پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«نژادپرست»ها مرکز اسلامی انگلیس را در وحشت فرو بردند

رسانه‌های انگلیسی از حمله به مدرسه‌ای اسلامی به نام «بحر آکادمی» در منطقه‌ «فنهم» در شهر نیوکاسل خبر دادند.به نوشته وبگاه شبکه خبری «بی. بی. سی» در این حمله خرابکارانه مهاجمان با شکستن پنجره، صندلی و میزهای این مدرسه و نوشتن شعار بر در و دیوار، به ساحت مقدس قرآن کریم نیز اهانت کردند.بر پایه این گزارش، پلیس منطقه از ساکنان منطقه خواسته اگر اطلاعاتی در مورد عاملان این حمله که بین پنجشنبه شب و صبح جمعه گذشته رخ داد، دارند، آن را در اختیار پلیس قرار دهند. تصاویر این حادثه نیز نقش بستن صلیب نازی‌ها بر دیوار مدرسه، قرآن‌های افتاده بر زمین و اشیاء خرد شده را نشان می‌دهد.

 

گردشگری، میراث فرهنگی را در شوک فرو برد

ولی تیموری چهار اداره کل، هماهنگی های ملی، نظارت و ارزشیابی، آموزش و برنامه ریزی را دچار تغییر کرد. هنوز کارشناسان این معاونت گردشگری در شوک این تغییرات هستند.او که از بدنه سازمان میراث فرهنگی بوده و دفتر اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری را بر عهده داشت، حالا قرار است برخی از افراد را خارج از بدنه سازمان به عنوان مدیران کل معرفی کند.دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری نیز تا کنون سرپرستی داشت امروز به علیرضا رحیمی سپرده می شود. رحیمی مدتها پیش در معاونت گردشگری مناطق آزاد فعالیت می کرد.محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات هنوز در این جایگاه قرار دارد.

 

کشیش مسیحی علیه کلیساهای خانگی دست به افشاگری زد

یکی از  مهم‌ترین توصیه‌های شبکه‌های مسیحیت تبشیری برپایی کلیساهای خانگی و زیر زمینی در ایران است. به همین دلیل این شبکه‌ها برنامه‌های مختلفی را در راستای تبلیغ و ترویج این امر در شبکه های خود به روی آنتن می برند.بررسی‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از افرادی که به این کلیساها می پیوندند به امید پیدا کردن یک پل ارتباطی با خارج و به امید مهاجرت و اخذ پناهندگی از کشورهای اروپایی وارد این کلیساهای زیرزمینی می‌شوند. اما متاسفانه بسیاری از این افراد در همین کلیساها دچار سوء استفاده جنسی و اتفاقات ناگوار می‌گردند.آمارهای بسیاری از فساد گسترده در کلیساهای خانگی بیرون می‌آید که توسط خود کشیشان مسیحی نیز تأیید گردیده است. در این کلیساها به علت مخفی بودن، افراد مختلفی با ادعای پدر روحانی بودن، دست به کلاهبرداری، تعالیم غلط و فساد جنسی می‌زنند.در ویدئوی منتشر شده مدیر یکی از مهمترین شبکه‌های مسیحی که خود کشیش نیز می‌باشد، لب به اعتراف گشوده و گوشه‌ای از فساد جنسی در کلیساهای خانگی را بر ملا می‌سازد.به گفته او کلیساهای خانگی در ایران با بحران شدیدی از انحرافات اخلاقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

تحریف قرآن صدای کشورهای عربی را درآورد

خالد الجندی، در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «DMC»  گفت: در این فیلم، تحریفات زیادی درباره آیات قرآن صورت گرفته است.وی تأکید کرد: این فیلم باید از بازارهای عربی و مصری جمع شود، زیرا به دلیل تحریف آیات قرآن، امکان ادامه اکران آن وجود ندارد.خالد الجندی در ادامه از سکوت مؤسسات دینی مصر از جمله الازهر، سازمان اوقاف، دارالافتاء و مجمع تحقیقات اسلامی و عدم موضع‌گیری این نهادها در قبال تحریف آیات قرآن در الضیف انتقاد کرد.این مبلغ مصری گفت: من هفته گذشته به همراه شماری از علمای دینی مصر، این فیلم را در یکی از سالن‌های سینمایی مشاهده کردم و پس از دیدن آن منتقد فیلم شدم.فیلم «الضیف»، به نویسندگی ابراهیم عیسی و کارگردانی هادی الباجوری به موضوع حجاب، واجب بودن آن و آزادی زنان در پوشش پرداخته است و در آن بسیاری از آیات قرآن در این زمینه به اشتباه تلفظ و تفسیر می‌شود. این فیلم تنها چند روز پس از اکران جنجال زیادی در جامعه مصر ایجاد کرده است.

 

جامعة المصطفی(ص) پیام آور اسلام ناب در جهان شد

آیت الله العظمی «حسین نوری همدانی» صبح امروز در دیدار رییس جامعة المصطفی العالمیه فعالیت های بین المللی تبلیغی و دینی را بسیار مهم ارزیابی کردند و جامعة المصطفی را از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانستند.معظم له با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم اظهار داشتند: بنابر روایات در آخرالزمان علم و معارف دینی از شهر قم به جهان منتشر می شود و صدای اسلام از قم به کل جهان می رسد، کار جامعة المصطفی رساندن صدای اسلام ناب به تمام جهان و مقابله با اسلام ستیزی دشمن است.مرجع عالیقدر جهان تشیع با بیان این که تبیین اسلام ناب و فعالیت علمی و دینی در شرایط امروز جهان جهاد است، ابرازداشتند: فارغ التحصیلان المصطفی باید پیام آور اسلام ناب در سراسر جهان باشند، باید افرادی تربیت شود که پاسخگوی شبهات علیه اسلام باشند.ایشان عنوان کردند: امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی و وهابیت از نظر اعتقادی و مذهبی در حال هجمه به انقلاب اسلامی هستند، عرصه کار المصطفی عرصه مبارزه است و باید اسلام ناب را در تمام ابعاد تبیین کنید.ایشان اضافه کردند: آل سعود با خرج های هنگفتی در اروپا مسجد و مدرسه ایجاد کرده و افرادی را آموزش داده تا تفکر وهابیت را ترویج دهند، امروز باید با جدیت و همت اسلام ناب را ترویج کنیم تا دیگران نسخه نادرستی از اسلام به جهان ارائه ندهند.

 

کنیا هم علیه حجاب موضع گرفت

دادگاه عالی کنیا حکمی صادر کرد که بر اساس آن، مدارس می‌توانند قوانین مربوط به پوشش خاص خود را داشته باشند.این حکم، قانون سال ۲۰۱۶ را که به دانش‌آموزان اجازه پوشیدن حجاب در مدارس غیر مسلمانان را می‌دهد، نقض می‌کند.گروه‌های حقوق بشری نگران آن هستند که برخی مدارس، این ممنوعیت را که شامل استفاده از حجاب و نیز شلوارهای سفید رنگی است که اغلب دختران دانش‌آموز مسلمان می‌پوشند، اعمال کنند.بر اساس آخرین سرشماری، مسلمانان ۱۰ درصد از جمعیت ۴۴ میلیونی کنیا را تشکیل می‌دهند؛ ۸۵ درصد جمعیت این کشور، مسیحی هستند.

 

غرب آلمان مساجد را ناامن کرد

افرادی ناشناس به مسجد «یشیل جامع» وابسته به اتحادیه ترکی ـ اسلامی در امور دینی (دیتیب) در شهر «مندن»(Menden) واقع در ایالت «نوردراین ـ وستفالن» حمله کردند.در این حمله افراد ناشناس به مسجد «یشیل جامع» وابسته به اتحادیه «دیتیب» در غرب آلمان حمله کردند.مهاجمان شیشه بخش جلویی مسجد را شکسته و وارد وضوخانه شدند و در ادامه با آتش‌زدن دستمال‌های سرویس‌های بهداشتی، سعی در ایجاد آتش‌سوزی داشتند.این حمله باعث خسارات مادی به مسجد شده و پلیس نیز به منظور انجام تحقیقات درباره این حمله، فیلم‌های دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار داد.ایالت «نوردراین ـ وستفالن»، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان و در غرب این کشور قرار دارد و حدود ۳ درصد از جمعیت این ایالت مسلمان هستند.

 

هیات علمای عربستان برای بیع جسد فتوا صادر کرد

«عبدالله الترکی» عضو هیات علمای عربستان سعودی گفت: فروش یا اهدای جسد برای اهداف علمی نباید توصیه شود زیرا در جامعه مفسده به بار می آورد.ترکی در گفتگو با روزنامه عکاظ عربستان اظهار کرد: توصیه نمی شود که انسان بدن خود را برای اهداف علمی در بخش های پزشکی و دیگر بخش ها بفروشد یا اهدا کند زیرا در زمینه های علمی گزینه ای گسترده ای وجود دارد.وی بیان کرد: اهدای جسد برای امور ضروری و یا اموری که به خود انسان مربوط می شود، ممکن است اما باب شدن چنین موضوعی ممکن است مفاسدی به بار آورد که نباید رخ دهد.ترکی تاکید کرد: در این موضوع مرد و زن با هم برابرند؛ زیرا مقصود از آن انسان است؛ جسم انسان و حرمت آن در حالی که مرده است، مانند حرمت زنده بودن آن است بنابراین باید به جسم احترام گذاشت و به آن اهانت نکرد.دانشکده های پزشکی در عربستان سعودی سالانه ۱۵۰ جسد را به ارزش ۴۰ میلیون ریال سعودی از خارج وارد می کند.

 

مسجد از دست طالبان گریخت

مسجدی در وادی تیراه واقع در ایالت خیبر پختونخوا در پاکستان، پس از 6 سال تعطیلی بالاخره بازگشایی شد.مسجد تاریخی جامع این شهر در پی درخواست های پی در پی ساکنان، روز جمعه بازگشایی شده و تعداد زیادی از ساکنان محلی و مقامات امنیتی و بزرگان قبایل در این مساجد اقامه نماز کردند.گفته می شود این مسجد جامع در اوایل سال 2012  میلادی به اشغال نیروهای نظامی طالبان و حامیان آن ها در آمد و از آن پس به عنوان مقر طالبان مورد استفاده قرار گرفت. بخش بزرگی از این مسجد در زمان جنگ و درگیری ها میان جنگجویان شبه نظامی و نیروهای امنیتی دولتی آسیب دیده و تخریب شد و دولت پاکستان پس از این درگیری در سال 2014 مسجد را باز پس گرفته و شبه نظامیان طالبان را با موفقیت از این محل فراری داد.فرماندار خیبر پختونخوا و فرمانده نیروهای امنیتی دو هفته پیش خبر بازگشایی این مسجد را داده بودند.

 

فيليپين از ایران برای گفت‌وگوهای دينی دعوت به عمل آورد

جلسه یونی هارمونی به منظور ارائه گزارش فعاليت‌هاي انجام شده در فيليپين در خصوص گفت‌وگوي اديان، به میزبانی معبد بودایی‌ها در مانيل (پايتخت) برگزار شد.پدر كالوس رِیِس،  مسئول گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین در اين جلسه گزارشی از فعالیت‌های گفت‌وگوی ادیان را ارائه داد. در این گزارش ضمن تشکر از حضور رایزنی فرهنگی ايران در برنامه‌های گفت‌وگوی ادیان در فيليپين، برنامه سال 2020 کلیسای کاتولیك فیلیپین بیان شد و از جمهوری اسلامی ایران براي حضور و مشاركت در اين برنامه‌ها دعوت به عمل آمد.گفتني است؛ گروه یونی هارمونی که دبیر خانه آن در دانشگاه سنتا توماس ـ وابسته به واتیکان است، متشکل از ادیان و مذاهب مختلفی است که در کشور فیلیپین حضور دارند.

 

آیت‌الله مروج دار فانی را وداع گفت

شب گذشته آیت‌الله سید مرتضی مروج از علمای انقلابی استان خوزستان بر اثر کهولت سن و در سن ۹۰ سالگی به لقاءالله پیوست.آیت‌الله مروج زاده سال ۱۳۰۷ بود در شهر ترکالکی از توابع شهرستان گتوند به دنیا آمد و پدر شهید جاویدالاثر سید عبدالله مروج از شهدای دفاع مقدس بود.وی از سال ۱۳۶۱ حدود ۵ سال، قائم مقام دیوان عدالت اداری بود و مدتی نیز به‌عنوان وکیل امام خمینی(ره) در امور حسبیه در اهواز فعالیت می‌کرد.این عالم جلیل‌القدر علاوه بر حضور فعال در جریانات انقلاب اسلامی، همواره در دوران پس از اتقلاب نیز در امور اجتماعی و فرهنگی نیز فعال بود و خدمات شایانی را به مردم خوزستان ارائه کرده است.پیکر این پدر شهید در آستان متبرکه امامزاده محمدبن‌زید(ع) بخش عقیلی شهرستان گتوند به خاک سپرده می‌شود.

 

پکن دست به کشتار جمعی فرهنگ زد

پکن در سال 2017 میلادی، ساخت گسترده اردوگاههای بازداشت در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غربی چین را آغاز کرد تا بازداشت بیش از یک میلیون مسلمان اویغور و قزاق بدون محاکمه انجام گیرد.چین این اردوگاه را «مراکز آموزش حرفه ای» عنوان می کند، اما مدارک از سیستم وحشیانه ای در این اردوگاه ها پرده برمی دارد. مقامات چینی به شستشوی ذهنی، تلقین افکار سیاسی، جلسات خود انتقادی، شکنجه بدنی بازداشت شدگان اقدام می کنند و آنها را در شرایط نامناسب و غذای ناکافی قرار می دهند.پکن با ادعای مبارزه با افراط گرایی اسلامی، تدابیری را ضد مسلمانان چین اتخاذ کرد، به طوری که تعدادی از نویسندگان، شعرا، استادان، ناشران، خوانندگان، بازیگران و کمدین های مسلمان را بازداشت کرد.اقدامات ضد اسلامی چین نشان می دهد که طراحی این اردوگاه ها برای نابودی زبانها و فرهنگ محلی است تا مردم این منطقه را به عنوان شهروندان چینی سکولار بازگردانند. مسلمانان اویغور در تبعید به وضعیت کنونی را «کشتار جمعی فرهنگ» اطلاق می کنند.برهمین اساس، موج اخیری که مقامات چینی به راه انداختند، ناپدیدشدن هنرمندان برجسته مسلمان اویغور در دسامبر 2018 میلادی است.گزارش های وحشتناکی از شکنجه، خشونت، اختلات عصبی، وضعیت خودکشی و فوت بازداشت شدگان وجود دارد.بازداشت این هنرمندان و شخصیت های مسلمان که مقامات چینی از ترس تاثیرگذاری آنها به بازداشت شان اقدام کرده است، نشان می دهد که ادعای پکن مبنی بر مبارزه با افراطی گری اسلامی تنها یک ادعاست و بهانه برای سرکوب مسلمانان و محو فرهنگ و دین اسلام در این کشور است.

 

بهزیستی طلاق کلان‌شهرها را کالبد شکافی کرد

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: اعتیاد، خیانت، بیکاری و عدم مسئولیت پذیری جز اصلی‌ترین دلایل طلاق در کلان‌شهرها است.موقر تشریح کرد: ۲۵ مرکز غربالگری و مرکز جامع مراقبت از خانواده، ۸۹ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی و ۲۹ کلینیک مددکاری اجتماعی وابسته به سازمان بهزیستی وجود دارد.وی با بیان اینکه از اول فروردین ۹۷ تا پایان دی ماه سال جاری ۸ هزار ۴۶۱ زوج متقاضی طلاق به مراکز سازمان بهزیستی مراجعه کرده اند، گفت: در این بازه زمانی ۴ هزار و ۶۲۹ نفر زوج نیز به سامانه تصمیم رجوع کردند.معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران تشریح کرد: از میان ۳۸۳ پرونده‌ای که در مدت ۴۶ روز مداخله بررسی شده است، تصمیم طلاق ۳۹ زوج به سازش منجر شده است

 

قیمت از کتاب پیشی گرفت

مؤسسه خانه کتاب براساس آماری که هر ماه در سایت این مؤسسه بارگذاری می‌کند، نشان می‌دهد که تعداد مجموع عناوین چاپ شده در دی ماه ۸۷۷۵ عنوان با شمارگان ۱۶ میلیون و ۵۳۹ هزار نسخه است که از این تعداد ۶۷۳۹ اثر تألیفی و ۲۰۳۶ اثر نیز ترجمه‌ای را شامل می‌شود. همچنین ۵۱۹۲ اثر چاپ اول و ۳۵۸۳ اثر تجدید چاپی است. بیشترین تعداد عناوین مربوط به کتا‌ب‌های کمک آموزشی با ۱۷۴۴ عنوان است و پس از آن به ترتیب کتاب‌های کودک و نوجوان، ادبیات و علوم عملی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از نظر تعداد شمارگان نیز کتاب‌های کمک آموزشی گوی سبقت را از سایر موضوعات ربوده است.طی این ماه عناوینی از کتاب‌ها را شاهد بودیم که با شمارگان بسیار اندک به چاپ رسیده بودند. نمودار مقایسه‌ای متوسط قیمت کتاب‌ها به تفکیک موضوع نیز نشان می‌دهد که کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات گران‌ترین کتاب‌ها هستند و پس از آن کتاب‌های زبان، کمک آموزشی، علوم عملی و کلیات در رده‌های بعدی قرار دارند. کتاب‌های کودک و نوجوان نیز پایین‌ترین قیمت را دارند.

 

رهبری به حوزه علمیه قم برای حل ابهام‌ها سفارش کردند

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تجلیل از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی، وجود نواندیشی و روشنفکری دینی در این دفتر را مغتنم دانستند و گفتند: امروز، دوره انقلاب و روز‌های کار و حرکت‌های جهشی است و قم به این‌گونه نگاه‌ها و جهت‌گیری‌های نو، بیش از پیش احتیاج دارد.رهبر انقلاب با اشاره به سؤال‌های متنوعِ دینی که برای دست‌اندرکاران فعالیت‌های فرهنگی و هنری وجود دارد، تأکید کردند: پاسخگویی به این سؤال‌ها و ابهام‌ها، وظیفه حوزه و دستگاه‌هایی همچون دفتر تبلیغات اسلامی است.ایشان دفتر تبلیغات را به اولویت‌بندی و تمرکز بر کار‌های زمین‌مانده در حوزه علمیه قم توصیه کردند و در خصوص فعالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی، افزودند: دستگاه‌های مختلفی در فضای مجازی حضور دارند، اما حضور در این فضا باید یک حضور جریان‌ساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروه‌های مؤثر فرهنگی و یافتن سؤال‌ها و سرنخ‌های فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین تدوین و انتشار کتاب‌هایی با موضوع پاسخ به شبهات فکریِ جوانان و دانشجویان را لازم دانستند.ایشان به یک حلقه مهم در فعالیت‌های تبلیغی یعنی «اثر و بازخورد تبلیغ» اشاره کردند و افزودند: صرفِ رفت‌وآمد مبلغان و گروه‌های تبلیغی به شهر‌ها و روستا‌ها و تأکید بر خوش‌بیان بودن آن‌ها کافی نیست. مبلغان باید به‌گونه‌ای آموزش داده شوند که بتوانند پس از پایان دوره تبلیغ نیز ارتباط و تبادل فکری خود را با جوانانِ مستعد استمرار بخشند و در ظرف چند سال، جمعی از همین جوانان را به مبلغان دین در منطقه خود تبدیل کنند.حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به توقعات زیاد از حوزه علمیه قم برای حل مسائل و ابهامات، گفتند: در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و حوزه علمیه، سربه‌زیر و مشغول کار خود بود، اما امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهام‌ها و مشکلات دینی راه‌حل داشته باشد.

 

اجازه جذب علوم و معارف باطل شد

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در حاشیه برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: یک مصوبه‌ای در شورای عالی اداری کشور وجود دارد، همچنین یک بند در برنامه مصوب قانون برنامه ششم توسعه هم این مسئله در نظر گرفته شده که دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و سایر سازمان‌ها نمی‌توانند دانشگاه داشته باشند و تمام این مراکز علمی باید زیرمجموعه وزارتین علوم و بهداشت قرار گیرد.غلامی خاطرنشان کرد: برخی از نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها از این قاعده مستثنی هستند به دلیل اینکه این مرکز را برای تربیت نیروی انسانی متخصص خود تشکیل داده‌اند، از جلمه دانشگاه صداو سیما نیز تریبون در اختیار دارد در رشته‌هایی که برای رفع نیاز خودش دانشجو پذیرش می‌کند از این قاعده مستثنی است.وی همچنین درباره انحلال و یا ادغام دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: نهادهایی که برای خود نیرو نمی‌خواهند و قصد دارند فارغ التحصیل را به سطح جامعه بفرستند تا او برای خود شغلی دست و پا کند، اجازه جذب دانشجو ندارند، دانشگاه علوم و معارف قرآن هم مشمول این قاعده است.

 

انصرافی ها رای‌گیری را قرق کردند

حضور قابل توجه پیشکسوتان صاحب نشر و صاحبان پروانه فعالیت در اتحادیه در این دوره از انتخابات چشم گیر بوده و پیش بینی می شود حد نصاب شرکت ناشران و کتابفروشان در این انتخابات از دوره های پیش فراتر برود.حضور مدیران بنگاه های بزرگ چاپ، نشر و توزیع کتاب تهران از جمله مدیران انتشارات چشمه، ققنوس، مروارید، آگه، صالح، قطره، نیماژ و غیره از اتفاقات قابل توجه در این انتخابات بود. دقایقی پیش یحیی دهقانی مدیر نشر مبتکران که هفته گذشته در نشست خبری از کاندیداتوری در انتخابات این دوره از اتحادیه انصراف داده بود با حضور در محل اتحادیه در انتخابات شرکت کرد.این در حالی است که از روز گذشته و در فضای مجازی ائتلافی از سوی منصرفین از نامزدی در انتخابات به منظور تشویق ناشران برای شرکت نکردن در این رویداد نیز شکل گرفته بود.همچنین مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که علیرغم اعلام قبلی منصرفین از شرکت نکردن در انتخابات به دلیل حضور نیافتن آنها در اتاق اصناف و عدم اعلام انصرافشان، نام آنها کماکان در لیست انتخاباتی امروز وجود دارد.

 

ادبی ها صدرنشین فرانسه شدند

بیش از ۴۵ سال است که از ایجاد مرکز ملی کتاب فرانسه می‌گذرد. برخی از اهداف این مرکز حمایت از مولفان، ناشران و کتابفروشی‌ها است. رئیس این مرکز در مصاحبه‌ای با هفته نامه لوپوئن گزارشی از آخرین وضعیت این مرکز ارایه داد.بر اساس آمار، حوزه آثار ادبی فروش ۶۰۲ میلیون یورو دارد یعنی ۷/۲۲ درصد بازار کتاب فرانسه را به خود اختصاص داده است. بنابراین از اهمیت خاصی برخوردار است و مرکز ملی کتاب فرانسه نخستین بخش فعالیت‌های حوزه نشر خود را به کمک در حوزه آثار ادبی اختصاص داده است. این مرکز کمک‌هایی از ۲۵۰۰ الی ۲۸  هزار یورو به مولفان برای تالیف آثار خود ارائه می‌دهد. همچنین کمک‌های مشابهی به ناشران در حوزه ترجمه و نشر ارائه می‌دهد. در این خصوص در سال میلادی گذشته ۲ میلیون یورو به ناشران مختلفی که در مناسبت‌های ادبی حضور داشتند، ارائه شده است.این کمک‌ها در کمیسیون‌هایی مرکب از دست اندرکاران این حوزه که تعداد آنها حدود ۳۰۰ نفر است و به طور داوطلبانه برای یک بازه زمانی سه ساله فعالیت می‌کنند، بررسی و تصمیم گیری می‌شود.

 

«فرار از شب» خواندنی شد

«فرار از شب» اولین رمان «اکرم صادقی» فیلم‌نامه‌نویس باسابقه است.داستان در صدر اسلام می‌گذرد؛ دورانی که شهرت رسول‌الله هنوز سراسر جزیره‌العرب را فرا نگرفته بود. داستانی تاریخی در ژانر سفرنامه که اتفاقاتی از جنس عشق و خرافه و جهل اساس آن را می‌چیند و ایمان و مهربانی آن را به اوج می‌رساند. فرار از شب داستانی خوشخوان با خوش‌آهنگ است که خواندن آن شما را با فضای خرافی عرب جاهلی و رسم زنده‌به‌گور کردن دختران آشنا می‌سازد. آنچه پیامبر مهربانی ها با آن مواجه بود و با خلق عظیم خود تغییرش داد.

 

حج تهران  و ریاض را پای میز مذاکره آورد

جلسه شورای عالی حج و زیارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.اسحاق جهانگیری با بیان اینکه موضوع حج و زیارت از موضوعات مورد توجه مردم ایران است، گفت: حج و زیارت در ارتقا معنویت و اعتلای دینی جامعه نقش مؤثری دارد و باید تلاش کنیم فرایند انجام این گونه برنامه‌های معنوی هر چه بیشتر برای مردم تسهیل شود.جهانگیری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط صمیمانه و دوستانه با همه کشورهای همسایه و منطقه است، تصریح کرد: حج می‌تواند بعنوان دیپلماسی فرهنگی و دینی، نقشی مؤثر و سازنده در ارتقا سطح روابط میان کشورهای اسلامی داشته باشند.در این جلسه که وزاری امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و رئیس اورژانس کشور نیز حضور داشتند، رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از جلسات برگزار شده و مذاکرات صورت گرفته با وزارت حج عربستان برای حج سال ۹۸ ارائه کرد و گفت: در این مذاکرات در خصوص همه موضوعات نظیر تغذیه، تدارکات، حمل و نقل و اسکان زوار بحث و تبادل نظر شد و تفاهم نامه‌ای میان دو کشور به امضا رسیده و توافقات لازم صورت گرفته است.رشیدیان همچنین با اشاره به گشایش مجدد و آغاز بکار دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، خاطر نشان کرد: همه مسائل و موضوعات مرتبط با حجاج ایرانی از طریق این دفتر پیگیری خواهد شد و این موضوع نقش مؤثری در بهبود شرایط حجاج ایرانی در ایام حج خواهد داشت.موضوع چگونگی تأمین منابع مالی مورد نیاز برگزاری حج سال ۹۸، بودجه اختصاصی سازمان حج و زیارت، نظارت بر دفاتر خدمات زیارتی و تعیین حسابرس سازمان حج و زیارت در سال ۹۸ از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha