جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حوزه زنگ هشدار "فروپاشی" را برای مجازی ها زد

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی، عضو شورای علمی گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شکل‌دهی به ارتباطات هدف اصلی فضای مجازی است و ارتباطات بنیان یک تمدن است؛ فضای مجازی در همه ساحت‌های تمدنی ما تأثیرگذاری اساسی دارد و تمام ساحت‌های یک تمدن وابسته به فضای مجازی است.وی با اشاره به وضعیت فضای مجازی در کشور که نا به سامان است، ادامه داد: فضای مجازی مانند یک بُعد در تمام ارکان و اجزا تمدن جاری می‌شود و به همه ارکان رسوخ می‌کند و این جنبه ارتباطی قوی فضای مجازی را نشان می‌دهد؛ ولی متاسفانه ما در این چند سالی که حتی پس از فرمان عمیق و دقیق رهبر انقلاب در تشکیل شورای عالی فضای مجازی واقعا نگاهی فعال به موضوع نداشته‌ایم.محقق دفتر فرهنگستان علوم اسلامی فردگرایی را یکی از آسیب‌های حضور در فضای مجازی دانست و اظهار داشت: فردگرایی از پس فضای مجازی ایجاد می‌شود و خانواده و جامعه را از بین‌ می‌برد، وقتی به روابط خانواده‌ها نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که هر کسی سرش در گوشی خودش و با فضای خودش درگیر است، می‌بینیم که این فضا چقدر افسردگی، چقدر درون گرایی و... به‌وجود آورده است، به همین خاطر این فضا آسیب جدی‌ برای جامعه می‌باشد.وی افزود: از دیگر آسیب‌های فضای مجازی در ساحت اجتماع، تغییر مفهوم صله رحم است که یکی از تاکیدات اسلام نیز می‌باشد. روابط خانوادگی، روابط فامیلی و... همه در سایه فضای مجازی تغییر و چشم نامحرم در حریم خصوصی خانواده‌ها ورود پیدا کرده است؛ مفهوم ازدواج، طلاق، دوستی و... توسط فضای مجازی عوض شده است و بنیان توسعه یک جامعه – خانواده - را به همین آسانی از بین برده است و همه در برابر آن سکوت کرده‌اند.

 

رهبری پیچ شتاب قطار علمی را چرخاندند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد و یا متوقف شود، بلکه این شتاب باید برای سال‌های طولانی و تا رسیدن به نقطه اوج علمی حفظ و تقویت شود.ایشان افزودند: دانشمندان و محققان و مراکز علمی و پژوهشی برای ادامه پر شتاب حرکت علمی کشور بخصوص در زمینه علوم جدید، باید با توکل به خدا و با نیت الهی، از جان مایه بگذارند و شب و روز نشناسند و مسئولان کشور به‌ویژه دولت نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.رهبر انقلاب اسلامی حرکت علمی کشور در ۲۰ سال اخیر را خوب توصیف کردند و گفتند: شتاب این حرکت علمی نباید کاهش یابد بلکه این شتاب باید برای بیست تا سی سال آینده حفظ و تقویت شود تا به نقطه اوج برسیم.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نباید به حد کنونیِ پیشرفت‌های علمی قانع بود، افزودند: اگر اندکی از کاروان حرکت علمی دنیا عقب بمانیم، دیگر به این کاروان و قله های علمی نخواهیم رسید، بنابراین هیچ‌گونه توقفی در زمینه حرکت علمی نباید ایجاد شود.ایشان با اشاره به مسائل مربوط به بودجه مراکز فرهنگی و علمی کشور و اظهارات مسئولان اجرایی مبنی بر مشکلات اقتصادی، گفتند: من در جریان مشکلات هستم اما معتقدم کشوری که همت کند، حتی می تواند در بحبوحه مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز کارهای بزرگی انجام دهد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه دو توصیه هم بیان کردند. توصیه اول اینکه، برای پیشرفت علمی از همه توانایی‌های غربی ها استفاده کنید و از شاگردی کردن و یادگرفتن هرگز پرهیز نکنید، زیرا ما از شاگردی کردن ننگمان نمی‌آید بلکه از «همیشه شاگرد ماندن» ننگمان می‌آید.رهبر انقلاب اسلامی در توصیه دوم خود گفتند: هیچ‌گاه به برنامه‌ها و توصیه‌های غربی‌ها اعتماد نکنید.ایشان با تأکید بر اینکه همواره باید به توصیه غربی‌ها با سوءظن نگریسته شود، افزودند: کشورهای غربی که امروز بیشترین پیشرفت‌ها را در زمینه علوم جدید دارند، بیشترین جنایات را نیز در طول تاریخ بر ضد ملت‌ها مرتکب شده‌اند.

 

مسلمانان آمریکا خونریزی دولت را بند آوردند

در پی تعطیلی ۵ هفته‌ای دولت آمریکا، جامعه مسلمانان شهر مدیسون (Madison)، مرکز ایالت ویسکانسین آمریکا به کارکنان دولت که مدتهاست حقوق دریافت نکرده‌اند، وام بدون بهره می‌دهند.«مسعود اختر» که این اقدام را برنامه‌ریزی کرده، می‌گوید: مسلمانان ویسکانسین با جمع‌آوری مبلغ ۵۰ هزار دلار به کارکنانی که بر اثر تعطیلی موقت بخش‌هایی از دولت آمریکا درآمد خود را از دست داده‌اند، کمک می‌کنند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.اختر گفت: این وام‌ها به همه کارکنان بدون توجه به دین، نژاد یا رنگ پوست آنها پرداخت می‌شود و قرارداد این وام‌ها که بدون بهره است بین وام گیرنده و فرد اهدا کننده وام منعقد می‌شود.ویسکانسین یکی از ایالت‌های شمالی آمریکا است که ۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

پشت پرده فرمان السیسی علیه الازهر فاش شد

منابع رسمی مصری پشت پرده تصمیم عبدالفتاح السیسی درباره ممنوعیت سفر خارجی بدون اجازه مقامات ارشد این کشور از جمله شیخ احمد طیب شیخ الازهر را فاش کردند و گفتند: هدف اصلی از اتخاذ چنین فرمانی، مشخصا احمد طیب بوده است.یک منبع رسمی رسانه ای در گفتگو با العربی الجدید گفت: این فرمان در پرتو روابط متشنج میان دو طرف اتخاذ شده است؛ روابط متشنجی که در مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) به اوج خود رسید.این منبع افزود: گزارش ها و جزئیات سفر احمد الطیب به عربستان سعودی که به گوش رئیس جمهور مصر رسید، وی و اطرافیانش را به شدت عصبانی کرد چون احمد طیب در این سفر مورد استقبال گرم شاه سعودی قرار گرفته بود و در گفتگو با وی به اوضاع داخلی مصر و تنش میان الازهر و ریاست جمهوری این کشور اشاره کرده بود و همین موضوع باعث شد که وی به دنبال راه چاره ای برای مهار شیخ الازهر باشد تا بدون اجازه وی از کشور خارج نشود.عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر چند روز پیش فرمانی صادر کرد که براساس آن سفر مقامات این کشور از جمله شیخ الازهر بدون اجازه وی ممنوع شد.براساس این دستور، سفر خارجی مقامات دولتی مصر بدون اجازه رئیس جمهور ممنوع است.

 

دمشق میزبان علمای جهان اسلام شد

صدها نفر از اندیشمندان و علمای جهان اسلام برای شرکت در چهاردهمین همایش بین‌المللی «علمای اسلامی» در دمشق سوریه، دور هم جمع می‌شوند.در این همایش که قرار است ۲۳ جمادی الأول مصادف با ۱۰ بهمن برگزار شود، بیش از ۵۰۰ نفر از علما و اندیشمندان مطرح جهان اسلام اعم از شیعه و سنی از کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان، فلسطین و اردن در این همایش شرکت خواهند کرد. گفتنی است محورهای چهاردهمین همایش علمای اسلام در راستای اهداف وحدت إسلامی و مقابله با اندیشه‌های تکفیری بوده و قرار است پس از نشستهای مقدماتی کمیته‌های فرهنگی و علمی این همایش با محور «نقش علما در اصالت بخشیدن به مفهوم حمایت از وطن» به همراه بیش از بیست موضوع و مضمون و با مشارکت شخصیت‌ها فکری، سیاسی و اجتماعی از علما و اندیشمندان سوریه، لبنان، فلسطین، اردن، سوریه آغاز خواهد شد.محورهای این همایش بدین شرح خواهد بود: «مفوم وطن در اندیشه إسلامی، مبانی و ریشه‌های فقهی شهروندی، هویت ذاتی و وابستگی عقیدتی، و ملی، نقش تکفیری‌ها و صهیونست‌ها در تخریب و منحرف نمودن مفهوم شهروندی تا نابودی سرزمین‌ها و محور مقاومت و شهروندی».

 

آیت‌الله مکارم شیرازی به حاشیه سازی ها تذکر داد

آیت الله العظمی «مکارم شیرازی»از اظهارات رییس جمهور «روحانی» درباه فضای مجازی و مساله حجاب انتقاد کردند.ایشان در این باره گفتند: اخیراً آقای رییس جمهور محترم چند جمله درباره مسأله حجاب و فضای مجازی بیان کرده که متاسفانه هر دو زننده بود. معظم له با بیان این که "حجاب جزء مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی است"، گفتند: رییس جمهور که در ابتدای کار قسم خورده ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید آنها را حفظ کند. ما اگر این همه شهید و اسیر و جانباز دادیم، برای حفظ ارزش های اسلامی بوده؛ اگر با همه گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم در منطقه قدرت اول هستیم بر اثر اسلام است.ایشان خطاب به رییس جمهور تأکید کردند: شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه یک کشور دموکراتیک و سکولار.آیت الله مکارم شیرازی اضافه کردند: درباره فضای مجازی هم سؤال کنید ببینید چقدر مفاسد پیدا شده است. ما مخالف استفاده از تکنولوژی های نوین نیستیم، اما چشم و گوش بسته نباید بود؛ باید جلوی مفاسد را گرفت.معظم له اضافه کردند: از برخی قضات دادگستری شنیدم که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مربوط به وسوسه های ناشی از فضای مجازی است. کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید؛ آن را اصلاح کنید.ایشان بیان داشتند: این که ایشان می گوید نباید جلوی خواست مردم ایستاد، حرف درستی نیست. بالاخره در هر کجا یک اقلیت متخلف و وظیفه نشناس پیدا می شوند؛ اگر همه چیز را باید به اختیار عموم بگذاریم پس درِ تعزیزات و دادگستری را ببندیم! این چه حرفی است؟آیت الله مکارم شیرازی گفتند: با همه احترامی که برای رییس جمهور قائل هستیم، ایشان این اشتباهات را باید اصلاح کند.استاد عالی حوزه علمیه افزودند: یکی از اصول سیاست این است که اگر در جایی گرفتاری بغرنجی پیدا شد با مسائل حاشیه ای مردم را سرگرم می کنند! حالا که این گرانی های بیدادگر و مشکلات اقتصادی پیدا شده سراغ این مساله برویم تا مردم سرگرم شوند، این کار درست نیست.

 

آیت‌الله علوی گرگانی گوش نافرمان بانکی را کشید

آیت الله العظمی علوی گرگانی در دیدار محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند: صدای مردم و ناله مردم بلند است. در هر بخشی از اقتصاد کشور که نگاه میکنیم می بینیم رضایتمندی خیلی کم است. چرا باید اینگونه باشد؟ کشوری که دارای سرمایه زیاد است، چرا باید اقتصادش اینگونه باشد؟ایشان با بیان مشکلات بانکها افزودند: بانکها همانند سابق عمل می کنند و تذکرات ما را توجه نمی کنند و آنگونه که ما می خواهیم عمل نمی کنند. مجلس نیز در برخی موارد آنگونه که رهبری و مراجع تقلید مایل هستند تمکین ندارند.این مرجع تقلید بر اصلاح نظام بانکی تأکید کرده و افزودند: باید بانکها اصلاح شود و جریمه ها حذف یا کاسته شود و مساعدت بیشتری به بدهکاران و بیچارگان صورت گیرد.معظم له با بیان گرانی کالاها فرمودند: کالاهایی که به دست مردم می رسد دارای قیمت اولیه کم است اما وقتی به دست مردم می رسد چند برابر قیمت اصلی است. نباید در فروشگاهها تشتت قیمت باشد. آیت الله علوی گرگانی در پایان گفتند: نباید از مسیر تذکرات رهبری و مراجع عظام تخطی کنید البته با توجه به نظرات کارشناسی که خود شما می دانند و علم به آن دارید.

 

آلمان بودجه ضد سلفی را بالا برد

دولت ایالت «نوردراین ـ وستفالن» در آلمان، قصد دارد بودجه بیشتری برای پیشگیری از اقدامات خشونت‌آمیز سلفی‌های افراطی، اختصاص ‌دهد.نیروها و مراکز مشاوره در این ایالت نیز افزایش خواهد یافت. مسئولان وزارت ادغام و خانواده به همراه وزارت داخلی ایالت نوردراین-وستفالن (به آلمانی Nordrhein-Westfalen) اعلام کردند که در راستای پیشگیری از اقدامات خشونت‌آمیز سلفی‌ها، مراکز مشاوره و پشتیبانی در این ایالت افزایش خواهند یافت.رایزنی فرهنگی ایران در آلمان با اعلام این خبر، آورده: بدین ترتیب خانواده و نزدیکان نوجوانان و جوانانی که احساس می‌کنند، آنها تحت تأثیر گروه‌های افراطی قرار گرفته‌اند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. در حال حاضر ۱۷ مرکز مشاوره و پشتیبانی در ایالت نوردراین وستفالن وجود دارند و این تعداد به ۲۵ مرکز افزایش خواهند یافت.هربرت رول، وزیر داخلی ایالت نوردراین وستفالن در این باره گفت:« اگرچه افراط‌گرایی در جامعه نوردراین وستفالن رشد چندانی نداشته است، اما سلفی‌ها همچنان برای جامعه ما تهدید محسوب می‌شوند. به همین دلیل برنامه‌های پیشگیری از اقدامات سلفی‌ها به معنای سرمایه‌گذاری برای امنیت کشور است. به ویژه کسانی که از کشورهای درگیر جنگ با داعش به آلمان مهاجرت می‌کنند، می‌توانند خطر بزرگی برای ما باشند».رول می‌خواهد بیش از پنج و نیم میلیون یورو در سال به مراکز مشاوره اختصاص دهد.

 

آیت‌الله العظمی  سیستانی سند جنایات داعش را پیوست کرد

آیت الله العظمی سیستانی در دیدار رئیس تیم تحقیق سازمان ملل درباره جنایت های داعش، بر لزوم مستندسازی جنایت های این گروه تروریستی و مجازات عاملان آن تاکید کردند.حضرت آیت الله العظمی سیستانی در این دیدار، ضمن استقبال از تشکیل این تیم وابسته به سازمان ملل، بر اهمیت مستندسازی جنایت های داعش همانند مستندسازی جنایت های نازی ها و لزوم مجازات عاملان این جنایت ها و همچنین آگاه سازی جهان و عموم انسانها، نسبت به خطر این گروهک تروریستی تاکید کردند.این مرجع عالیقدر شیعیان جهان ضمن درخواست اهتمام و توجه بیشتر به جنایت های شنیع علیه برخی اقلیت های عراق همانند ایزدیان در شهرستان سنجار، مسیحیان در شهر موصل و ترکمن ها در شهرستان تلعفر به ویژه جنایت اسارت و فروش زنان و تجاوز به آنها، اهمیت محافظت از شاهدان در حال همکاری با تیم تحقیق سازمان ملل با دور ساختن خطرات از آنها را مورد تاکید قرار داد به ویژه ضرورت حفاظت از شاهدانی که در مناطق تحت حضور عناصر پنهانی داعش زندگی می کنند.کریم خان نیز به نوبه خود از آیت الله العظمی سیستانی درخواست کرد که قربانیان داعش به ویژه زنان را به همکاری بیشتر با تیم تحقیق سازمان ملل و قرار دادن اطلاعات مورد نیاز در اختیار تیم هدایت کنند.

 

آیت الله سبحانی نسخه دیرکرد را پیچید

آیت الله سبحانی اظهار داشت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به خاطر تحریم‌ها و بخشی دیگر نیز به خاطر مشکلات داخلی است و اگر تولید کشور افزایش پیدا کند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.آیت الله سبحانی با بیان اینکه دیرکرد بانک‌ها ربا محسوب می‌شود، تصریح کرد: در آمار خواندم که 11 هزار شعبه بانک در کشور اضافی داریم، هم اکنون استفتائات رسیده به دفتر مراجع و علما مربوط به عملکرد بانک‌ها در زمینه تسهیلات بانکی است.مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: باید کارمندان دولت را کم کرد و زمانی که قانون اساسی نوشته می‌شد این موضوع مورد انتقاد بود که کشور 1 میلیون کارمند دارد و امروز بیش از 4 میلیون کارمند داریم، چرا کشور 82 میلیون باید 4 میلیون کارمند داشته باشد.

 

آیت الله وحید خراسانی برای بهزیستی توصیه نامه نوشت

آیت الله العظمی وحید خراسانی، رئیس سازمان بهزیستی را به مهربانی با معلولان و قرائت قرآن توصیه کرد.مرجع تقلید شیعیان در دیدار رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: این کار شما بسیار پر ارزش است؛ زیرا خدمت به معلولین با آن دل‌های شکسته، از افضل قربات می‌باشد.او افزود: خداوند به موسی بن عمران (علی نبینا و آله و علیه السلام) فرمود: "انا عند القلوب المنکسره” من نزد دل‌های شکسته‌ام. دلی شکسته‌تر از دل معلولین نیست!آیت الله وحید خراسانی بیان داشت: قدر عمل خود را بدانید. با آنان به مهربانی مثل اولاد خودتان رفتار کنید که اجرتان حساب ندارد.ان شاء الله هر روز، همه شما قرائت قرآن را ترک نکنید و به امام زمان (علیه‌السلام) هدیه کنید. خود او در همه امور‌ شما را کمک می‌کند.او در پایان تاکید کرد: قدر این کار را هم بدانید. این افراد را مثل عائله‌ی خودتان حساب کنید. اجرتان فوق العاده عظیم است!

 

اندونزی آزادی رهبر جماعت اسلامیه را آتش زد

دولت اندونزی درپی مخالفت ها با احتمال آزادی ابوبکر بشیر موسس گروه تروریستی جماعت اسلامیه وابسته به داعش، اعلام کرد که آزادی قریب الوقوع این رهبر افراط گرا از زندان را لغو کرده است.دولت اندونزی پیشتر اعلام کرده بود که قرار است ابوبکر بشیر هفته آینده آزاد شود.دولت اندونزی اما امروز اعلام کرد که آزادی زودهنگام ابوبکر بشیر به علت اینکه وی شروط مورد نظر دولت را نپذیرفته لغو شده است.طبق گزارش جاکارتا پست یکی از این شروط اعلام شده وفاداری به اندونزی و قانون ملی این کشور'پانکاسیلا' بوده که مورد موافقت ابوبکر بشیر قرار نگرفته است.جوکو ویدودو پس از به قدرت رسیدن اصول پانکاسیلا را محور حرکت این کشور قرار داد و بر رعایت اصول پانکاسیلا به عنوان مسیر مشخص حرکت اندونزی تاکید کرد.'پانکاسیلا' که دولت اندونزی تاکید ویژه ای بر آن دارد بر نظریه فلسفی بنیادی با اصول پنج گانه اعتقاد به خدای واحد، عدالت اجتماعی، دموکراسی، وحدت ملی و بشریت متمدن و عادل استوار است. ابوبکر بشیر روحانی 80 ساله تعهد به این اصول را که از شروط آزادی وی توسط دولت اعلام شده بود، رد کرده است.وی به اتهام تامین مالی تعدادی تروریست که اقدام به بمب گذاری در استان غربی اندونزی 'آچه' کرده بودند، ازسال 2011 تاکنون در زندان به سر برده است.دادگاه وی را محکوم به 15 سال حبس کرده بود.رسانه های جنوب شرق آسیا از وی به عنوان رهبر معنوی یک گروه تروریستی درجنوب شرق آسیا و متفکر بمب گذاری های سال 2002 در بالی اندونزی که منجر به کشته شدن بیش از 202 نفر از مردم و اتباع خارجی شد، نام برده اند.شبکه جماعت اسلامیه در دهه 1990 توسط ابوبکر بشیر ایجاد شد.

 

الزهراء برای مرضیه هاشمی خیمه زد

جمعی از طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و دانش آموزان دبیرستان غیرانتفاعی هدی وابسته به این مؤسسه در اعتراض به بازداشت خانم مرضیه هاشمی، مستندساز و خبرنگار شبکه پرس.تی.وی در آمریکا در محوطه خوابگاه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تجمع کردند.در این مراسم که پس از نماز ظهر و عصر برگزار شد، طلاب ایرانی و بین الملل خوابگاهی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام حضور داشتند و به حمایت از این بانوی مسلمان و آزاده پرداختند.طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و دانش آموزان هدی همچنین بازداشت بدون دلیل مرضیه هاشمی را نقض حقوق بشر دانستند که آمریکا همواره خود را حامی حقوق بشر قلمداد می‌کند.در این مراسم، بیانیه ای از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در محکوم کردن اقدام آمریکا در دستگیری مرضیه هاشمی قرائت شد.در این بیانیه، دستگیری خانم هاشمی را نماد بارز حقوق بشر آمریکائی و مصداق دقیق نقض موازین انسانی توسط دولت آمریکا عنوان کردند و رعایت نکردن کرامت این زن مسلمان را از سوی پلیس آمریکا محکوم کرده و خواستار آزادی سریع و بدون شرط مرضیه هاشمی از زندان شدند. البته شامگاه چهارشنبه شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» از آزادی «مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری خود از زندان آمریکایی بدون متهم شدن به هیچ جرمی خبر داد.

 

هندوها تنفس را از مسلمانان روهینگیا گرفت

مسلمانان روهینگیا به اذعان سازمان ملل و اغلب گروه‌های حقوق بشری بدترین وضعیت را در میان اقلیت‌های تحت تعقیب در دنیا دارا هستند؛ می‌توان گفت هیچ نقطه امنی در جهان پذیرای آنان نیست. یکی از کشورهایی که هزاران مسلمانان روهینگیایی در آن زندگی می‌کنند هند است. بیش از ۴۰ هزار نفر از این مسلمانان آواره در بدترین شرایط ممکن در هند روزگار می‌گذرانند و هر روز با تهدید مرگ و اخراج روبرو هستند. دولت افراطی دهلی قصد دارد همه ۴۰ هزار نفر را اخراج کند؛ اما در این میان تهدید هر روزه هندوهای افراطی عرصه را بر این آوارگان تنگ کرده است. از یک سو آنها نمی‌توانند در کشوری با اکثریت هندو به سلامت زندگی کنند و از سویی دیگر به کشور خود یعنی میانمار نیز نمی‌توانند بازگردند.دولت هند عملاً کار اخراج مسلمانان روهینگیا را آغاز کرده است؛ این اقدام دولت دهلی در حالی صورت می‌گیرد که همه گروه‌های حقوق بشری که برای کمک به این مسلمانان تلاش می‌کنند نسبت به ادامه این روند هشدار می‌دهند.

 

الازهر به السیسی شورش دیوانگان سلفی را گزارش کرد

فصل جدیدی از نزاع میان احمد کریمه استاد فقه مقارن و شریعت اسلامی الازهر با جریان سلفیّت مصر آغاز شده است. احمد کریمه که به عنوان یک شیخ اعتدالی و حامی اصلی تقریب مذاهب اسلامی در مصر شناخته می‌شود، بارها از سوی سلفیّت مورد تهدید قرار گرفته و میان وی و سردمداران سلفیّت مصر بحث و گفتگوهای چالش برانگیزی نیز به وقوع پیوسته است.جریان سلفیت مصر به ویژه حزب «الدعوة السلفیة» که به صدور فتواهای شاذّ، افراطی و مخالفت با رویکرد اعتدالی الازهر معروف است، در سال‌های اخیر نفوذ خود در الازهر را گسترش داده و توانسته با جذب برخی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان الازهری، لشگرکشی خیابانی در درون این نهاد دینی به راه بیندازد که همین دخالت‌ها نیز به عاملی برای نقد و انتقاد شدید سلفیان از سوی شیخ کریمه مبدّل شده است.شیخ کریمه به تازگی و در حاشیه دیدار با جمعی از شخصیت‌های دینی منطقه اسوان با ابراز تاسف از جولان دهی سلفیّت در الازهر شریف تاکید کرد که سلفیان مصر با جهل نسبت به اصول و احکام تشریع اسلامی و بدون حتی فهم تمایز میان بدعت و مصالح مرسله، به صدور فتواهای مخالف مشهور مبادرت ورزیده و الازهر نیز در این میان سکوت اختیار کرده است. وی با توصیف سلفیّت به «مدرسه دیوانگان تحت نظارت دولت» گفت: سلفیّت به دلیل منافع شخصی و حفظ موجودیت خود از کشتی مخالفت با حاکمیت پیاده شده و بی‌شک با رخداد کوچکترین حادثه‌ای علیه حکومت مرکزی مصر شورش خواهند کرد.شیخ تقریبی الازهر خاطر نشان کرد: سلفی‌های مصر به برادران اخوانی خود خیانت کرده و از حمایت آنان دست کشیدند با آنکه از نظر مبانی بسیار به اخوانی‌ها نزدیک بودند. این رویکرد نشان دهنده آن است که سلفیان تنها به فکر سود و زیان خویش بوده و دین خدا نیز برای آنان اهمیت ندارد.

 

جده برای قرآن دانشگاه زد

عدنان الحمید، مدیر دانشگاه جده با بیان این مطلب گفت: این دانشکده در چارچوب پروژه بازسازی دانشگاه و با هدف تقویت زمینه‌های پژوهش علمی در حوزه علوم قرآن راه‌‌اندازی می‌شود.وی که در حاشیه بزرگترین مسابقات قرآن دانشجویی عربستان در دانشگاه جده سخن می‌گفت، اظهار کرد: این رقابت‌های دانشجویی، مشارکت دانشگاه در مسیر خدمت به قرآن و اهتمام به تحقیقات علمی در زمینه علوم قرآنی را تقویت می‌کند.يادآور می‌شود، دهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویی استان جده عربستان از یکشنبه ۳۰ دی در دانشگاه جده آغاز شده و تا ۵ بهمن ادامه دارد. ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر از ۲۱ دانشگاه و دانشکده دولتی و خصوصی از استان «جده» عربستان در این رویداد قرآنی حضور دارند.حفظ کل قرآن همراه با قرائت و تجوید، حفظ ۲۰ جزء قرآن همراه با قرائت و تجوید، حفظ ۱۰ جزء قرآن همراه با قرائت و تجوید و حفظ ۵ جزء قرآن همراه با قرائت و تجوید از رشته‌های مختلف این مسابقات است، و جوایز نفرات برتر این مسابقات نیز ۵۰۰ هزار ریال سعودی تعیین شده است

 

آل سعود صدای اعتراض دینی را خفه کرد

ده ها تن از مبلغان و فعالان حوزه دینی در عربستان طی یکسال گذشته به دستور محمد بن سلمان ولیعهد این کشور بازداشت شده اند.مقامات امنیتی عربستان ضمن بازداشت چهره های دینی و فعالان اجتماعی، از رسانه ای شدن اوضاع بد بیشتر آنان در زندان ممانعت می کند.برخی تحلیلگران بر این باورند که بن سلمان به دنبال خالی کردن صحنه از تمام صداهای تاثیرگذار است تا زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به صورت رسمی و علنی فراهم کند.اخیرا نیز «سلطان العبدلی» وکیل سعودی اعلام کرده بود که آل سعود مبلغان بازداشت شده را هنگام بازرسی شکنجه روحی می کند.

 

انگلیس ائمه جماعات را مسلح کرد

دوره آموزشی «بهداشت و سلامت روان» به صورت رایگان برای امامان جماعت در مساجد شهر برادفورد در انگلستان گذاشته می شود تا از نظر دانش روانی کاملا مسلح شوند.هدف از برپایی این دوره  آموزشی، رسیدگی به نیازهای ویژه بهداشت و سلامت روان جامعه اسلامی و پاسخ گویی درست به نیازهای آنان است.یک سخنگوی «اشتراک صدای برادفورد»، سازمانی که این دوره آموزشی را برای امامان جماعت انگلیسی برگزار کرده گفت: امامان جماعت نقشی بنیادین در رشد دینی و روحانی ما ایفاء کرده و اغلب نقش های اضافی در جامعه اسلامی از جمله عقد زوج های جوان، واسطه گری میان بحث و درگیری ها را دارند و معمولا نخستین کسانی هستند که مردم برای مشورت و نصیحت شنیدن به سراغشان می روند.وی افزود: بسیاری امامان جماعت نمی دانند هنگامی که مردم با مشکلات روان پریشی به آن ها مراجعه می کنند چه پاسخی بدهند.  این برنامه آموزشی دیدگاه حرفه ای و معنوی امامان جماعت را تقویت کرده و آنان را در ایفای نقش هایشان در جامعه قدرتمندتر می سازد.این سخنگو ضمن اشاره به اینکه بسیاری مسلمانان هنگام روبرویی با مشکلات روان درمانی، از مراجعه به پزشکان خجالت می کشند گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که جامعه اسلامی معمولا هنگام روبرویی با معضلات سلامت روان و بحران هویت معنوی، حس شرمندگی و ننگ می کنند و بسیاری از آنان حاضر نیستند به متخصصان و روانشناسان حرفه ای با آموزش های غربی که دین و فرهنگ آنان را درک نمی کنند، مراجعه کنند.وی افزود: در بسیاری از فرهنگ ها بیماری های روانی به سادگی پذیرفته شده نیستند و مراجعه به پزشک برای درمان آن ها ننگ آور محسوب می شود. هدف ما این است که بتوانیم آگاهی رسانی در آموزش های سلامت روان در مساجد ایجاد کنیم و امامان جماعت را به شرکت در این دوره ها ترغیب نماییم.

 

جنگ ۳۳ روزه جنون مفتی های ریاض را بر باد داد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: منافقین با نقشه‌های آمریکا بیش از  ۱۷ هزار نفر از مردم ما را ترور کردند و با نقشه‌های دشمن ایران را فتح کنند که در عملیات مرصاد با شکست مواجه شدند و جالب‌تر این است که امروز دشمنان این خاک با آن‌همه جنایت که علیه ملت کرده اند، ایران را کشور تروریستی می‌دانند.وی عنوان داشت: از اول انقلاب دشمن تمامی تحریم‌ها را با هدف این که ایران نابود خواهد شد بر ایران تحمیل کرد اما ملت ایران با روحیه ولایی خود با مقاومت خود دشمن را شکست دادند و امام فرمود که ما ابهت دو ابر قدرت را نابود کردیم.حجت الاسلام نجفقلی‌زاده سرایی اضافه کرد: دشمن در جنگ ۳۳ روزه خود با کمک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان که مفتی‌های آن‌ حتی دعا کردن برای پیروزی حزب‌الله را حرام می‌دانستند، می‌خواست جبهه مقاومت را نابود کند، اما چنان شکست خورد که اثرات آن امروز هم نمایان است.

 

دانشگاه ادیان میزبان دانشگاه های جهان شد

دکتر صالحی در نشست خبری «کارگاه آشنایی با ایران» گفت: 41 نفر از اساتید سطح بالای دانشگاه ها از 21 کشور جهان از هفتم تا هفدهم بهمن ماه میهمان جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.معاون بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه بخش بین الملل این دانشگاه از فعالترین بخش های بین المللی در سطح دانشگاه های کشور است گفت: در هفت سال گذشته بالغ بر 400 هیات خارجی از دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار کرده اند و هیات هایی از این دانشگاه نیز برای بازدید از دانشگاه های بسیاری از کشورها اعزام شده اند.وی افزود: باتوجه به فضای ایران هراسی موجود در سطح دنیا، چنین دید و بازدید هایی موجب تغییر دیدگاه مخاطبین و در نتیجه موجب تغییر دیدگاه مردم دنیا نسبت به جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.وی افزود: در این دوره 41 نفر از اساتید دانشگاه های کشور های آلمان، روسیه، چین، سوئیس، اتریش، ترکیه، اندونزی، رومانی، هند، بوسنی و هرزگوین، ارمنستان، عراق و... حضور خواهند داشت که نیمی از آنها خانم و نیم دیگری آقا هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha