سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام امید سعادتی

حوزه/ مسئول اداره پذیرش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: نام‌نویسی از متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه استان برای سال تحصیلی آینده از پانزدهم بهمن‌ماه جاری آغاز شده و تا سی و یکم فروردین‌ماه سال آتی ادامه دارد.

حجت‌الاسلام امید سعادتی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، از آغاز نام‌نویسی متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه استان برای سال تحصیلی آتی خبر داد.

وی افزود: مهلت ثبت‌نام متقاضیان تحصیل در مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی از پانزدهم بهمن‌ماه امسال آغاز شده و تا سی و یکم فروردین‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سعادتی با بیان اینکه پذیرش طلاب در حوزه علمیه خراسان شمالی در دو مقطع سیکل و پایه نهم تحصیلی و دیپلم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امسال ظرفیت اعلامی 15 مدرسه علمیه برادران و خواهران فعال در خراسان شمالی حدود 500 طلبه جدید است.

وی ادامه داد: از این تعداد 230 نفر طلبه برادر و 265 نفر هم طلبه خواهر هستند که به ترتیب در 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در مرکز و هشت شهرستان خراسان شمالی پذیرش می‌شوند.

حجت‌الاسلام سعادتی با اشاره به اینکه نام‌نویسی برای شرکت در آزمون کتبی ورود به حوزه علمیه با مراجعه مستقیم به مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان و اداره پژوهش حوزه علمیه خراسان شمالی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: افزون بر این متقاضیان می‌توانند برای نام‌نویسی اینترنتی به وب‌سایت حوزه علمیه خراسان مراجعه کنند.

اولویت‌های پذیرش طلاب در حوزه علمیه خراسان شمالی

وی با اشاره به اولویت‌های پذیرش طلبه در حوزه علمیه، افزود: فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان بالای 25 درصد، حافظان یک‌چهارم قرآن کریم یا نهج‌البلاغه، اعضای فعال بسیج، دانش آموزان مناطق محروم و ... برخی از گروه‌های دارای اولویت در پذیرش به‌عنوان طلبه حوزه علمیه خراسان شمالی هستند.

حجت‌الاسلام سعادتی با بیان اینکه البته حافظان کل قرآن کریم برای پذیرش در حوزه علمیه از شرکت در آزمون کتبی معاف هستند، اضافه کرد: همچنین دانش آموزان پایه نهم تحصیلی که معدل بالای 18 دارند و یا دارندگان مدرک دیپلم با معدل بالای 17 هم از شرکت در آزمون کتبی معاف بوده و تنها باید در مرحله مصاحبه شرکت کنند.

وی ادامه داد: افزون بر این دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر از کاردانی هم در صورت دارا بودن حداقل معدل 12 از شرکت در آزمون کتبی ورود به مدارس علمیه معاف بوده و تنها به مصاحبه دعوت می‌شوند.

حجت‌الاسلام سعادتی خاطرنشان کرد: حداکثر سن برای پذیرش در حوزه علمیه به‌عنوان طلبه برای دارندگان مدرک سیکل 17 سال تمام یعنی متولدین سال 81 به بعد و حداکثر سن برای دارندگان مدارک تحصیلی تا مقطع دکترا هم 30 سال تمام یعنی متولدین سال 68 به بعد است.

وی تصریح کرد: اما کسانی که یک پایه اضافه تحصیل کرده باشند؛ به این معنا که به‌عنوان مثال بعد از اتمام پایه نهم تحصیلی، پایه‌های دهم و یا یازدهم را هم گذرانده باشند، سال‌های اضافه تحصیلی و یا ایام دوران خدمت مقدس سربازی آن‌ها به حداکثر سن برای پذیرش در حوزه علمیه اضافه می‌شود.

مسئول اداره پذیرش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: البته شرایط عمومی و صلاحیت‌های اخلاقی و اعتقادی، سلامت جسمی و روانی، عدم اشتغال به کار و تحصیل هم‌زمان و ... از دیگر شروط پذیرش افراد به‌عنوان طلبه حوزه علمیه خراسان شمالی است که جزئیات آن در دفترچه ثبت‌نام ذکر شده است.

13 اردیبهشت؛ موعد برگزاری آزمون کتبی ورود به حوزه علمیه

حجت‌الاسلام سعادتی در ادامه اظهار کرد: آزمون کتبی ورود به حوزه علمیه خراسان شمالی سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال 98 به‌صورت هم‌زمان در سطح سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که در آزمون کتبی حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند از بیست و پنجم خردادماه تا دهم تیرماه برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

به گفته حجت‌الاسلام سعادتی اسامی پذیرفته‌شدگان در مرحله مصاحبه ورود به حوزه علمیه خراسان شمالی در تاریخ بیستم تیرماه اعلام شده و دوره تثبیتی این افراد هم از بیستم تیر به مدت 40 روز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دوره تثبیتی طلاب حوزه علمیه خراسان شمالی از بیستم تیرماه تا سی و یکم مردادماه برگزار می‌شود، ادامه داد: افرادی که بتوانند این دوره را با موفقیت سپری کنند، به‌عنوان طلبه حوزه علمیه خراسان شمالی پذیرش شده و از بیست و پنجم شهریورماه تحصیل رسمی خود را در 15 مدرسه علمیه استان آغاز می‌کنند.

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری درمجموع دو هزار و 600 طلبه در 15 مدرسه علمیه شامل شش مدرسه علمیه خواهران و 9 مدرسه علمیه برادران استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد هزار و 700 نفر برادر بوده و مابقی طلاب خواهر هستند.

از مجموع طلاب مشغول به تحصیل در حوزه علمیه خراسان شمالی حدود 250 نفر طلبه سطوح دو و سه، 50 نفر طلبه سطح عالی یا چهار و مابقی طلاب سطح یک هستند.

همچنین تعداد کل اساتید مدارس علمیه خواهران و برادران استان 190 نفر است که از این تعداد 150 استاد برادر و 40 استاد خواهر در مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان، فعالیت تدریسی دارند.

شایان‌ذکر است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha