پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ملکیان

حوزه/ حجت الاسلام ملکیان گفت: در کشور ما هنوز انقلاب اقتصادی مبتنی بر آموزه های قرآن شکل نگرفته و قواعد اقتصادی ما برگرفته از مکتب لیبرالی و نئولیبرالی کینزی است و هر قدمی که برای اصلاح اقتصاد و بانک برمی داریم و در دام های عنکبوتی و شیطانی آنها قرار داریم.

حجت الاسلام رسول ملکیان در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون چهل سالگی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب از در عرصه قرآنی، اظهار کرد: ماهیت انقلاب اسلامی ایران فرهنگی بود و  بر اساس آموزه های اسلامی ثقلین شکل گرفت.

وی بیان کرد: هرچند انقلاب اسلامی جنبه ها و اشکال دیگری چون مبارزه بااستبداد داخلی و استعمار خارجی و شعارنه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی و همچنین رفاه و پیشرفت  ایرانی اسلامی نیز مطرح است.

این پژوهشگر حوزوی تاکید کرد: در کل کشور و نهادها و مراکز و به ویژه حوزه های علمیه، اتفاقات زیادی دراین چهار دهه به وقوع پیوست که ازجمله این اقدامات، توجه و رویکرد به قرآن کریم است.

مسئول تحقیق و بازرسی مرکز مدیریت حوزه اصفهان با اشاره به اینکه یکی از عرصه هایی که در طول چهار دهه انقلاب اسلامی ثمراتی داشته، بحث قرآنی است، گفت: در زمینه پژوهش و تالیف کتاب، ترویج و تبلیغ قرآن اتفاقات خوبی رقم خورده، درموضوع قرآن هزاران فعالیت انجام گرفته که همه آنها ازبرکات انقلاب اسلامی ایران و خون شهدا بود .

حجت الاسلام ملکیان با بیان اینکه تالیف کتاب های آموزشی حوزه علمیه(استفاده ازحدود 2500آیه قرآن)، درختواره رشته های قرآن (42 رشته)، رشته های علمی کاربردی قرآن، تالیف کتاب(بیش از50هزارعنوان)، راه اندازی دانشگاه، دانشکده و مراکز آموزش تخصصی قرآن درسطوح مختلف، تاسیس صدها مراکز فرهنگی قرآن، تولید بیش از 10 هزار  پایان نامه های قرآنی تنها بخشی از خدمات صورت گرفته در حوزه قرانی به برکت انقلاب اسلامی است، گفت: از روی انصاف و حقیقت فعالیت های قرآنی که دراین چهل سال بعدازانقلاب اسلامی ایران شده، درقرن های گذشته نظیر و مانند نداشته است، لکن تا رسیدن به سرحدهای مطلوب راه زیادی باید رفت.

وی در توضیح کم کاری ها و نواقصی که باید در حوزه قرآنی انجام می گرفت، ولی نشده است، عنوان کرد: هنوز قرآن محور علوم اسلامی قرار نگرفته. همچنین رشته های علوم اسلامی زیادی وجود دارد که هیچ گونه پیوستگی و وابستگی به قرآن در آنها وجود ندارد. به عنوان مثال علم شریف فقه مسئله محور و یا حدیث محورو یا پیرو یکی ازچهارمکتب بزرگ هستند(مکتب فقیهان راوی ؛ مکتب فقیهان محدّث ؛ مکتب فقیهان اصولی ؛ مکتب فقیهان اخباری) و برای رسیدن به قله های علمی و اجتهاد کمترین مراجعت به قرآن رادارد، درصورتی که اگر فقه ما قرآن محور بود، شاهد تحولی شگرف بود.

حجت الاسلام ملکیان با بیان اینکه تمدن و توسعه اسلامی و نظام سازی، از مباحث مهمی است که باید با محوریت قرآن شکل گیرد، ولی متاسفانه ما امروزه شاهد مباحثات و مناقشات بی حاصل امکان و عدم امکان و یا باید و نباید هستیم، علمی و عملی اقدامات مفید و موثر کمی انجام داده ایم و حال آن که اگر استعدادهای بزرگ علمی، عملی، تهذیبی و توحیدی سراغ قرآن بیایند، امری شدنی و امداد و نصرت الهی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر اعتقاد داشته باشیم بخش عظیمی از تمدن و توسعه و پیشرفت و تکنولوژی با عقل و علم بشریت ساخته شده، خواهیم گفت عقل و علم بشر در دامن قرآن و سنت شکوفاترخواهد شد و جهت و هدف علم هم روشن تر و دقیق تر و بنفع بشریت تمام خواهد شد و عدالت گسترش پیدا خواهد کرد.

استاد حوزه عنوان کرد: در صورتی که عقل وعلم بشر دور از ایمان الهی فاجعه هایی به بارآورده که می توان به چپاول و استعمار بشر در زمان معاصر اشاره کرد، جمع قلیلی که کنترل علم و عقل و تصرف بر طبیعت و بشر را به دست گرفته اند، از هیچ گونه درندگی نسبت به همنوعان خود باک ندارند و همه چیز را برای خود قلیل می خواهند، قیام وال استریت، جلیقه زردهای فرانسه و کارگران انگلیس سند گویای این واقعیت است.

وی توضیح داد: دراین میان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران استثناء و معجزه الهی است که فرصت ظهور و بروز پیدا کرده و با تمامیت خواهی و سلطه گری این غارتگران و شیطان صفتان بزرگ به مواجهه و مقابله برخاسته، تا علم و عقل و ایمان و بشریت را ازچنگال این غاصبان نجات دهند، برای همین است که ماباید قدر و بهای این فرصت الهی را بدانیم.

حجت الاسلام ملکیان گفت: قرآن و سنت تواناست برای ساختن و تربیت انسان عادل و بر این مبنا، سبب قدرت الهی انسان عادل می شود و چنین انسان عادل و مومن قادر می گردد تا نفس مسوله و اماره به سوء انسان را کنترل کند و حال آنکه علم و عقل آزاد انسان موجب فرعونیت و طغیان او را در پی خواهد داشت.

مسئول جدید تحقیق و بازرسی مرکز مدیریت حوزه اصفهان تاکید کرد: بشر امروز دنبال تسلط، تصرف و مالکیت سیاره های دیگر است، لکن نه بنفع کل بشریت نیست، بلکه برای همان اقلیت می باشد، هرچند تبلیغات رسانه ای مسائل را وارونه و بنفع کل بشر جلوه می دهند.

استاد حوزه خاطر نشان کرد:  در کشور ما هنوز انقلاب اقتصادی مبتنی بر آموزه های قرآن شکل نگرفته و قوائد اقتصادی ما برگرفته از مکتب لیبرالی و نئولیبرالی کینزی است. هر قدمی که برای اصلاح اقتصاد و بانک برمی داریم، در دام های عنکبوتی و شیطانی آنها قرار داریم. باید مجاهدان بسیجی و عالمان ربانی حوزه علمیه از جنس شهید صدر قیام کنند و این امر مهم را نظام سازی، طراحی و اجرا نمایند.

حجت الاسلام ملکیان اشاره ای به ضعف ها در حیطه عملکردی پیرامون قرآن در طول چهار دهه گذشته کرد و افزود: رشته های علوم و معارف قرآن بسیار زیادی است که هنوز جزء رشته های مصوب حوزه علمیه قرار نگرفته، همچنین هزاران موضوع قرآنی وجود دارد که هیچ کتاب و پایان نامه ای برای آن نوشته نشده و بعضی ازموضوعات به صورت تکراری و بدون نوآوری ده ها پایان نامه و کتاب برای آن تالیف شده است.

مسئول جدید تحقیق و بازرسی مرکز مدیریت حوزه اصفهان خاطرنشان کرد: شناسائی کمبودهای قرآنی درنهادها و ارکان نظام مقدس جمهوری و طرح و برنامه های جامع، منظور برپایی کلاس آموزش قرائت و تجوید و صوت و لحن و مسابقات و تفسیر و اینها نیست، بلکه طرح و قوانین هماهنگ با قرآن و عینیت بخشیدن به قرآن است.

استاد حوزه یادآور شد: قرآن قدرت راهکارهای علمی و عملی برای مبارزه با گناهان و آسیب های اجتماعی و روحی و روانی و اخلاقی و معنوی فردی و اجتماعی را دارد، مهم این است که ما از جهل مرکب خارج شویم و آموزه های قرآنی را استخراج، طراحی و اجرا نمائیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha