شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 476690
۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
شبهات وهابیت فارس

حوزه/ نشست علمی همراه با پاسخ به پرسش‌های طلاب و روحانیون با عنوان «بررسی ناصبی گری در وهّابیّت» در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، نشست علمی همراه با پاسخ به پرسش‌های طلاب و روحانیون با عنوان «بررسی ناصبی گری در وهّابیّت» با حضور طلاب مدرسه علمیه نخبگان، در مدرسه علمیه مولی الموحدین شیراز برگزار شد.

بنابر این گزارش، این نشست با همکاری مدیریت حوزه علمیه فارس و موسسه دارالاعلام شیراز و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد محسن طبسی پیرامون موضوع بررسی ناصبی گری در وهّابیّت برای طلاب سطح یک و دو نخبگان برگزار گردید.

در ابتدا این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین طبسی چند شاهد تاریخی در مورد رجال مورد وثوق علما اهل سنت ارائه کرد.

وی تصریح کرد: ابراهیم بن یعقوب جوزجانی کتابی دارد پیرامون رجال که بسیاری از اهل سنت از او نقل کرده‌اند و احمد بن حنبل نیز با ایشان مکاتبه داشته است. عبدالله بن شقیق نیز یکی از ناصبی‌ها است که علمای اهل سنت با او مخالف بودند و دشنام دادن او به امیرالمومنین(ع) را در مورد ویژگی این فرد ذکر کرده‌اند.

استاد حوزه عنوان کرد: نفر دیگر شخصی است بنام حریز بن عثمان که طبق یک نقل ایشان صبح و شب امیر المومنین(ع) را لعن و دشنام می‌داد، علمای اهل سنت او را نیز ثقه می‌نامند.

وی ادامه داد: با این وجود که این‌ها به امیر المومنین‌(ع) دشنام می داده اند، اکثر علمای اهل سنت نیز این‌ افراد را ثقه نامیده‌ و توثیق کرده‌اند، متاسفانه مبنای نگاه بسیاری از این‌ افراد در توثیق افراد صَبّ و بدگوئی از علی بن ابی‌طالب(ع) است که کتاب صحیح بخاری، متاسفانه از این راویان زیاد دارد.

طبسی در ادامه کتابی را پیرامون شناخت بیشتر وهابیت به حاضرین در جلسه معرفی و خاطرنشان کرد: معنی ناصبی‌گری در لغت به معنی اقامه کردن است، اما در اصطلاح شیعه چهار معنی برای آن ذکر کرده‌اند.

وی به معنای نخست پرداخت و تصریح کرد: در روایات شیعه هر شخصی که به جنگ و ستیز علنی و ظاهری با اهل بیت(ع) بپردازد و به اصطلاح شمشیر بکشد را ناصبی گویند.

استاد حوزه، دومین معنای ناصبی گری را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: فردی که دشنام و لعن کند و با این طریق با اهل بیت(ع) ستیز کند را نیز ناصبی می خوانند. همچنین کسی که با شیعیان به خاطر پیروی از اهل بیت(ع) مقابله کند و یا طاغوت پیروی نمایند را ناصبی گویند.

وی تاکید کرد: با توجه به این روایات در تعیین مفهوم و مصداق ناصبی، اکثریت علمای شیعه اعتقاد دارند که مستضعفین اهل سنّت ناصبی نیستند و احکام ناصبی برآن‌ها مترتب نمی‌شود، فلذا علمای شیعه عموم اهل سنّت را مصداق ناصبی نمی‌دانند.

استاد حوزه در ادامه برخی از شبهات وهابیت را مطرح و پاسخ‌هایی اجمالی ارائه کردند و طلاب را به رجوع به منابع جهت فهم پاسخ دقیق شبهات ارجاع دادند.

وی در پایان تاکید داشت که طلبه بایستی از لحاظ علمی و مطالعاتی تلاش کند و بتواند از ولایت امیرالمومنین(ع) و ساحت اهل بیت(ع) دفاع کند و خود را از لحاظ علم و تقوا مجهّز کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha