چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ رئیس مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعة المصطفی مشهد گفت: سعی ما در فضای المصطفی این است که گفتگوهای بین مذهبی و بین ادیانی توسعه پیدا کند و آموزه های حیات بخش اسلام، که حیات دنیوی و اخروی را با هم دارد و آموزه های اخلاقی اسلام که ضامن ثبات و انسجام فرهنگی در جهان اسلامی است و همچنین مکارم اخلاق را تبیین کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر مروارید رئیس مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی مشهد، در افتتاحیه دوره کوتاه مدت تخصصی فنون و مهارت های تدریس ویژه معلمان، مدیران و مسئولین آموزشی مدارس افغانستان، گفت: جامعه المصطفی وظیفه معرفی و تبیین معارف دینی و اسلامی به زبان روز، به دنیای معاصر را به عهده دارد و اگر محقق و پژوهشگری در سطوح مختلف بخواهد با مطالعات اسلامی و فرهنگ مبتنی بر اسلام آشنا شود سعی می کند شرائط آشنایی را چه از جهت  آموزشی و چه در سطوح پژوهشی و فعالیت های فرهنگی برای او فراهم کند.

 رئیس مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی العالمیه مشهد ادامه داد: بین ایران و افغانستان از دیرباز تعاملات فرهنگی و هم افزائی را وجود داشته است و دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی ایران و افغانستان مشترک است و لذا خیلی از موفقیت ها و نگاه ها و دستاوردها واحیانا آسیب ها و شکست هائی که بوده مشترک بین ایران و افغانستان بوده است،

مروارید در ادامه گفت:  این فهم مشترک فرهنگی،  زبان مشترک و این چشم انداز مشترک، کار را برای دو ملت ساده تر می کند. امیدوارم کمک بکنید به اینکه تجارب دو طرف به اشتراک گذاشته شود و احیاء فرهنگ اسلامی و روحیه خود اتکائی و خود باوری و نوسعه فرهنگی به نحو فزاینده ای در فضای افغانستان شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: شما معلمین و مدیران مراکز آموزشی هستید و با فضای آموزش و پرورش سرو کار دارید. آموزش پایه توسعه فرهنگی است، کشورهایی که توسعه یافتند، توسعه را از فضای خانواده و مدرسه شروع کردند. آموزه های دینی ما هم بر همین تاکید دارند که پایه تربیت از خانواده و سپس مدرسه می باشد، سرمایه گذاری های بزرگ دنیا هم اکنون در مورد نوشتن کتاب های تخصصی، در مورد ایجاد فضاهای فرهنگی نیست، سرمایه گذاری های بزرگ برای کودکان هست،  کاری که یک رسانه، یک موسسه آموزشی برای کودک انجام می دهد ارزش و تاثیرگذاری آن چند برابر کاری هست که در دانشگاه انجام می شود. در فضای ایران این تجربه به وجود آمده، که ما اگر در زمینه ساخت فیلم های سینمایی برای کودکان و تاثیرگذاری انیمیشن برای کودکان بتوانیم فعالیت کنیم به مراتب از جهت هزینه و از جهت فضایی که بعد ایجاد می شود کار ما را سهل تر خواهد بود،

 رئیس مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی العالمیه مشهد اظهار کرد: ما اگر بخواهیم آن قدرت اسلام و آن شأن و منزلتی که ما انتظار داریم که جهان اسلام داشته باشد را احیاء کنیم، باید برگردیم به آموزه های وحدت بخش قرآن و به گفتگوی بین فرقی در جهان اسلام و اینکه جهان اسلام یک ید واحده باشد. بزرگترین آسیبی که کشورهای اسلامی در زمان کنونی از آن رنج می برند در حقیقت فرقه ها، اختلافات، تفرقه انگیزی و نفرت پراکنی است که البته حاصل سیاست های استعماری غربی هست. به یقین جهان غرب، نگاه استعماری غرب با یک اتحاد جهان اسلام موافق نیست. سعی ما در فضای جامعه المصطفی این است که گفتگوهای بینا مذهبی و بینا ادیانی توسعه پیدا کند و آموزه های حیات بخش اسلام، که حیات دنیوی و اخروی را با هم دارد و آموزه های اخلاقی اسلام که ضامن ثبات و انسجام فرهنگی در جهان اسلامی است و همچنین مکارم اخلاق را بتوانیم تبیین کنیم و وظیفه شما وظیفه سنگینی است که این مفاهیم اخلاقی و اجتماعی و نظم و امنیت که مبتنی براین مفاهیم و نشانه های اخلاقی است را بتوانید در فضای افغانستان توسعه بدهید.

وی در پایان نسبت به برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی انجام شده دوره اشاره ای داشتند و در خاتمه برای همه آرزوی موفقیت و سرافرازی را از خداوند متعال خواستار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha