سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب

حوزه/ نشستی باموضوع «ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب» با هدف شناسایی وتفیک رسانه از یکدیگر در مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) شهرستان بهاباد با حضور طلاب و کارکنان این مدرسه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، نشستی باموضوع «ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب» با هدف شناسایی و تفیک رسانه از یکدیگر در مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) شهرستان بهاباد با حضور طلاب و کارکنان این مدرسه علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام جابر عادل در این نشست با بیان اینکه به هر ابزار انتقال پیام، رسانه می گویند واین رسانه در همه زمان ها بوده است گفت: در زمان قدیم از طریق دود پیغام خود را انتقال می کردند و کم کم برروی سنگها شکل می کشیدند و با پیشرفت علم روز به روز رسانه فراگیرتر شد تا به امروز رسید که مردم در دورترین نقاط می توانند مطالب را به بهترین شکل ممکن برای دیگران ارسال کنند.

وی در ادامه افزود: هویت یک فرد از سه بُعد شخصی، اجتماعی وفرهنگی تشکیل شده است که مهم ترین آنها هویت فرهنگی، باورها واعتقادات فرد است که از کودکی در اثر تعاملات محیطی در او شکل گرفته و قرار گرفتن در محیط مناسب خانوادگی واجتماعی وهمسالان منجر به شکل گیری هویتی سالم در یک فرد خواهد بود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه سن نوجوانی، سنی است که در آن هویت اصلی فرد شکل می گیرد تصریح کرد: متاسفانه اکنون اکثر نوجوانان بیشتر وقت خود را در رسانه ها، فضای مجازی و در ارتباط با افراد ناشناس در این فضا سپری می کنند و گاهی می شود که مادران به خاطر عدم آگاهی یا برای ساکت یا سرگرم کردن فرزندانشان رسانه را در اختیارشان قرار می دهند.

حجت الاسلام عادل اشاره ای به سه مقوله ی اصلی تربیت فرزندان یعنی مدرسه، جامعه و رسانه کرد و افزود: این سه قشر بیشترین تاثیر را در تربیت کودکان ونوجوانان دارد، از این رو برای استفاده از سواد رسانه‌ای باید چهار گام را طی کنیم که گام اول آشنایی با کاربرد هاومحوریت های رسانه‌ای، گام دوم فوائد ومضرات رسانه‌ای، گام سوم نحوه ی استفاده ومیزان مفید در فضای مجازی و گام چهارم قدرتتجزیه وتحلیل موضوعات است.

استاد حوزه در پایان اضافه کرد: امروزه با گسترش رسانه ها بویژه فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی تنوع کم نظیر شبکه ها و امکان دسترسی به انواع رسانه ها مختلف و داشتن سواد رسانه‌ای لازمه ای زندگی در جامعه است وغفلت و سهل انگاری درکسب این دانش و مهارت تهدیدات و جبران ناپذیری برای استفاده کنندگان بویژه نوجوانان وجوانانی که ساعت ها وقت خود را به مطالعه وبهره گیری از رسانه های مختلف اختصاص می دهند به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha