جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نبی زاده

حوزه/مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۵۰۰ برنامه در قالب کارگروه فرهنگی و هنری آماده شده است و در ایام دهه فجر تا پایان سال اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، ناصر نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و رییس کارگروه فرهنگی و هنری ستاد گرامی داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امروز در نشست خبری اعلام برنامه های دهه فجر اظهار داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی بیش از هرچیزی رویکرد و جهت گیری حوزه فرهنگی داشته است و اتفاقات بسیار گسترده ای بعد از انقلاب افتاده است.

وی افزود: مهمترین بخش گسترش دسترسی عمومی مردم به شاخصه های فرهنگی و هنری است، یعنی انقلاب توانست سدهایی را بشکند تا همه مردم بتوانند به شاخصه های انقلاب و فرهنگی دسترسی پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب محدوده فضاهای امکاناتی که در سطح کشور وجود داشت بسیار کم بود، گفت: با راهبردهای رهبر معظم انقلاب و جریان حرکت انقلاب، امکان دسترسی زیاد شد.

انقلاب اسلامی جریان آزاد اطلاعات و اخبار را به حرکت درآورد

نبی زاده یکی از نعمت های انقلاب را گسترش حوزه های اندیشه ورزی و خردورزی و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و جریان مستمر و آزاد اطلاعات و اخبار دانست و عنوان کرد: قبل از انقلاب فضای فعالیت در این بستر بسیار محدود بود ابزارهای اطلاع رسانی هم از نظر تعداد و هم از نظر حجم و تاثیرگذاری بسیار ضعیف بود و انقلاب سدی را در این فضا شکست و جریانی را در این بستر به حرکت درآورد.

وی متذکر شد: ایجاد بستری برای حضور گسترده مردم در حوزه های فرهنگی و هنری از دیگر نقش های انقلاب بوده است که انقلاب بستری برای فعالیت در حوزه فرهنگی هنری فراهم کرد که قشر عظیم تری به این فضا ورود کنند و شاهد یک جهش عظیم در حوزه تئاتر، سینما و... در این فضا بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: انقلاب توانست دایره های تاثیرگذاری خودش و مخاطب خودش را افزایش و گسترش دهد.

۵۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در دهه فجر امسال اجرا می شود

نبی زاده  با اعلام اینکه 500 برنامه در قالب کارگروه فرهنگی و هنری آماده شده است و در ایام دهه فجر تا پایان سال اجرا می شود، مطرح کرد: این برنامه ها در قالب همایش ها، جشنواره ها، مسابقات فرهنگی و هنری و نمایش ها، کرسی های آزاد اندیشی، تئاتر، اکران فیلم و تولید برنامه مستند توسط اعضای کارگروه فرهنگی و هنری اجرا می شود.

وی بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ گونه پروژه عمرانی در حوزه فرهنگی و هنری در جنوب خراسان وجود نداشتف اعلام کرد: امروز 34 پروژه در استان یا به افتتاح رسیده یا در حال انجام است و 16 پروژه در حال نهایی شدن است که 7 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب و در جنوب خراسان بزرگ هیچ گونه سازمان و اداره ای وجود نداشته است درحالی که امروز 11 اداره در شهرستان های استان داریم.

وضعیت رسانه های استان در قبل و بعد از انقلاب

نبی زاده گفت: در ابتدای انقلاب تعداد سرپرستی های خبرگزاری ها چهار سرپرستی بوده است که امروز 13 سرپرستی خبرگزاری در خراسان جنوبی فعال است همچنین تعداد سرپرستی نشریات 2 عدد بوده که اکنون به 33 عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه پایگاه های خبری و نشریات الکترونیک قبل انقلاب نداشتیم ولی امروز 34 پایگاه خبری و نشریات الکترونیک داریم، گفت: نشریات مکتوب قبل از انقلاب 17 عدد بوده و امروز 77 نشریه مکتوب در استان داریم و در مجموع تعداد 113 پایگاه خبری و نشریه فعال در سطح استان خراسان جنوبی موجود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین امروز81 کانون آگهی و تبلیغات و 33 انجمن فرهنگی و هنری فعال در سطح استان خراسان جنوبی موجود است.

نبی زاده با اعلام اینکه قبل از انقلاب هیچ نگارخانه ای در این منطقه وجود نداشته است، گفت: امروز هشت نگارخانه فعال داریم.

افزایش چشمگیر فعالیت های فرهنگی و هنری

وی تعداد جشنواره های فرهنگی و هنری، مطبوعاتی و ملی را قبل از انقلاب هیچ اعلام کرد و متذکر شد: جشنواره و فعالیتی تحت این عناوین وجود نداشته است و یا بسیار محدود بوده است که بعد از انقلاب 223 جشنواره ملی و استانی در استان برگزار کرده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: 26 نکوداشت مفاخر و پاسداشت بزرگان در استان خراسان جنوبی برگزار شده است و همچنین 369 نمایشگاه فرهنگی و هنری و قرآنی تاکنون برگزار شده است.

نبی زاده تعداد سالن های سینما قبل از انقلاب را 3 عدد عنوان کرد و افزود: از این سه عدد فقط 2 سالن فعال بوده اما امروز 8 سالن سینما در حال ارائه خدمات است.

وی ادامه داد: یک هزار و 35 نمایش تولید شده است و نیز تعداد شش خانه فرهنگی و دیجیتال در سطح استان داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 41 آموزشگاه آزاد هنری در سطح استان موجود است، بیان داشت: تعداد گروه های نمایشی که تا امروز به ثبت رسیده است 14 عدد است و 6 گروه هم در حال ثبت است.

نبی زاده تعداد چاپخانه های قبل از انقلاب را 3 چابخانه  دانست که این رقم تا امروز به 56 چاپخانه رسیده است و همچنین امروز 24 انتشارات و 40 موسسه فرهنگی و هنری موجود است.

وی با بیان اینکه تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان 645 است که حدود 500 هزار جلد کتاب در آنها موجود است، خاطرنشان کرد: امروز 58 هزار و 700 نفر ظرفیت در کانون های مساجد وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پایان اعلام کرد: در دهه فجر امسال سالن آمفی تئاتر و پلاتوی بشرویه و مجتمع فرهنگی و هنری طبس و پلاتوی نهبندان کلنگ زنی و سالن گلبانگ بیرجند و سالن پلاتوی پروفسور کامیابی مسک افتتاح می شود.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha