جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مستندی درباره مسجد جمعه ماله در مالدیو ساخته شد

حوزه/ مسجد جمعه ماله در مالدیو، قدیمی ترین مسجد این کشور می باشد. شرکت واتر سلوشنز، اقدام به ساخت فیلم مستندی درباره زیبایی های این ساختمان باستانی کرده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری  «حوزه»، به نقل از ، raajje، مستندی درباره مسجد جمعه ماله معروف به «هوروکو میسکی»، یکی از مساجد باستانی مالدیو ساخته شد.

شرکت «واتر سلوشنز» یک شرکت مشاوره زیست محیطی و نظارتی، فیلم مستندی از این مسجد باستانی منتشر کرده است. در مراسمی که به مناسبت انتشار این فیلم مستند برگزار شد، پوستر این فیلم مستند که به وزارت هنر، فرهنگ و میراث باستانی ارائه گردید. یومنا مامون وزیر فرهنگ مالدیو در این مراسم بر اهمیت فعالیت های جوانان و مشارکت آنان برای حفظ میراث فرهنگی کشور تاکید کرد.

 این شرکت محیط زیستی براساس توافق نامه ای که در سال 2018 با وزارتخانه فرهنگ به امضاء رساند، این مستند را ساخته که به گفته سازندگان، تولید آن 6 ماه به طول انجامیده است.

ویدئوی منتشر شده از این فیلم مستند در یوتیوپ، نقشه برداری ها با اسکنرهای لیزری کیفیت وضوح بالا را نشان داده و نقش های سنگ مرجانی، کارهای هنری و خوشنویسی های زیبای مسجد جمعه ماله را به شکل متفاوتی به تصویر درآورده است.

گفته می شود این مسجد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مساجد سنگ مرجانی در مالدین بوده که در فهرست فرهنگ باستانی جانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

مسجد جمعه ماله

مسجد جمعه ماله، پایتحت مالدیو، قدیمی‌ترین مسجد مالدیو است. قدمت این مسجد به اواخر دهه 1650 برمی‌گردد و بر روی پایه‌های یک معبد قدیمی ساخته شده است. مناره این مسجد دارای شکل عجیبی است و شبیه به یک کیک تولد خیلی عظیم‌الجثه است. این مناره در دهه 1670در قسمت جلوی مسجد اضافه شد. در نگاه نخست، ممکن است ساختمان مسجد به نظر کمی خشن بیاید (زیرا دارای سقف راه‌راه آهنی است که از آن در مقابل سایر عوامل محافظت می‌کند) اما هرچه دقیق‌تر به دیواهای مرجانی سفید این مسجد نگاه می‌کنید، متوجه الگوهای حکاکی شده زیبای بیشتری می‌شوید. فضای داخلی مسجد به دلیل وجود کنده‌کاری‌های چوبی شهرت دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha