جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین شهبازیان

حوزه/ عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین الملل المصطفی گفت: حوزه علمیه با توجه به رسالت خود جایگاه مهمی در تبیین مهدویت و موعودگرایی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شهبازیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با اشاره به فعالیت های مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: در زمینه مهدویت با هجمه ها و شبهات زیادی وجود دارد که باید در این زمینه به پژوهش، تحقیق و آگاه سازی پرداخته شود.

*موعود باوری و مهدویت یکی از مباحث اصیل تمامی ادیان و مذاهب است

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه موعود باوری و مهدویت یکی از مباحث اصیل تمامی ادیان و مذاهب است، ادامه داد: اعتقاد به این اصل باعث ایجاد فرقه ها و جریان های انحرافی شده است که وجود فرقه های انحرافی خاص مهدویت نیست بلکه از صدر اسلام و دوره حضرت امیرالمومنین علی (ع) نیز وجود داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شهبازیان در توضیح این مطلب افزود: وجود این فرقه ها به دلیل باطل بودن اندیشه مهدویت نیست بلکه اندیشه ای قطعی و مورد اتفاق همه مذاهب، تفکرات و مکاتب است و همه این اصل را پذیرفتند.

وی انحراف مدعیان را نشان دهنده جایگاه ویژه و تثبیت شده و قطعی مهدویت دانست و افزود: در این میان نیز تعدادی از جریان های انحرافی می آیند که خود را مهدی موعود(عج) و یا منتسب به حضرت مهدی(عج) معرفی می کنند تا خود را بزرگ و مهم جلوه دهند.

وی تاکید کرد: هیچ کس در اصل مهدویت تردید ندارد و همه مذاهب اسلامی حتی فرقه های جعلی سلفی و وهابیت نیز معتقدند کسی که انکار مهدویت کند کذاب است و کسی که نخواهد مهدویت را بپذیرد او را باید انکار کرد و او را حتی کافر می شمارند.

این کارشناس مهدویت متذکر شد: همچنین همه مذاهب اسلامی اعتقاد دارند مهدی موعود(عج) باید از نسل حضرت زهرا (س) و حضرت رسول (ص) باشد در این حقیقت نیز با هم اختلافی ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شهبازیان خاطرنشان کرد: در زمینه مهدویت، در فراز و نشیب های تاریخی به دوره ای بنام انقلاب اسلامی ایران می رسیم که این جریان منجر به اعتقادات محکمتر و عمیقتری در زمینه مهدویت در ایران و دیگر کشورهای جهان می شود که این امر عوامل مختلفی است.

*انقلاب اسلامی عامل گرایش جوامع غربی به تشیع است

به گفته وی انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل گرایش بیشتر غربی ها به تشیع است در حالی که طی 100 یا حتی 50 سال گذشته اقدام ویژه ای در خصوص تشیع و حضرت مهدی (عج) در غرب صورت نگرفته است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در آن دوران حتی مستشرقین و غربی ها وقتی می خواهند در باره تشیع حرفی بزنند تشیع را به عنوان فرقه ای گمراه که در اقلیت است ذکر می کنند و حتی برخی از نویسنده های غربی حتی به اشتباه تشیع را تعریف کرده و می گویند تشیع افرادی هستند که قائل به نبوت امیرالمومنین (ع) هستند.

*بیشترین نقد مستشرقین به اسلام بر اساس مبانی اهل سنت است

وی ادامه داد: این تعاریف اشتباه بیانگر این حقیقت است که تا چه حدی تشیع برایشان ناشناخته بوده و بیشتر اسلام اهل سنت را شناسایی و بررسی کرده اند به همین دلیل بسیاری از نقدهایی که امروز مستشرقین به اسلام وارد می کنند بر اساس همان مبانی اشتباهی است که در اهل سنت وجود دارد.

*انقلاب اسلامی بستر شکوفایی و معرفی شیعه امامیه را فراهم کرد

عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین الملل المصطفی یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی به تصریح سیاسیون و نویسندگان داخلی و خارجی، زمینه شکوفایی برای شیعه امامیه در دنیا به وجود آمد که بر روی آن تمرکز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان گفت: پس از انقلاب اسلامی تحلیلگران در پی آن بودند که بفهمند چه تفکری توانست در برابر ابرقدرت های آن زمان ایستادگی کرده و نه شرقی و نه غربی بگوید همچنین ماتریالیسم و مباحث کمونیسم و تفکر لیبرالیسم را قبول نداشته باشد.

نویسنده کتاب «تاملی نو در نشانه های ظهور» اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی چنین حساسیتی در مورد انقلاب در سطح کشورهای غربی پیش آمد.

وی با تاکید بر این مطلب که مراکز سیاسی که تصمیم گیرنده برنامه های سیاسی و اقتصادی در دنیای غرب هستند کاملا با مراکز آکادمیک و علمی خود در ارتباط هستند گفت: به همین دلیل اولین همایش های بررسی فرهنگ و دیدگاه تشیع با محوریت انقلاب اسلامی در دنیای غرب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان اضافه کرد: آنها اولین همایش را در فلسطین اشغالی با برنامه ریزی اسرائیل برگزار کردند و مارتین کرامر به عنوان دبیر اصلی جلسه و برگزار کننده به همراه دیگران حضور داشتند و مقالاتی را نوشتند. در آن جا نگرشی را نسبت به پیوند انقلاب اسلامی و مهدویت ذکر می کنند وقتی چنین اتفاقی می افتد می گویند منشاء تفکرات امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب در متون دینی و با محوریت حضرت ولی عصر(عج) است.

وی اظهار کرد: حتی در نوشته ها و بحث های خود به این نکته اشاره می کنند که مردم در انقلاب اسلامی ایران به امام خمینی(ره) به عنوان نماینده و نائب حضرت مهدی(عج) نگاه می کنند وقتی این نگرش پیش می آید حساسیت ها افزایش می یابد تا جایی که پژوهش های متعددی پس از سال 1981 انجام شده و سپس اولین همایش ها برنامه ریزی می شود.

*مهدویت سر منشا انقلاب اسلامی ایران بوده است

عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین الملل المصطفی عنوان کرد: تاکنون افراد زیادی در دنیای غرب در زمینه مهدویت تحقیق و پژوهش کرده اند چرا که بر این باورند نگاه مهدویت باعث حرکت انقلاب اسلامی شد و مردم و امام خمینی(ره) با این محوریت در حرکت اند و حتی امام(ره) در سخنان خود از انقلاب یاری گر و زمینه ساز برای ظهور صحبت کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان خاطرنشان کرد: همین جملات حضرت امام را غربی ها را به این نکته رساند که انقلاب اسلامی با مهدویت پیوند عمیقی دارد و انقلاب اسلامی نیز به نوعی زمینه ساز شکوفایی معارف مهدویت در دنیا شد.

وی تصریح کرد: بر اساس دیدگاه جدیدی که برای غربی ها ایجاد شد نگرش آنها به شیعه تغییر کرد تا جایی که غربی هایی که شیعه را نمی شناختند و تشیع را اشتباه تعریف می کردند به نقطه ای رسیدند که نشست ها و همایش های خاص و حتی مغرضانه ای برگزار کرده و به نقد و بررسی تشیع می پردازند.

وی ادامه داد: امروز کافی است در فضای رسانه ای غرب کلید واژه هایی چون ضد مسیح یا مهدیسم و ارتباط با فضای انقلاب اسلامی ایران و انقلابی که در ایران اتفاق افتاد را جستجو کنید تا ده ها کتاب که در زمینه مهدویت را به شما معرفی کند .

وی تاکید کرد: آخرین همایش رسمی آنها دو سال قبل در آمریکا برگزار شد و افرادی مانند "تیموتی مک وی" در آن حضور داشته و درباره مهدویت ما سخن گفتند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: کتاب هایی که امروز نوشته می شود در مرکز مهدویت این کتاب ها جمع آوری می گردد تاکنون بیش از 30 جلد کتاب در ده سال اخیر در مورد حضرت مهدی(عج) به عنوان پایان نامه ها کار شده و سایت های مختلفی نیز همچون سایت تیموتی مک وی فعال است که که مهدویت را تحلیل می کند و با پایان نامه اش ارتباط دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان با بیان نگاه مغرضانه غربی ها به مهدویت و امام زمان(عج) یادآور شد: یکی از کشیشان به نام «جان هیگی» کتابی با عنوان 4 ماه خونین در حدود 500 صفحه در موضوع مهدویت دارد که فاکس نیوز نیز در مورد این کتاب با وی گفت و گو کرده است.

وی خاطر نشان کرد: نویسنده در این کتاب به ارتباط میان دستیابی انرژی اتمی ایران و حضرت مهدی(عج) پرداخته است و حرف های گزاف، بی مبنا و نادرستی را مطرح می کند.

به گفته وی، نویسنده در این کتاب حضرت مهدی(عج) را همان فرد ضد مسیح عنوان کرده که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد و از نشانه های ظهور امضاء تعهدی بین ایران و دنیا در مورد حق اتمی جمهوری اسلامی است که اگر این تعهد امضاء شود و به نتیجه برسد سال بعد مهدی(عج) به دینا حمله خواهد کرد.

* افراطیون و سلفی های غربی مسئله مهدویت را هدف گرفته اند

وی ادامه داد: این کشیش مسیحی بر این باور است که ایران و روسیه بمب اتمی به حضرت مهدی(عج) می دهند و او به دنیا حمله می کند. البته کاتولیک ها و ارتدوکس ها و عمده ای از پروتستان ها این افراد را افراطی می نامند تا جایی که یکی از اندیشمندان غربی از این افراد با عنوان افراطیون و سلفی ها در مسیحیت یاد می کند.

عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین الملل المصطفی با اشاره به وجود برداشت و تحلیل های نادرستی در غرب در موضوع مهدویت افزود: مخالفان و جریان های وهابی موج سنگینی را در تخریب چهره حضرت مهدی(عج) و موعود باوری شیعه به راه انداختند که البته فضلای شیعی نیز در مستندات و شبکه ها به پاسخگویی به این شبهات پرداختند و کتابهایی در این زمینه تالیف شد.

*انقلاب اسلامی نگرشی مهم در زمینه سازی ظهور فراهم کرد

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان بیان کرد: بی تردید میزان فعالیتی که پس از انقلاب اسلامی در خصوص مهدویت انجام شده بسیار بیشتر از قبل از پیروزی انقلاب است.

وی ادامه داد: گاهی نظامی می آید که خود فرقه ساز می شود و تلاش می کند مردم را با فرقه سازی به خود مشغول کرده تا به اهداف خود برسد اما انقلاب اسلامی نگرشی مهم در زمینه سازی ظهور فراهم کرد.

وی یادآور شد: در برهه ای از تاریخ ایران انگلیسی ها وارد ایران می شوند و درصدد ایجاد فرق انحرافی برمی آیند این در حالی است که دستگاههای امنیتی قبل از انقلاب نیز می دانند اما به چنین اقداماتی صورت می گیرد و حتی خود شاه ایران نیز ادعا می کند با حضرت مهدی(عج) ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: امام نه تنها در دوران مبارزاتی خود بلکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به فرقه زدایی از موضوع مهدویت می کند و حتی با افرادی که مدعی ارتباط امام خمینی(ره) با امام زمان (عج) می شدند مقابله کرده و مبانی صحیح مهدویت را ارائه می دهد.

*حوزه علمیه متولی فرهنگ دین است

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در نظام و انقلاب اسلامی باید تعریف صحیحی از امام زمان و مهدی موعود (عج)  داشته باشد که این رسالت مهم از وظایف حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان یادآور شد: انقلاب بستری را فراهم کرد که اگر کسی بخواهد در مورد ولی عصر(عج) به درستی سخن بگوید و مبانی صحیح را ارائه دهد نه تنها جلوی او گرفته نمی شود بلکه فضا مهیاست که برای نمونه می توان به مرکز تخصصی مهدویت در قم اشاره کرد که این مرکز تحت اشراف حوزه علمیه فعالیت دارد.

وی در ادامه بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز این هیجان را در درون کشور ایجاد و مهدویت را شکوفا کرد تا جایی که گرایش و استقبال عمومی به مهدویت افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه متولی فرهنگ دینی است، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی و حمایت حوزه علمیه، مرکزی طراحی شد که در مقطع ارشد و دکترا طلبه هایی را برای مطالعه و تحقیق پیرامون موضوع مهدویت جذب می نماید.

وی تاکید کرد: در برخی از برنامه سازی هایی که در رادیو و تلویزیون صورت می گیرد بسترهایی فراهم شده تا این مبانی برای مردم تبیین شود. اگر برنامه ای در مورد حضرت مهدی(عج) انجام می شود باید در تقابل با مدعیان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان ادامه داد: باید از مهدویت تعریف صحیح داشته باشیم و معارف درست را به مردم انتقال دهیم و ایجاد این فضا، فرصتی می باشد که با پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است.

*تقابل نرم با منحرفان مهدویت اصل و محور کار نظام است

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی در تقابل با افرادی که مدعی دروغین بودند، دستگاه امنیتی را شکل داد از طرفی فضای حوزه علمیه و هم نگاه کلان نظام بر این است که با این جریان های انحرافی مقابله شود که در این باره تقابل فرهنگی و نرم و تقابل سختی وجود دارد.

وی تصریح کرد: تقابل نرم اصل و محور کار نظام است. اگر کسی گمراه و جریان انحرافی ایجاد می شود باید با کار فرهنگی با این انحرافات مقابله کرد. اما اگر فردی پا را از گلیم خود درازتر کند تقابل سخت هم نیاز است و در این راستا دستگیری و برخورد سخت اتفاق می افتد تا این جریان دروغین از بین برود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در نگاه کلان انقلاب و حوزه چنین رویکردی وجود دارد. طی 15 سال کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شد و حمایت های سیستمی و منظمی از کتاب هایی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده است، می شود.

عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین الملل المصطفی عنوان کرد: همچنین پایان نامه های مهدوی و کتاب ها با موضوع مهدویت مورد حمایت قرار می گیرند و سعی می شود موضوعات مهدوی به خوبی تبیین و تبلیغ شود و این اقدامات از برکات انقلاب اسلامی است.

*مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به مساله مهدویت دارد

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان ادامه داد: با توجه و عنایت شخص مقام معظم رهبری به مهدویت بسترها برای پرداختن به این مساله کاملا فراهم شده است.

وی با اشاره به نگاه کلی نظام یادآور شد: شخص اول کشور برای پرداختن به این موضوع وقت می گذارند و بحث هایی در مورد مهدویت بیان می کنند و این مباحث در سایت رهبری نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم جلسات مفصلی را تشکیل می دهند و فارغ از سخنرانی های شخصی، فضای بازتری را ایجاد کرده که در آن اساتیدی از قم و تهران جمع شده و سخنرانی می کنند. معظم له راهبردها، راهکارها و چشم اندازها را در مهدویت معرفی می کنند و بر پرهیز از غلّو و افراط گرایی تاکید دارند و ما را از اینکه نشانه های ظهور را مصداق یابی کرده و یا به روایات ضعیف استناد کنیم، نهی می کنند.

عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین الملل المصطفی اظهار کرد: ایشان راهبرهای علمی و فرهنگی در فضای مهدویت را معرفی کرده تا پژوهشگران از آن الگوبرداری کنند و بحث را ادامه دهند.

پایان بخش اول...

گفت و گو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha