سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
جوانی

حوزه / روانشناس و مشاور در جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(س) یزد گفت: مهمترین مسئله در بحران های دوران جوانی، مدیریت این بحران ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، جلسه مشاوره‌ای با عنوان «شیوه صحیح برخورد با نوجوانان» با حضور دکتر حمید حبشی، روانشناس و مشاور، در جمع مدیران و اساتید مدارس علمیه خواهران یزد، در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(س) برگزار شد.

حبشی در این جلسه به تبیین جایگاه دوران نوجوانی در زندگی یک فرد پرداخت و افزود: نوجوانی مهمترین و حساس‌ترین دوران عمر هر انسان است زیرا دوره نوجوانی حلقه وصل دوران کودکی به جوانی و میان‌سالی بوده و انسان در این دوران دچار یک تغییر بزرگ می‌شود، به همین علت نوجوان با یک بحران هویتی- جسمی روبرو می‌شود.

وی در تشریح معنی واژه بحران در دوران نوجوانی یادآور شد: بحران در این سنین به این معنا است که والدین و نوجوانان  در این برهه از زمان با مسائلی روبرو می‌شوند که آمادگی پاسخگویی و پذیرش آن‌ها را ندارند و نکته مهم اینجاست که شما نمی‌توانید از به وجود آمدن این بحران ها جلوگیری کنید، زیرا این‌ها به طور طبیعی باید اتفاق بیفتد.

وی اولین و مهمترین بحران را در دوران جوانی، بحران هویت دانست و گفت: نوجوان در این بحران با انبوهی از چرایی‌ها و چیستی‌ها مواجه می‌شود و نیازمند پاسخگویی صحیح به آن‌هاست.

این روانشناس و مشاور اضافه کرد: اگر نوجوان با آموزش مدون به هویت خود شکل ندهد، از میدان غیررسمی و آشفته، هویت غلط را می‌گیرد و در این زمان که هویت، شاکله ای اشتباه دارد ارزش ها به ضد ارزش ها تبدیل می شود.

حبشی در توضیح بیشتر در مورد بلوغ در سنین نوجوانی به بیان بلوغ جسمی در نوجوان پرداخت و تصریح کرد: بلوغ جسمی در نوجوان همراه با علائمی از قبیل قدکشیدن ناگهانی، تغییر تُن صدا، تعریق زیاد و ... است و نباید سعی در حذف این علائم کرد، بلکه این‌ها علامتی از به بلوغ رسیدن نوجوان هستند.

وی به نحوه مدیریت این بحران ها پرداخت و خاطر نشان کرد: اولین قدم، آموزش به نوجوان است و آگاه کردن او از اینکه قرار است این علائم در او رخ دهد و این آموزش‌ها حتما نباید از طریق والدین باشد بلکه بهتر است به واسطه کسی باشد که نوجوان با او احساس صمیمیت می کند و سعی شود در هنگام صحبت با نوجوان، جملات صریح، صمیمی و صادقانه باشند و از جملات دستوری پرهیز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha