پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام اسدالله جعفری

حوزه/ رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی گفت: خطبه فدکیه منظومه‌ای از جریان روشن‌فکری دینی است، به‌گونه‌ای که در نهضت کربلا حرف‌های حضرت زهرا (س) از حلقوم امام حسین (ع) بیرون آمد و می‌توان گفت انگیزه و هدف نهضت کربلا ترجمانی از خطبه فدکیه بوده و گفتمان امام و انقلاب هم تا به امروز بر پایه همان خطبه فدکیه است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری، امروز در نشست با مسئولان حوزه علمیه استان، با اشاره به نقش حوزویان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، اظهار کرد: برای شکل‌گیری انقلاب و استقرار نظام اسلامی علما و روحانیان زیادی در طول قرن‌ها تلاش کرده بودند؛ اما این مهم سرانجام با رهبری امام راحل محقق شد.

وی با بیان اینکه بر این اساس عده‌ای معتقدند این انقلاب باید در 120 سال پیش‌تر روی می‌داد، افزود: برخی اعتقاد دارند اگر جریان تنباکو به حاشیه نمی‌رفت می‌توانست در همان زمان به انقلاب اسلامی منجر شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ادامه داد: ماهیت نهضت تنباکو تفکر ناب ضد استکباری بود؛ اما نتوانست به جریان سازی ختم شود چراکه جریان سازی با کار دفعی و آنی و زودگذر فرق می‌کند.

حجت‌الاسلام جعفری تصریح کرد: نتیجه جریان سازی نهادینه کردن است؛ اما در زمان جریان تنباکو دشمن قوی بود و ابزار و امکانات فراوانی در اختیار داشت و اجازه نداد این جریان به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: با وجود این وقتی در نهضت تنباکو دقت می‌کنیم می‌بینیم ماهیت و هویت اصلی این جریان، یک شناسنامه به تمام معنا ضد استعماری است، به‌گونه‌ای که در اصل اصلاً بحث تنباکو مطرح نبوده و مانند جریان فدک است که در آن بحث خود زمین مطرح نبود.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: خطبه فدکیه منظومه‌ای از جریان روشن‌فکری دینی است، به‌گونه‌ای که در نهضت کربلا حرف‌های حضرت زهرا(س) از حلقوم امام حسین(ع) بیرون آمد و می‌توان گفت انگیزه و هدف نهضت کربلا ترجمانی از خطبه فدکیه بوده و گفتمان امام و انقلاب هم تا به امروز بر پایه همان خطبه فدکیه است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت امروز روحانیت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کردند که ما نیاز به تکوین دانش مددکاری اسلامی داریم.

وی با بیان اینکه تأکید بر نوآوری و جریان سازی از دیگر اولویت‌های مطرح شده از سوی رهبری است، افزود: باید حوزویان و روحانیان برای ایفای نقش در این عرصه‌ها خود را تجهیز و تسلیح کنند.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: کار روبنایی حوزه علمیه تبلیغ است، اما در دنیای امروز صرف تبلیغ مصطلح کافی و پاسخگو نیست بلکه روحانیت باید در سایر عرصه‌ها هم نقش‌آفرینی داشته باشد تا بتواند رسالت خود را در راستای حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی و اتصال آن به انقلاب جهانی مهدی موعود(عج) را به‌درستی ایفا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha