شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طلاب و روحانیون

حوزه/ حجت الاسلام آقا بابایی گفت: سیاست حوزه های علمیه چهار محال و بختیاری حرکت به سمت مباحث تخصصی و ایجاد جهش علمی در استان است، تقویت زیربنایی و حرکت به سمت رشته های تخصصی از جمله سیاست های آتی در بخش آموزشی است.

حجت الاسلام علی اکبر آقابابایی در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در شهرکرد، پیرامون برنامه های معاونت آموزشی حوزه علمیه چهارمحال بختیاری، اظهار کرد: برای نیم سال دوم تحصیلی حوزه علمیه چهار محال و بختیاری  که از 20 دی ماه شروع شده، حدود 600 طلبه در سطوح یک، دو و سه در مدارس یازده گانه علمیه استان مشغول به تحصیل هستند .

وی بیان کرد:  البته طبق آمار جداگانه ای علاوه بر آن تعداد ذکر شده، 75 نفر ار روحانیون نیز در درس خارج استان مشغول تحصیل هستند، که این تعداد متفاوت از آن 600 نفر هستند، همچنین در کنار حوزه علمیه چهار محال، مرکز تخصصی کلام اسلامی استان و تفسیر استان نیز همزمان با نیم سال دوم تحصیلی، فعالیت خود را شروع کرده است.

 معاون آموزش حوزه علمیه چهارمحال بختیاری بیان کرد: با این احتساب سطح یک، دو، سه و چهار در استان فعال است و بحمدالله امسال اولین سالی است که درس خارج  با حضور آیت الله منصور مظاهری از اساتید درس خارج قم، به صورت هفتگی برگزار می شود.

حجت الاسلام آقابابایی تصریح کرد:به طور کلی  روزانه در هر پایه ای براساس برنامه جدید آموزشی، پنج درس برگزار می شود و مدارس استان نیز از پایه یک تا سه مجری برنامه جدیدآموزشی هستند، البته تغییراتی در کتب و عنوان ها ایجاد شده و اشکالاتی که ممکن بود در برنامه قدیم آموزشی وجود داشته باشد، برطرف شده و اکنون پایه های یک تا سه در برنامه آموزشی جدید در حال تغییر هستند و طی 10 سال، این برنامه جدید اعمال می شود؛ ولی پایه های چهار تا 10 با همان برنامه قدیم در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در مورد برنامه های ابتکاری نیز علاوه بر درس هایی که روال معمول حوزه مانند کارگاه های مدیریت تحصیلی، کارگاه خانواده است، امسال کارگاه های دیگری نیز از جمله کارگاه های معرفی جریان های نوظهور به خصوص در مورد ادیان و فرق انحرافی که جولان و بروز و ظهور بیشتری داشته اند،چند عنوان کارگاه در مدارس مختلف استان برگزار شده،

معاون آموزش حوزه علمیه چهارمحال بختیاری توضیح داد: علاوه بر 600 طلبه ای که طلاب حضوری هستند، 50 نفر نیز در سیستم آموزشی غیرحضوری  حوزه علمیه این استان تحصیل می کنند که بخشی از آنها مبلغین هستند و چون سیستم غیرحضوری برای مبلغین طراحی شده، به این شکل هست که اگر پایه شش آنان تکمیل باشد، با تهیه نامه ای اعلام کرده که مبلّغ هستند و به آنها اجازه داده می شود در سیستم غیرحضوری استان ثبت نام کنند.

وی افزود: قریب به ۵۰ نفر در سیستم تحصیل غیر حضوری مشغول به تحصیل هستند و بدون اینکه در کلاس حاضر باشند مطالعات دارند البته تعداد واحد کمتری را انتخاب می کنند، لذا اگر بخواهیم آمار دقیقی از تعداد طلاب در حال تحصیل ارائه کنیم، در مجموع 600 نفر به صورت حضوری، 50 نفر غیرحضوری، 75 نفر در دروس خارج و 60 نفر نیز به صورت تخصصی در این استان مشغول به تحصیل می باشند.

حجت الاسلام آقا بابایی  عنوان کرد: به لحاظ آموزشی به غیر از رشته های تخصصی کنونی شایسته است رشته های بیشتری را اضافه کنیم و رشته های تخصصی از دو رشته به چهار رشته ارتقا دهیم.

وی ابراز کرد: در حال حاضر 40 استاد تمام وقت در حوزه علمیه چهارمحال بختیاری مشغول فعالیت هستند و 42 نفر نیز مدیر و کادر اجرایی شامل معاون آموزشی، معاون تحقیق و پژوهش و در مجموع 80 نفر کادر علمی و اجرایی را تشکیل می دهند.

معاون آموزش حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سیاست حوزه  استان این بوده که بتوانیم در بخش اساتید و کادر علمی و اجرایی نیروهای خوبی را جذب استان کنیم و وضعیت فعلی را ارتقاء دهیم، بر همین اساس نیز کارگاه های مختلفی را برگزار می کنیم که از جمله کارگاه هایی که برای اساتید در تابستان گذشته طی یک هفته برگزار شد، کارگاه مهارت های عمومی تدریس، کارگاه مهارت تدریس اصول و فقه بود.

وی اضافه کرد: در بحث آموزشی نیز برنامه سطح بندی وضعیت ادبیات عرب طلاب را در دست داریم تا بر حسب سطح طلاب، کارگاه های کاربردی در نظر گرفته شود، رشته های مشاوره اسلامی و انقلاب اسلامی نیز از طرح های در دست اقدام است که برای سطح سه حوزه استان است.

حجت الاسلام آقابابایی خاطرنشان کرد: در مجموع سیاست حوزه  علمیه چهار محال و بختیاری حرکت به سمت مباحث تخصصی و ایجاد جهش علمی در استان است؛ در بحث طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری نیز  پنج سال است برنامه آن طراحی شده که در استان در حال پیگیری هستیم؛ البته در بخش معاونت تهذیب این امر دنبال شده و در واقع سیر مطالعاتی خاصی دارد و به صورت فوق برنامه و جداگانه در سطح مدارس علمیه اجرا می شود.

  انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha