شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ ما در شرایط کنونی منطق اسلام را بیان می کنیم و همین مسئله باعث می شود روز به روز مردم دنیا به سمت اسلام آمده و در حال حاضر هم این چنین است؛ چون مردم سایر مکاتب بهتر از پایگاه اهل بیت(ع) و اسلام را پیدا نکردند و به همین دلیل بهتر است با برگزاری این نوع کنگره ها جلوی اسلام ستیزی را بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی، رئیس شورای علمی همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان و هیأت همراه که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، با اشاره به برکات آثار قدس رضوی در جهان اسلام در نشر معارف دینی گفتند: معتقدیم آستان قدس در نشر مبانی دینی و الهی برکات فروانی دارد و مثل این که دست الهی این برکات را هدایت و به سمت آستان می آورد تا این مرکز بیش از پیش شناخته شود.

 ایشان افزودند: در اوائل انقلاب مرحوم حجت الاسلام والمسلمین طبرسی کنگره جهانی را برگزار کردند و من یکی از سخنرانان آن کنگره بودم، قرار بود در مورد مناظره امام رضا(ع) با ادیان الهی صحبت کنم؛ برای نوشتن خیلی دقت کردم و وقتی می نوشتم، متوجه شدم بسیاری از مناظرات امام رضا(ع) جالب است و امام(ع) با استدلال های منطقی جواب ناقدین را می دادند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پذیرش ولایت عهدی دلیل مهمی برای مناظره امام(ع) با سایر عالمان ادیان الهی بود، افزودند: دلیل اهمیت این مسئله، آن بوده که در آن زمان رسانه ای برای نشر مبانی دینی و اسلامی نبود و دربار مأمون می توانست بهترین مکان برای بیان حقایق الهی برای سایر ادیان باشد.

معظم له بیان داشتند: امام رضا علیه السلام مسئله ولایت عهدی و مناظرات را می پذیرفتند، چون حضرت به این مسئله شناخته شده بودند؛ این نشان از اهمیت مناظره با ادیان الهی برای بیان معارف دینی است و به همین دلیل سزاوار است کنکره امام رضا(ع) و گفت و گوی ادیان الهی برای نشر معارف دینی برگزار شود.

ایشان با اشاره به اسلام ستیزی دشمنان افزودند: الان می بینیم اسلام ستیزی به وسیله دشمن غوغا می کند و راه مقابله با این هجمه دشمنان، برگزاری کنگره در کنار علمای سایر ادیان است تا از این طریق بگوییم همه ادیان الهی می توانند در کنار هم در مقابل دشمنان بایستند.

این مرجع تقلیدبا بیان این مطلب که قرآن کریم در سوره تحریم نقشه راه را نشان می دهد، تصریح کردند: خداوند متعال شما را از کسانی که با شما جنگ دارند، نهی نمی کند؛ شما را نهی از خوبی نمی کند؛ این آیه پیام های زیادی دارد؛ یعنی شما می توانید با همه ادیان، زندگی مسالمت آمیز داشته باشید و سخنان خود را به آنها منتقل کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دوری مردم دنیا از مکاتب غرب و روی آوردن به دین اسلام اظهار داشتند: ما در شرایط کنونی منطق اسلام را بیان می کنیم و همین مسئله باعث می شود روز به روز مردم دنیا به سمت اسلام آمده و در حال حاضر هم این چنین است؛ چون مردم سایر مکاتب بهتر از پایگاه اهل بیت(ع) و اسلام را پیدا نکردند و به همین دلیل بهتر است با برگزاری این نوع کنگره ها جلوی اسلام ستیزی را بگیریم.

این مرجع تقلید با اشاره به برگزاری کنگره مقابله با تکفیری ها در سال های گذشته در قم برای مقابله با هجمه وهابی ها ابراز داشتند: وهابیون ما را متهم به خشونت می کردند و علمای شیعه هم بهترین راه را برای مقابله، برگزاری کنگره دیده و آنها را از این طریق خلع سلاح کرده ایم.

معظم له با اشاره به اصل مهم اطلاع رسانی برای نشر معارف دینی عنوان کردند: اصل دیگر در هر کنگره علمی، اطلاع رسانی از مباحث ارائه شده؛ باید مباحث مطروحه در این همایش را به زبان های مختلف و به صورت خلاصه منتشر کرد تا بتوان با دشمنان مقابله نمود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha