پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد گفت: عالم دین مانند درخت پربار و پرثمر است؛ به گونه ای که وقتی در کوچه و خیابان راه می‌رود مردم می‌توانند از ثمره وجود او بهره بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جمع طلاب استان، با اشاره به رسالت حوزویان در جامعه دینی، اظهار کرد: بنا به فرموده رسول گرامی اسلام عالم حقیقی کسی است که مردم را از کبر به تواضع می رساند، از این رو روحانی باید مردم را از تکبر به تواضع فرا بخواند تا ثمر داشته باشد.

وی ادامه داد: ما دو رقم درخت بی‌ثمر و پرثمر داریم؛ درخت بی ثمر به بالا می رود اما ثمری ندارد و در مقابل درخت پربار شاخ و برگ او پایین می‌آید، عالم دین مانند درخت پربار و پرثمر است؛ به گونه ای که وقتی در کوچه و خیابان راه می‌رود مردم می‌توانند از ثمره وجود او بهره بگیرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: درخت وجود عالم دین باید متواضع و در دسترس باشد تا همه بتوانند از او استفاده کنند؛ از این رو فرد روحانی و عالم باید در دسترس باشد، با مردم بجوشد و خود را یک سر و گردن از مردم بالاتر نبینند.

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام می فرماید: «وقّروا كباركم و ارحموا صغاركم» و تأکید می کند به بزرگسالان خود احترام كرده و نسبت به كودكان خويش ترحم و عطوفت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: ما طلاب باید به صورت ویژه بزرگان را احترام کنیم، تا دیگران از ما یاد بگیرند؛ به همین دلیل ما باید در رفتار و گفتار اجتماعی خود بیش از دیگران مراقب باشیم.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: عالم واقعی است که هم علم و هم عمل او مردم را از تکبر به تواضع دعوت کند.

وی افزود: امام علی(ع) می فرماید: «المتواضع کالوهده یجتمع فیها قطرها و قطر غیرها و المتکبر کالربوة لا یقر علیها قطرها و لا قطر غیرها» و تأکید می کند متواضع چون گودالی است که قطره های باران در آن جمع می شود و چه از خودش و چه از اطرافش و متکبر چون بلندی است که آب بر او قرار نمی گیرد نه از خودش و نه از اطرافش.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: بنا به فرموده مولای متقیان تواضع دو نعمت داشته و مانند زمین گود است؛ به گونه ای که وقتی باران می‌آید دو بهره  بهره مستقیم و غیرمستقیم می‌برد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: تواضع انسان را در نزد خدا بالا می‌برد و به علم انسان برکت می‌دهد، به همین دلیل همه طلاب و حوزویان باید همواره تواضع را در سرلوحه فعالیت ها، رفتار و گفتار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha