جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه گفت: امروز با راه اندازی ابلاغ الکترونیک موفق شدیم طرحی که قرار بود سالی ۵ درصد ابلاغ ها، الکترونیک شود الان بیش از۸۰ درصد ابلاغ های قضایی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و فرد بعد از ملاحظه ابلاغ قاضی مسیر خود را برای ادامه روند پرونده ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام حمید شهریاری، در سخنرانی پیش از خطبه های امروز( پنجم بهمن ماه) در نماز جمعه تهران اظهارداشت: امروز همه باید وظایفشان را نسبت به فضای مجازی بدانند و نسبت آن حساسیت لازم را داشته باشند.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه با بیان اینکه مدیران کلان و سیاستمداران و مسئولان باید بدانند که در بستر فضای مجازی تهدیدات متعددی وجود دارند، افزود: ابتدا وظایف را می‌گویم که اولا گاهی اوقات مشاهده می‌شود دو نوع رویکرد و سیاست متفاوت در شیوه برخورد با فضای مجازی داریم، یک عده‌ای می‌گویند مردم باید آزاد باشند و دست و بال مردم را نبندیم و خواهان آزادی این فضا هستند، دسته دیگر هم قائل به این هستند که با توجه به مشکلاتی که برای خانواده ها و جامعه ایجاد کرده است باید ببندیم.

وی ادامه داد: هیچ کدام از این دو نظر کامل نیست و نظر مفیدی هم نیستند هیچ کس قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست و برخی برای اینکه راه میانی را نروند حرف های خلاف واقع می‌زنند. کسی قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست همانطور که امام فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فساد و فحشا مخالفیم و ما هم نمی گوییم که باید بسته شود این افراد برای جمع آوری رأی حرف هایی می‌زنند هیچ کس قائل به بسته شدن فضای مجازی نیست.

حجت الاسلام شهریاری بیان داشت: از طرف دیگر، آنهایی که دلسوز نظام و انقلابند معتقدند که این فضا باید مدیریت شود، آن چیزی که ما معتقدیم مدیریت فضای مجازی است. مدیریت یعنی اینکه ما مراقبت کنیم تهدیدهای این فضا را، یعنی پیشگیری کنیم از اتفاقاتی که احتمال وقوع دارد و مسئله مدیریت فضای مجازی است که دارد در باره آن حرف زده می‌شود.

وی افزود: آیا شما قائل به این هستید که دزد راه بیوفتد در خیابان و راه برود و کسی هم به او کاری نداشته باشد؟ می شود بگوییم بگذارید آزاد باشد و کاری به او نداشته باشید؟ همانطور که پلیس باید در خیابان باشد و از امنیت مردم و ناموس او مراقبت کند باید در فضای مجازی پلیس حضور داشته باشد. چه چیزی را ببندد و بگیرد؟ مردم را؟ نه اتفاقا ما می گوییم باید پلیس باشد تا جلوی نا امنی را بگیرد.

حجت الاسلام شهریاری ادامه داد: برخی منحرفین داخلی زمان آغاز فعالیت داعش که داشتند در فضای مجازی از سراسر دنیا عضو گیری می‌کردند با این ها همکاری می‌کردند آن وقت ما بگوییم اشکالی ندارد، بگذارید آزاد باشند و هر کاری خواستند بکنند؟

وی که بیش از20سال رئیس مرکز کامپیوتری نوراست، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی اخیر یک سویه نیست بلکه دشمنان ما در جنگ سخت از ما شکست خورده اند و برنامه شان جنگ نرم است، وقتی دشمن لشکرکشی می‌کند تا کف خیابان با زور اسلحه به مردم چیزی را اجبار کند و با زور به شما بگوید که شما کاری از دستتان بر نمی آید، اما گاهی هم به جای تصاحب سرزمین تلاش می‌کنند دل مردم را با فضای مجازی تصرف کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: اگر در جنگ نرم دشمن موفق شود چه می‌شود؟ در جنگ نرم خود دشمن در خیابان ما حضور ندارند بلکه دل مردم را خالی می‌کند و افرادی را پیدا می‌کند که به آنها علاقه داشته باشند و دل مردم را نسبت به انقلاب سرد می‌کنند. امروز نقشه دشمن سرباز گیری از داخل کشور است و درصدد است اعتماد مردم را از مسئولین کشور سلب ‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت استفاده شده این مرکز از فضای مجازی گفت: در قوه قضاییه مشکل اساسی و بنیادین برای ابلاغ اوراق قضایی داشتیم. این اوراق به صورت کاغذی به دست شهروندان می‌رسید و برخی از آنها به صورت دستی توسط سرباز یا پست ارسال می شد و بعضا به دست صاحبان نمیرسید.

حجت الاسلام شهریاری افزود: نرسیدن ابلاغ به دست کسی که به دادگاه آمده به معنای طولانی شدن فرایند رسیدگی بود ما متوجه شدیم که حدود ۶۰ درصد اوراق به دست صاحبان آن نمی رسید اما با راه اندازی سامانه های ابلاغ الکترونیک این معضل حل شد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات این بود که افراد مختلفی در مجتمع ها می‌توانستند متن آن را بخوانند و همسایه ها ملاحظه می‌کردند که برای فلان همسایه شان چه ابلاغی آمده و این موجبات شکسته شدن حرمت این افراد می‌شد که با این طرح نسبت به این نکته توجه شده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha