جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حیاتی

حوزه/ حجت الاسلام حیاتی با تاکید بر اینکه نباید رشد طلاب بصورت کاریکاتوری و تک بُعدی باشد گفت: انسان باید در تمامی زمینه ها رشد داشته باشد تا بتواند انسان کامل و جامع و اثرگذار در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در گیلان؛ استاد حوزه علمیه رشت در نشست دست اندرکاران طرح تربیتی «سراج منیر»، با اشاره به ضرورت رشد همه جانبه انسان ها، گفت: در زمینه رشد باید به این نکته توجه کرد که رشد انسان نباید به صورت کاریکاتوری یعنی تک بعدی باشد.

حجت الاسلام حیاتی ادامه داد: رشد طلاب نباید فقط در تقویت بعد علمی و یا جنبه معنوی و روحی خلاصه شود، بلکه باید در تمامی زمینه ها رشد داشته باشد، تا بتواند انسانی کامل و جامع بوده و در جامعه اثر گذار باشد و به قول شهید چمران « بود و نبودش در این عالم اثرگذار باشد».

وی با اشاره به اینکه  هر فرد باید در ۶ زمینه رشد کند تا انسان کامل دینی محقق شود، گفت: شاید بتوان گفت مهمترین و اساسی ترین بُعد، بعد معنوی است که در آن ملکات نفسانی رشد و تصحیح می شود و می توان آن را هدف خلقت دانست. حضرت امام(ره) هم تهذیب و رشد معنوی را مقدم بر مسائل دیگر می دانستند. یک فرد برای رسیدن به این هدف باید مراحل زیادی را طی کند که اولین و مهمترین کار، انجام واجبات و ترک محرمات است.

حجت الاسلام حیاتی با تاکید بر اینکه حوزه بهترین فضا برای رشد این بعد می باشد، گفت: قطعا در راه نیل به این هدف بستر حوزه بهترین فضا است، اما باید توجه داشت که این امر در حوزه خود به خود و یک شبه حاصل نمی شود و نیاز به تلاش و زحمت دارد و بزرگان ما سالیان دراز زحمت کشیدند تا به همچین مراتب معنوی رسیدند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از بعد معنوی، شاید بتوان مهمترین بعد را مسائل علمی دانست که از قدیم هم معروف بوده که موفقیت دو بال دارد؛ یکی تقوا(بعد معنوی) و دیگری علم و مسلم است که با یک بال نمی توان آن گونه که شایسته است پرواز کرد.

مدرس مدرسه علمیه امیرالمومنین علیه السلام با اشاره به توقع مقام معظم رهبری از طلاب تصریح کرد: ایشان فرمودند من از طلبه ها سه چیز می خواهم: «تقوا، تحصیل، و بصیرت ». پس بُعد سوم را می توان بعد بصیرتی دانست. اگر انسان قدری تاریخ اسلام را بنگرد، می ببیند که تمام مشکلات بشریت از سه چیز آب می خورد: بی تقوایی، جهل و بی بصیرتی؛ کم نبوده اند افراد عالم و با تقوایی که به دلیل عدم برخورداری از بصیرت موجب مشکلات و حوادث ناگواری برای خود و جامعه شده اند.

حجت الاسلام حیاتی در بخش پایانی این نشست گفت: بعدهای چهارم و پنجم در رسیدن به راستای رشد انسان بعد جسمی و روانی است که آن هم نیاز به رشد و مراقبت دارد و می تواند بستری برای رشد در بعدهای دیگر باشد. ما در روایات و کلام بزرگان تاکیدات مختلفی را در زمینه توجه به تغذیه و خواب داریم،

وی افزود: بحث روانی انسان هم اهمیت بسیاری دارد، چرا که لازمه نشاط و شادابی فرد است و به عنوان مثال باید به تفریحات سالم مثل ورزش، اردو، صله رحم و ... توجه داشت. در کنار این مسائل، برای تاثیرگذاری در جامعه نیاز به یک سری مهارت ها هم وجود دارد که آن را می توان بعد ششم دانست و به مهارت های فردی (مثل برقراری روابط و تعامل با اطرافیان) و صنفی (مثل مهارت مطالعه برای شخص محصل) تقسیم می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha