جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار کمیسیون اقتصادی با مراجع و علما

حوزه/ مراجع معظم تقلید و علما برای چندمین بار از وضعیت ناگوار اقتصادی و عملکرد بانک ها انتقاد کرده و خواستار توجه قوای سه گانه به حل این مسائل شدند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، رئیس و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با برخی از مراجع و علما دیدار کردند که مراجع تقلید در این دیدارها، ابراز تاسف و انتقاد چندین باره خود را از عملکرد بانک ها در نحوه  پرداخت  وام قرض الحسنه به مردم و ربا خواری در این نوع وام ها و همچنین اخذ دیرکرد از وام های قرض الحسنه را بیان کردند.

پرداخت وام‌ های قرض الحسنه به شیوه فعلی ربا%9� است.

 

ثروت‌های انباشته به جریان بیفتند تا به رونق اقتصادی برسیم

حضرت  آیت‌الله نوری همدانی امروز نیز  در دیدار اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشار�%nj;ها داده می‌شود قطعا خلاف شرع و حرام است، چهار درصد حق الزحمه برای بانک ها تعیین شد که بانک ها با نوعی فریب به دریافت بیش از این میزان از مردم مبادرت می‌کنند که نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما بارها این مسئله را گوشزد کرده ایم ولی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته گفتند: مسئله خلق پول توسط بانک ها یکی از برنامه های بسیار خطرناک بوده، چرا که بانک ها پول به دست مردم نمی‌دهند، بلکه با چک و اسناد مبالغ را از این حساب به آن حساب جابجا می‌کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه دادند: برخی از موسسات اعتباری به دلیل این گونه مشکلات به ورشکستگی کشیده شدند که دولت برای جبران آن و جلوگیری از افزایش نارضایتی دست به چاپ و تولید اسکناس زد.

ایشان با انتقاد از عدم اجرای مصوبات بانک مرکزی توسط دیگر بانک ها بیان کردند: مسئله ای که وجود دارد این است که باید ببینید بانک مرکزی چه ضمانت اجرایی دارد که هیچ بانکی به دستورات آن عمل نمی‌کند، باید سیستم جامعی وجود داشته باشد که بانک ها را ملزم کند که مصوبات را عملی کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کردند: به جای مجازات بانک ها و تعطیل کردن آن‌ها، باید به فکر چاره ای برای حل مشکلات و کاهش تخلفات آن‌ها بود، چرا که تعطیلی بانک ها به افزایش نارضایتی ها دامن می‌زند.

 

دیرکرد بانک‌ها خلاف شرع است

حضرت آیت‌الله  سبحانی  نیز عنوان کردند: بخشی از مشکلات اقتصادی از خارج و بخشی از داخل ناشی می‌شود.

ایشان افزودند: دشمن خارجی ما ظالم و غدّار بوده که پایبند به قولش نیست و سایر کشورها نیز پیرو آن‌ هستند، اما در شرایطی که توانمان به دشمن نمی‌رسد، باید داخل را با افزایش تولیدات تقویت کند.

این مرجع تقلید گفتند: مشکلات ما زمانی حل می‌شود که امکانات داخلی را به کار بگیریم و برای تحقق این امر باید  از تولیدکنندگان حمایت شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی بیان کردند: اشخاصی که در گمرک فعالیت دارند، باید انسان‌های درستکاری باشند و اگر اینگونه باشد بسیاری از مشکلات ناشی از قاچاق رخ نمی‌دهد.

ایشان تاکید کردند: کالایی که در داخل تولید می‌شود نباید مشابه خارجی آن وارد شود و در همین زمینه کاری که در بخش گندم انجام شده بسیار قابل قبول بوده و ما به خودکفایی رسیده ایم.

این مرجع تقلید با بیان مشکلات موجود در صنعت فرش کشور مطرح کردند: یکی از مهم ترین تولیداتی که افراد بسیاری را شاغل کرد صنعت فرش بود، اما اکنون متاسفانه این صنعت با دستگاه های موجود از بین رفته است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به وجود ۱۱ هزار شعبه بانکی اضافی ابراز کردند: دیرکرد بانک ها خلاف شرع بوده و عملکردهایی از این دست به عدم نزول باران منتهی می‌شود.

ایشان با اشاره به نقش گاندی در توسعه هند ادامه دادند: ما از ابتدا در قانون اساسی اسراف را حرام کردیم، اما متاسفانه امروز بیشترین اسراف در حال رخ دادن بوده و نمونه آن واردات ماشین های مدل بالای خارجی است در حالی که باید از خودروی داخلی حمایت شود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: دولت باید تعداد کارمندان خود را کاهش دهد و زمانی که ما قانون اساسی را می‌نوشتیم تعداد کارمندان بیش از یک میلیون نفر بود که این تعداد امروز به چهار میلیون نفر رسیده است.

 

ثروت‌های انباشته به جریان بیفتند تا به رونق اقتصادی برسیم

حضرت  آیت‌الله نوری همدانی امروز نیز  در دیدار اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جامعیت دین مبین اسلام، گفتند: این دین آسمانی در عرصه های مختلف و  مسائل گوناگون از جمله اقتصاد نظر و آموزه دارد و مساله اقتصاد دارای اهمیت زیادی است.

ایشان با اشاره به لزوم میدان دادن به جوانان به ویژه در امور اقتصادی، گفتند: اگر به آن‌ها میدان داده شود، جوانان می‌توانند که مشکلات اقتصادی را حل کنند؛ مردم در چند سال اخیر وعده‌های زیادی را در حوزه اقتصاد شنیدند، ولی آن‌ها ارزانی را در سفره‌های خود نمی‌بینند، ارزش پول کشورمان کاهش یافته است و کالاهای ضروری برای مردم گران شده است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی اولویت بندی در تامین نیازهای مردم را ضروری دانستند و تصریح کردند: دولت پیش از پرداختن به بازار خودرو و سکه باید تامین نیازهای اولیه مردم را در دستور کار خود قرار بدهد.

ایشان ادامه دادند: ثروت‌ها نباید راکد باشند، بلکه ثروت‌ها باید در جریان باشند تا رونق اقتصادی را داشته باشیم، در اسلام فقر نداریم و اگر جلوی اسراف‌ها و احتکارها گرفته شود، دیگری فقیری نخواهیم داشت.

معظم له ادامه دادند: براساس روایات اسلامی ما باید حاکمان جامعه، زندگی خودشان را در سطح فقرای جامعه قرار دهند، تا تحمل فقر برای فقرا راحت باشد؛ اما متاسفانه در کشور ما به خوبی به این نکات توجه لازم نمی شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: در چند سال اخیر بارها گفتم که دیرکرد حرام است و دیرکرد ربا به شمار می‌رود، اما باز هر روز مردم به من نامه می‌نویسند که در بانک‌ها از آن‌ها دیرکرد گرفته می‌شود.

معظم له تاکید کردند: هر اقدامی در حوزه اقتصاد به سرعت خودش را نشان می‌دهد و مردم بهبود وضعیت اقتصادی را باید در سفره‌های خود و نه آمار مدیران ببینند، آن‌ها طاقت ندارند که چندین سال منتظر اجرا شدن برنامه‌های مدیران برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باشند.

این مرجع تقلید در پایان افزودند: انفال در دین اسلام در اختیار خداوند، رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است، انفال شامل مواردی همچون معادن و جنگل‌ها است که باید کسی که صاحب ولایت است، از آن استفاده کند تا شاهد فقر در جامعه اسلامی نباشیم.

 

رضایت مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و مردم را اصل قرار دهید

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز عنوان کردند: یکی از مشکلاتی که از قدیم الایام و از زمان انبیاء الهی وجود داشته این بوده که حرف بیشتر و پررنگ تر از عمل بود.

ایشان افزودند: مسئولان در سخنان خود از پیشرفت ها سخن می‌گویند اما در عمل اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند: ما در دیدارهایی که با مسئولان داریم مدام به ما وعده حل مشکلات داده می‌شود اما خبری از این اتفاق نیست و مردم به دلیل همین عدم اهتمام مسئولان ناراضی تر می‌شوند.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به فعالیت های غیرشرعی بانک‌ها بیان کردند: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این بوده که بر مشکلات مردم بیشتر توجه کنند تا انتظارات رهبر انقلاب نیز برآورده شود.

ایشان تاکید کردند: ما اگر در شرایط تحریم ها در کنار هم و به طور فعال کار انجام دهیم بار بزرگی از مشکلات اقتصادی مردم برداشته می‌شود، مردم زمانی که برای بیان مشکلات خود به ما مراجعه می‌کنند، ما با شنیدن مشکلات آن‌ها خجالت زده می‌شویم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با انتقاد از رسیدن کالاها به دست مردم در گران ترین حد خود خاطرنشان کردند: مغازه ها و فروشگاه های شهر یک کالای مشترک را با قیمت های متفاوت به مردم عرضه می‌کنند و نتیج آن نارضایتی مردم بوده که متوجه ناحیه مرکزی و رهبر معظم انقلاب می‌شود.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی مطرح کردند: در مجلس شورای اسلامی طوری فعالیت کنید که با بکارگیری نیرو و تخصص خود، رضایت مقام معظم رهبری، مراجع عظام و مردم را جلب کنید.

 

تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس/ تصمیمات ارزی باعث تورم شد

محمد رضا پورابراهیمی نیز در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم و برنامه های مجلس شورای اسلامی گفت: مراجع معظم تقلید و علما ، فعالان اقتصادی و توده‌های مردم به نظام بانکی انتقاداتی دارند، در این راستا قانون بانک مرکزی بعد از چند دهه در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد، به دنبال ایجاد یک بانک جدید به نام بانک توسعه در کشور هستیم.

پورابراهیمی با اشاره به اخذ دیرکرد در بانک‌ها خاطر نشان ساخت: با توجه به دغدغه مراجع عظام تقلید و مردم، قانونی برای حذف اخذ دیرکرد تصویب کردیم که این قانون اکنون در شورای نگهبان است، در صورت اجرای آن مشکلات مردم در خصوص دیرکرد حل می‌شود.

وی افزود: در بودجه سال 98 تلاش می‌کنیم که تامین کالاهای اساسی در بودجه دیده شود، اشتغال جوانان از جمله دغدغه‌های مردم است و در بودجه رقمی برای اشتغال پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیته ضد تحریم در مجلس تشکیل شده، ولی از دولت گلایه داریم که در بخشی از امور نه تنها به وظیفه خود عمل نکرد، بلکه آثار تصمیمات دولت در حوزه ارزی به تورم منجر شد.

وی ادامه داد: بخشی از دغدغه‌هایی که مراجع عظام تقلید داشتند، در قانون بانک مرکزی لحاظ کردیم و در این راستا نظارت مستمر شرعی بر اجرا در حوزه بانک مرکزی برای عدم عدول از موارد شرعی ضرورت دارد، اصلاح قانون بانک مرکزی به پایان رسید و در آینده نزدیک در صحن مجلس ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بخشی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد کشور داریم، به دلیل دوری از مبانی اقتصاد اسلامی است و همه این مشکلات به دلیل تحریم‌های آمریکا نیست.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha