسعه‌طلبانه تنها پیروز به نظر می‌رسد.»این گزارش، از عراق تا قبل از جنگ سال ۲۰۰۳ به عنوان «موازنه‌ساز سنتی در برابر ایران» یاد کرده اما تأکید کرده که این وضعیت اکنون تغییر کرده است.

 

طوفان سرطان امان کشور را برید

دکتر علی قنبری‌مطلق ضمن اعلام بروز سالانه بیش از ۱۱۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور، گفت: بروز سالیانه سرطان در زنان و مردان به ترتیب ۱۵۷ و ۱۳۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ هرچند این آمار از متوسط جهانی کمتر است اما طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده این بروز در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، بیشتر خواهد شد. در مجموع می‌توان گفت که هرچند این افزایش موارد بروز در سطح جهان رخ می‌دهد، اما بیشترین میزان افزایش در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد. وی درباره چرایی افزایش میزان بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه گفت: مهم‌ترین علت آن، افزایش امید به زندگی است؛ چرا که کشورهای توسعه یافته عمدتا به پیک سن جمعیت‌شان رسیده‌اند و معمولا افزایش بیشتری ندارند؛ بنابراین هرچند که بخشی از افزایش بروز سرطان در این کشورها اتفاق می‌افتد، اما عمده افزایش موارد این بیماری به دلیل افزایش سن امید به زندگی در کشورهای در حال توسعه است.وی مطلق شیوه زندگی نامناسب و همچنین عوامل محیطی را از دیگر عوامل موثر در افزایش میزان بروز سرطان‌ها در کشور خواند.

 

تقلبی ها خودرو را به مرز هشدار رساندند

علیرضا نیک آئین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است افزود​: این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست.وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه ‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد، گفت: این موضوع شکایات بسیار زیادی را از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه ایجاد کرده است.رئیس امور بازرسی اصناف افزود:​ این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

سلطانی‌فر مهره های ارشاد را جابجا کرد

محسن حدادی، مدیرکل روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ضمن تأیید خبر استعفای محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: وزیر ارشاد این استعفاء را پذیرفته است.مسئله استعفای محمد سلطانی‌فر از سوی منابع آگاه مطرح شده اما عنوان شده بود که وی برای باقی ماندن در این سمت شروطی را تعیین کرده است. تا اینکه امروز خبر قطعی شدن این استعفاء مطرح و اعلام شد که وزیر ارشاد نیز این موضوع را پذیرفته است.محمد سلطانی‌فر از استادان و صاحب‌نظران باسابقه و برتر ارتباطات کشور بوده و در محافل علمی از مخالفت خود با فیلتر تلگرام و برخی دیگر از سیاست‌های معمول کشور در حوزه رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گفت اما تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در خصوص دلایل این استعفا مطرح نشده است.

 

تهران به ورشو هشدار داد

عراقچی با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت آمریکا در برگزاری کنفرانس ورشو افزود: دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا را از برگزاری این کنفرانس درک کند و متوجه عواقب آن باشد. عراقچی تاکید کرد: چنین کنفرانسی اگر به دنبال صلح در خاورمیانه است باید جنایات رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار دهد.«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن آمریکا و لهستان در شهر ورشو نشستی را با موضوع «آینده خاورمیانه» برگزار می‌کنند. وی گفت تمرکز اصلی این نشست، مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران خواهد بود.بر اساس گزارش‌های غیررسمی، تاکنون وزرای خارجه حدود ۷۰ کشور، از جمله تمام اعضای اتحادیه اروپا، به شرکت در این نشست دعوت شده‌اند، با این وجود هنوز مشخص نیست کدام کشورها این دعوت را پذیرفته‌اند.میزبانی لهستان از این نشست ضدایرانی، با واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است. ایران تأکید کرده است که چنین نشستی به روابط دوجانبه میان تهران و ورشو لطمه می‌زند. لهستان که دولتی راستگرا دارد، هرچند به ظاهر از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده، اما در موارد متعددی از سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کرده و حتی به اروپا نیز توصیه کرده که «دغدغه‌های» واشنگتن را درک کند.

 

نانو بر لبه پرتگاه سقوط ایستاد

دکتر سعید سرکار گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نانو داریم که بالغ بر ۵۰۰ محصول در بازار دارند؛ این محصولات به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر می شود.به گفته دبیر ستاد نانو، به تعبیر مقام معظم رهبری کاری  که در حوزه نانو انجام شد، می تواند به عنوان یک الگو در سایر امور مملکت هم به کار گرفته شود اما متاسفانه  سال گذشته در رابطه با تخصیص بودجه هفتاد درصد بودجه ما را پرداخت کردند و ما بقی را پرداخت نکردند.وی با بیان اینکه بودجه سال گذشته ستاد توسعه فناوری نانو برابر با ۷۷ میلیارد تومان بوده است، بیان کرد: ۳۰ درصد آن هنوز پرداخت نشده و ما با بحران و بدهی وارد سال جاری شدیم.وی تاکید کرد: امسال هم که ریشه بودجه ما را زدند و بیش از ۴۰ درصد بودجه ما را کاهش دادند؛ سازمان مدیریت، پیشنهاد داده که بودجه ستاد توسعه فناوری نانو  امسال برابر با  ۸۵ میلیارد تومان باشد اما در لایحه پیشنهادی دولت به ۴۲ میلیارد کاهش پیدا کرد.دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بیان کرد: چرا باید در عرصه ای مانند فناوری نانو که موفق بودیم  و در دنیا می درخشیدیم دچار شوک شود و مجموعه را از ریل خارج کنند. در حال حاضر مجموعه در حال رشد خوبی است و  بازدهی دارد. چرا باید متوقف شود!وی بودجه فناوری نانوی ایران را در مقایسه با سایر کشورها اعلام کرد و گفت: این بودجه در مقایسه با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست؛ کشور امریکا سالانه بودجه ای برابر با ۱.۸میلیارد دلار، چین ۱.۲ میلیارددلار، ژاپن ۱ میلیارد دلار در حوزه نانو صرف می کنند.وی گفت: اگر بودجه سال گذشته ستاد نانو را به دلار تبدیل کنیم می بینیم که ۵ میلیون دلار بوده و در برابر بودجه های مصرفی در حوزه نانو این چند کشور قابل مقایسه نیست؛این بودجه خنده دار است.

 

بودجه بحران را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها مجلس، با کلیات لایحه مدیریت بحران کشور با ۱۵۵ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس روند بررسی لایحه مدیریت بحران کشور را توضیح داد و گفت: لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور جهت رسیدگی به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد. طی جلسات متعددی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، مشاوران، پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت.نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اصلاحات در عنوان و متن، لایحه مذکور در کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس تصویب شد. لازم به ذکر است گزارش کمیسیون‌های فرعی اجتماعی و برنامه و بودجه ارسال نشد. از آنجایی که مخالفان در مخالفت با کلیات لایحه مدیریت بحران کشور صحبت نکردند، این لایحه بدون بحث به رأی گذاشته شد و مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

 

دولت از خودرو استعفا داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز قوه مقننه، و در جریان بررسی جزئیات طرح ساماندهی صنعت خودرو با پیشنهاد جایگزین برای ماده ۲ این طرح که از سوی حمیدرضا فولاگر، صورت گرفت، موافقت کردند.بر اساس این مصوبه، دولت مکلف شد، ظرف ۳ سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری انجام دهد.گفتنی است، این پیشنهاد با ۱۱۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر، در جلسه به تصویب رسید.

 

ایران از اسرائیل سبقت گرفت

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه «گلوبال فایرپاور» ارتش رژیم صهیونیستی پایین‌تر از برزیل و اندونزی در جایگاه شانزدهم و نیروهای مسلح ایران در جایگاه سیزدهم قرار گرفته‌اند. این رتبه‌بندی میان ۱۳۶ کشور و رژیم صهیونیستی انجام شده است.روزنامه جروزالم‌پست نوشته این سومین سال متوالی است که جایگاه ارتش اسرائیل در رتبه‌بندی این وب‌سایت نزول پیدا می‌کند. رژیم صهیونیستی سال گذشته در جایگاه پانزدهم و سال ۲۰۱۱ در جایگاه یازدهم قرار داشت. ایران، در مقابل با هفت پله صعود از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳ در سال ۲۰۱۸ دست پیدا کرده است.طبق اعلام سایت «گلوبال فایرپاور»، در این رتبه‌بندی تنها توانمندی‌های متعارف نظامی و ۵۵ ملاک دیگر اعم از بُرد سلاح‌های موجود در زرادخانه‌ها، شمار نیروی انسانی در دسترس، توانمندی‌های صنایع دفاعی ، منابع طبیعی، وسعت جغرافیایی و قدرت اقتصادی لحاظ شده‌اند.

 

ایران رزمایش اینترنتی برگزار کرد

ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی حاکی از آن است که به‌زودی «رزمایش قطع اینترنت» به‌ صورت مکرر در کشور برگزار خواهد شد تا میزبانی‌های داخلی و میزان اتکا به اینترنت کاهش یابد.در متن نامه این شرکت آمده است:«پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به‌منظور رزمایش قطع اینترنت به‌اطلاع می‌رساند، تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ 1397/11/7 از ساعت 10 تا 12 به‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود.در این فرآیند تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد.بدیهی است پس از پایان رزمایش تمامی سرویس‌ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت.در آینده نزدیک این رزمایش به‌تناوب تکرار شده و در نهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد.لذا پیشنهاد شده است نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند».با توجه به متن این نامه و اطلاعیه‌ای که از سمت شاپرک و پدافند غیرعامل به‌دنبال دارد، پیش‌بینی می‌شود سایر شرکت‌های پرداخت هم به‌زودی چنین هشدارهایی را به مشتریان خود بدهند.

 

«گله گرگ‌ها» جای «محور شرارت» بوش را گرفت

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا لقبی که جرج بوش در زمان ریاست‌جمهوری خود به بزرگترین دشمنان آمریکا داده بود را به «گله گرگ‌ها» تغییر داد!معاون دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در جمع سفرای آمریکا در کشورهای مختلف جهان که در واشنگتن برگزار شد، از کشورهای مخالف آمریکا به عنوان «گله گرگ‌ها» نام برد.وی در اظهاراتی توهین‌آمیز در این باره گفت: «ایالات متحده علاوه بر رقبای جهانی خود، اکنون با "گله‌ای از گرگ‌های سرکش" مواجه است که می‌خواهند نظم بین‌المللی‌ای که آمریکا برای بیش از نیم قرن در جهان حفظ کرده است را تغییر دهند.»طبق تعریف مایک پنس، لقب توهین‌آمیز «گله‌گرگ‌ها» شامل دو کشور ایران و کره شمالی است که جرج بوش در جریان سخنرانی خود در برابر کنگره در سال ۲۰۰۲ در اظهاراتی مضحک آنها را جزء «محور شرارت» نامید. البته به نوشته بلومبرگ، معاون ترامپ در لفاظی جدید خود، محور شرارت جرج بوش را به ۵ کشور گسترش داده و کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در آمریکای لاتین را نیز به آن اضافه کرده است.

 

دادستان مشاور دولت را هم به زنجیر کشید

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده محمدرضا خاتمی گفت: موارد دیگری به جز این فرد هم بوده است. یکی از مشاوران دولت را تحت تعقیب قرار داده و پرونده وی دادگاهی می شود. انتقاد در کشور آزاد است اما آنچه آسیب می رساند شکستن مرزهای اعتماد کردم است. پخش شایعات، اخبار خلاف واقع و دروغ ضرر است. دیروز دیدیم کسی که تازه به دادسرا احضار شده، خبر زندانی شدن وی مطرح می شود. در آستانه چهل سالگی انقلاب به جای ناامید کردن مردم باید آنها را به آینده امیدوار کرد.

 

نتانیاهو به قدرتمندترین نیروی اسلامی اعتراف کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت که به مقابله با تلاش‌های تهران برای تثبیت نظامی در سوریه ادامه می‌دهند.نتانیاهو طی نشست خبری مشترک با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین در قدس اشغالی، مدعی شد: «ما اکنون از سوی نیروهای اسلامِ ستیزه‌جو مورد حمله قرار داریم. قدرتمندترین نیروی اسلام ستیزه‌جو، رژیم ایران است. آنها در حال بلعیدن یک کشور پس از دیگری هستند – سوریه، یمن، لبنان، عراق».نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه هیچ دولتی وقتی که برای نابودی‌اش برنامه‌ریزی یا اقدام می‌کنند، ساکت نمی‌نشیند، ادعا کرد: «اسرائیل به مقابله با تلاش‌های ایران برای استفاده از سوریه، لبنان و غزه به عنوان پایگاه‌هایی برای حمله به اسرائیل ادامه می‌دهد؛ آنها این اقدامات را برای هدفی که آشکارا اعلانش می‌کنند، انجام می دهند، که آن نابودی اسرائیل است».

 

اولتیماتوم تعزیرات تمام شد

محمد علی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه قیمت فعلی فروش لوازم خانگی در بازار برای سازمان تعزیرات راضی کننده نیست و همچنان افزایش قیمت در برخی از اقلام مشاهده می‌شود، بیان کرد: با توجه به تخلف در گرانفروشی لوازم خانگی در بازار، برخورد با احتکار کنندگان لوازم خانگی از چندماه پیش آغاز شد و تعداد قابل توجهی انبار دپو کالا و لوازم خانگی توسط ماموران گشت تعزیرات حکومتی استان تهران شناسایی شد و با متخلفان برخورد‌های لازم صورت گرفت.مدیرکل تعزیرات استان تهران با اشاره به اینکه بخشی از گرانفروشی در بازار به خدمات پس از فروش عرضه کنندگان کالا‌ها و لوازم مربوط است، گفت: خدمات پس از فروش کالا‌ها بدون هیچ دلیل موجهی از سوی فروشندگان محاسبه و از مشتریان دو برابر قیمت کالا وجه برای ارائه خدمات دریافت می‌شود که این موضوع در اصل تخلف محسوب می‌شود و با شکایت شهروندان قابل پیگیری است.مدیرکل سازمان تعزیرات استان تهران درباره قیمت زنی مجدد بر روی کالا‌ها توسط برخی فروشندگان گفت: این امر مصداق بارز تخلف است. برچسب زنی مجدد قیمت بر روی کالا‌ها و حتی عدم قیمت گذاری بر روی کالا در بازار تخلف محسوب می‌شود و با شکایت شهروندان این موضوع قابل پیگیری خواهد بود.

 

«یک» بدعت خطرناک؛ بودجه را تهدید کرد

موضوع دیگر که در لایحه آمده یک اختراع عجیب و واقعا خطرناک است که باید به آن توجه جدی کرد و مجلس می‌بایست آن را در دستور کار قرار داده و حذف کند که حکایت "یک"‌هایی است که در ردیف‌های بودجه آمده است.وقتی قانون بودجه امسال را بررسی می‌کنیم، برخی ردیف‌ها وجود دارد که اعتبار اختصاص داده شده به آن با عدد «یک» درج شده است. سازمان برنامه و بودجه در این مورد می‌گوید با توجه کمبود منابع درآمدی و نبود ارزیابی از سال آینده، برای برخی ردیف‌ها صرفا عدد «یک» قرار دادیم به این معنی که مستحق دریافت بودجه هستند، اما منوط به اینکه منابع حاصل شود.سوالی این است که زمانی که منابع حاصل شد و برای این موارد بودجه تخصیص داده شد؛ با چه درصد و نسبتی به آن‌ها داده می‌شود؟ که مشخص نیست؛ مثلا در بخش دفاعی یا موارد دیگر که در جلوی آن عدد یک وجود دارد، در طول سال به صندوق توسعه ملی حواله داده شد و یا موارد از این قبیل که بخشی از منابع را بگیرند؛ که سهم این دستگاه‌ها در منابع مالی چگونه است؟، البته اصلا مشخص نیست.اشکال بزرگ این موضوع این است که در این موارد کار و اختیار به طور کامل در دست دولت می‌افتد و اگر کسی رقم درشتی را در ردیفی هزینه کند، قابل پیگیری از سمت مجلس و قوه قانون‌گذار نیست. این یکی از خطرات بزرگ لایحه بودجه ۹۸ است که حتی می‌تواند با اصول قانون اساسی هم مغایرت ایجاد کند؛ زیرا در منابع بسیار مهمی بدون هیچ گونه برنامه‌ریزی، به دولت  اختیار داده می‌شود؛ در حالی که دولت هنوز نمی‌داند منابع‌اش برای سال آینده چه میزان است و اجازه ندارد در بودجه سالانه تصویب کند.این‌گونه نمی‌تواند اقدام کرد که دولت لایحه بودجه یکساله را تنظیم کند و در آن کلی ردیف با عدد یک بیاورد، آن هم با این توضیح که هر زمان پول رسید؛ پرداخت می‌کنیم؛ چقدر؟ به اختیار خودمان؛ این اتفاق مهمی است.

 

نفت سوم، کام بورس را تلخ کرد

یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در سومین مرحله عرضه در بورس در ساعت 14 و 30 دقیقه امروز به نرخ بشکه ای 52 دلار و 42 سنت دلار در تابلوی فروش قرار گرفت اما بدون مشتری ماند.تاکنون 2 مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی تاکنون انجام شده که در مرحله نخست فروش نفت (6 آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد، اما هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید.همچنین در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت معامله شد.«سیدعلی حسینی» مدیرعامل بورس انرژی پیش از این به ایرنا گفته بود، شرکت های خارجی برای خرید نفت از بورس ابراز تمایل کرده اند و برخی کشورها از طریق سفارتخانه ها دنبال کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس بوده اند و شماری از شرکت های خارجی نیز مستقیم برای رایزنی در این باره مراجعه و کد معاملاتی نیز اخذ کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha