جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نصیرایی

حوزه/ مدیر حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی و جنوب خراسان اوایل انقلاب ۹ مدرسه علمیه با ۳۴۲ طلبه مشغول به فعالیت بودند که امروز به ۲۶ مدرسه با ۲هزار و ۲۰۸ طلبه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام مجید نصیرایی، امروز در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: حوزه های علمیه در طول قرن های متمادی فعالیت های فراوانی به عهده شان بوده و همواره در خط مقدم خدمت به مردم و دفاع از ارزش های اسلامی و ارزش های جامعه اسلامی نقش آفرینی کردند.

مسئول کارگروه حوزه و روحانیت ستاد گرامی‌داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: محور همه فعالیت های خدمت رسانی و دفاع از ارزش های اسلامی و انسانی، حوزه های علمیه، علما و روحانیت بوده اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بعد از غیبت کبری و حدود هزار و 200 سال اخیر در این منطقه و جهان اسلام این نقش ها را حوزه های علمیه داشته اند، گفت: حوزه های علمیه در بحث شکل گیری اقلاب اسلامی و نهضت اسلامی نقش محوری و اساسی را داشته اند.

نصیرایی اضافه کرد: با وجود همه هجمه ها، فشارها و کارشکنی ها و ترورها خوشبختانه حوزه ها توانشته اند مسیرشان را به بهترین شکل دنبال کنند و بدون شک ایمان و اعتقادات مردم باعث شده در همه صحنه ها پای ارزش های اسلامی و انقلابی بمانند و اگر جمهوری اسلامی قله ها را یکی پس از دیگری فتح می کند به خاطر ایمان و اعتقادات مردم است.

مدیر حوزه  علمیه خراسان جنوبی درخصوص دستاوردهای 40 ساله انقلاب بیان داشت: در خراسان جنوبی و جنوب خراسان، اوایل انقلاب 9 مدرسه علمیه دایر بود که امروز در حال حاضر 26 مدرسه در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و درواقع به سه برابر افزایش رسیده است.

مسئول کارگروه حوزه و روحانیت ستاد گرامی‌داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدمت در حوزه های علمیه جنوب خراسان را به بیش از 700 سال قبل برشمرد و گفت: کتاب خطی وجود دارد که در آن تاریخ وقف بر حوزه در سال 725 قمری بوده است.

وی با اشاره به اینکه دومین دستاورد در تعداد اساتید و کادر آموزشی مدارس علمیه بوده است، اعلام کرد: در حوزه های علمیه جنوب خراسان در اوایل انقلاب 24 نفر و امروز 340 استاد و کادر آموزشی در مدارس مشغول به تدریس هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به آمار طلاب و روحانیون مطرح کرد: در اوایل انقلاب 342 نفر مشغول به تحصیل در مدارس علمیه بوده اند که امروز 2هزار و 208 طلبه رسیده است.

نصیرایی اضافه کرد: قبل از انقلاب در استان خراسان جنوبی مدرسه علمیه خواهران نداشته ایم، ولی امروز هشت مدرسه علمیه خواهران با 700 طلبه خواهر و 115 استاد و مدرس، مشغول به فعالیت علمی و پژوهشی هستند.

وی، سطح تحصیلی مدارس علمیه در ابتدای انقلاب را سطح یک دانست و افزود: حوزه دارای چهار سطح است و درحال حاضر طلاب استان تا پایان سطح سه درحال تحصیل هستند و در سطح چهار نیز به طور غیرحضوری می توانند تحصیل کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه استان ما از مرکز کشور دور است، حضور اساتید برای راه اندازی سطح چهار سخت است و اساتید موجود در استان نیز بنا به دلایل مختلف حاضر نشده اند برای تدریس اعلام آمادگی کنند.

نصیرایی، تعداد روحانیون و مبلغین ابتدای انقلاب را حدود 200 مبلغ برشمرد که این رقم امروز به ۶ هزار نفر رسیده است.

وی همچنین بیان داشت: کتابخانه های حوزه های علمیه 9 کتابخانه بوده است که امروز 26 کتابخانه فعال حوزوی در استان وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی متذکر شد: در ابتدای انقلاب مدارسی که رشته تخصصی تدریس کنند، نداشته ایم، اما امروز شش مدرسه تخصصی فعال داریم.

نصیرایی درخصوص برنامه های دهه فجر اعلام کرد: حدود 14 عنوان برنامه با موضوعات مختلف در سطح مدارس دنبال خواهد شد که اردوهای جهادی، محافل انس با قرآن، تبلیغات و فضاسازی و نشست های علمی با موضوع طلبه طراز انقلاب اسلامی، برگزاری دوره طرح ولایت از جمله این برنامه های می باشد.

وی خاطرنشان کرد: همه مدارس علمیه باید حداقل یک اردو را برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha