پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام صابرپور

حوزه/ حجت الاسلام حمیدرضا صابرپور درخصوص طرح استاد معین گفت: این طرح یکی از سنت های خوب حوزه های علمیه است که منجر به استاد پروری و تقویت بنیه علمی طلاب نخبه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از گیلان، حجت الاسلام حمیدرضا صابرپور در گردهمایی معاونان آموزش مدارس علمیه استان گیلان، با اشاره به برگزاری آزمون طلاب استادمعین مدارس در هفته پیش رو، گفت: حقیقتا این طرح یکی از سنت های حسنه حوزه های علمیه است که در صورت دقت در اجرا، مزایای بسیار خوبی دارد. ما در این طرح ضمن شناسایی طلاب مستعد و توانمند، فرصت تدریس و کسب تجربه را برای آنها فراهم کرده و از این طریق به سنت استاد پروری اهتمام داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اجرای طرح استاد معین در واقع با یک طرح چند هدف را نشانه می گیریم. هم به نوعی مشکل کمبود استاد خودمان را حل می کنیم و هم فرصت کسب تجربه و آمادگی تدریس را برای طلاب مستعد خودمان فراهم می کنیم. از طرف دیگر انگیزه و فضا را برای رشد علمی بیشتر او مهیا می سازیم، لذا با توجه به این نکته که این تدریس جزو سوابق و امتیازات شخص هم محسوب شود. یعنی در واقع مزیت این طرح هم برای حوزه و هم برای طلاب مستعد ما قابل توجه خواهد بود.

معاون آموزش حوزه علمیه گیلان با تاکید بر اهمیت توجه به آئین نامه و قوانین آموزشی ابلاغی و ضرورت پایبندی به آنها، تصریح کرد: انتظار داریم تا با توجه و پایبندی ویژه به آئین نامه های آموزشی که ابلاغ می شود، وحدت رویه و رشد همگون و متناسبی را در سطح استان شاهد باشیم؛ البته منکر این نیستیم که ممکن است نقاط ضعف و کاستی هایی در این آئین نامه ها وجود داشته باشد لذا از معاونین آموزش مدارس می خواهیم که نقطه نظرات و پیشنهادت خود را در این زمینه ارائه کنند.

حجت الاسلام صابرپور با اشاره به تشکیل شورای تخصصی آموزش استان در آبان ماه گفت: این شورا تاکنون ۲ بار تشکیل جلسه داده و ۹ وظیفه کلان بر عهده آن می باشد از قبیل انجام برنامه ریزی های آموزشی، تعیین اهداف کوتاهمدت-میان مدت و بلند مدت در زمینه های علمی-آموزشی، سیاست گذاری های حوزه آموزش استان، ارائه طرح های علمی-آموزشی در سطح استان و ... که مصوبات آن جهت اجرایی شدن به مدارس ارسال می شود.

وی با اشاره به مشکل حجم دروس و کمبود ساعات درسی خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلاتی که همیشه در سطح استان با آن مواجه بوده ایم تمام نشدن تدریس دروس اصلی است که عوامل مختلفی دارد. مهم ترین راه حل آن تدوین تقویم آموزشی مدارس است که البته آن هم شرایطی دارد. شرط اول آن است که تقویم آموزشی تدوین شده واقعی بوده و با توه به شرایط و برنامه های هر مدرسه بومی سازی شده باشد تا اطمینان از تحقق آن حاصل شود و شرط دوم هم پایبندی کامل به برنامه بعد از تصویب آن است، الحمدلله در حال حاضر قریب به اتفاق مدارس استان تقویم آموزشی خود را ارائه نموده و بعد از کار کارشناسی مشترک، نواقص و کاستی های احتمالی هم برطرف شده تا ان شاءالله شاهد رفع کامل این مشکل باشیم.

معاون آموزش حوزه علمیه گیلان در پایان با اشاره به طرح استادیاری، افزود: کلیت این طرح بسیار عالی و کارآمد است و می تواند در رفع نواقص و عقب ماندگی های آموزشی برخی از طلاب به آنها کمک کند، اما به شرطی که درست و با دقت اجرا شود.  در غیر این صورت همین طرح منجر به بروز آفات و مشکلاتی برای خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha