چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: برخی می‌خواهند دین خرج شخصیت آنها شود و حاضر نیستند از آبروی خودشان برای دین صرف کنند، آنها حاضر نیستند خود را به سختی و مشقت بیندازند تا دین حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جمع طلاب واساتید مدارس علمیه قزوین که در سالن اجتماعات مسجدالنبی (ص) برگزارشد گفت: کسی که در حمایت از حق خود را به زحمت و دشواری می‌اندازد، هیچگاه متضرر نخواهد شد چرا که با اینکار وارد معامله با خدا می‌شود و معامله با خداوند بر خلاف معاملات دنیایی که سود بین هر دو طرف معامله تقسیم می‌شود، خداوند هیچ احتیاجی به مال، جان و داشته‌های ما ندارد و فقط می‌خواهد به ما پاداش و سود عنایت کند.

امام جمعه قزوین به آیه 84 سوره مائده اشاره کرد وبیان کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید «وَمَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَاءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ»، (و براى ما چه [عذرى] است كه به خدا و آنچه از حق به ما رسيده ايمان نياوريم و حال آنكه چشم داريم كه پروردگارمان ما را با گروه شايستگان [به بهشت] درآورد).

وی اظهار کرد: برخی توقع دارند ایمان نیاورند، خودشان را در حمایت از دین به زحمت نیندازند و هیچ کاری انجام ندهند، اما انتظار دارند خداوند آنها را با شایسته‌ترین بندگان خود هم‌سطح و هم‌ردیف قرار دهد و هر چه به بندگان شایسته می‌دهد، به آنها نیز عنایت کند.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: امام علی (ع) در ادامه نامه 31 می‌فرمایند «تَفَقَّهْ فِى الدّین» یعنی در دین تفقه کن و سطحی‌نگر نباش. صرفاً ظاهر دین را نبینیم و برای رسیدن به این معنا لازم است انسان مجاهدت علمی داشته باشد تا به فهم درستی از دین برسد.

 استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: فهم علمی تنها مستلزم هوش، ذکاوت و حافظه و استعداد فکری باشد، بلکه استعداد تزکیه و پاکی نیز لازم است تا انسان علوم دینی را با شیرینی و دقت لازم دریافت کند.

 وی به اثرگذاری قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 70 سوره یس می فرماید «لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ»، (تا هر كه را [دلى] زنده است بيم دهد و گفتار [خدا] در باره كافران محقق گردد). انظار قرآن بر روی مردگان اثر نمی‌گذارد و آنهایی می‌توانند از قرآن و کلام رسول گرامی اسلام (ص) اثربپذیرند که حی و زنده باشند و دلی آماده داشته باشند.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در احادیث آمده است که در دین تفقه کنید، چرا که اگر کسی در دین تفقه نکند، اعرابی محسوب می‌شوند؛ اعرابی همان کسانی بودند که در بیرون شهر زندگی می‌کردند و گوششان به معارف دین آشنا نشده بود و یا تعصبات قومی و قبیله‌ای داشتند و آمادگی پذیرش معارف دینی را نداشتند.

 امام جمعه قزوین با بیان اینکه اعرابی‌ها همه جا بد نبودند و گاهی برخی از آنها آماده پذیرش کلام حق را داشتند، اظهار کرد: خداوند در آیه 14 سوره حجرات می‌فرماید «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، ([برخى از] باديه‏ نشينان گفتند ايمان آورديم بگو ايمان نياورده‌ايد ليكن بگوييد اسلام آورديم و هنوز در دل‌هاى شما ايمان داخل نشده است و اگر خدا و پيامبر او را فرمان بريد از [ارزش] كرده‏هايتان چيزى كم نمى‌‏كند خدا آمرزنده مهربان است).

 وی اظهار کرد : این آیه شریفه نشان می‌دهد که انسان تنها با لفظ به ایمان نمی‌رسد بلکه انسان باید در میدان، عمل، اندیشه، فکر، اراده و تصمیم نشان دهد که ایمان دارد و مؤمن است. لازمه تحقق این مهم نیازمند برخورداری از فهم دینی است و هم خود را برای دین به زحمت انداخت.

 امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد:اباعبدالله الحسین (ع) یاران خود را در شب عاشورا آزمودند و مشاهده کردند که آنها آمادگی دارند تا در حمایت از دین خود را به سختی و مشقت بیندازند و سپس در جمع آنها فرمودند خداوند با نبوت رسول گرامی اسلام (ص) و انبیاء (ع) ما را به کرامت رساند و ما را با شاگردی مکتب انبیاء حکمت آموخت، به ما قرآن آموخت و ما نیز برای حمایت از دین راهی این مسیر سخت و کربلا شده‌ایم.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: زمانی علیه بزرگان دینی ما نظیر رهبر فرزانه انقلاب، شهید مطهری و شهید بهشتی هجمه‌های بسیاری صورت می‌گرفت چرا که آنها به شبهات روز دینی پاسخ می‌دادند، در دفاع از دین سینه سپر کرده بودند و توطئه‌ها را خنثی می‌کردند.

 وی ادامه داد: زمانی که به این بزرگان هجمه می‌شد، کسانی که از آنها حمایت می‌کردند، خیلی شجاعت داشتند چرا که آنقدر آنها متهم شده بودند که در فضای جامعه حمایت از آنها را بسیار دشوار می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: برخی می‌خواهند دین خرج شخصیت آنها شود و حاضر نیستند از آبروی خودشان برای دین صرف کنند، آنها حاضر نیستند خود را به سختی و مشقت بیندازند تا دین حفظ شود.

 امام جمعه قزوین در پایان گفت: «تَفَقَّهْ فِى الدّین» خود را در خوف و خطر انداختن در حمایت از دین است و به همین خاطر است که پس از آن امیرالمومنین (ع) بر صبوری و پایداری در دین تأکید می‌کنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha